Tips på motorpaket

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Re: Tips på motorpaket

Inlägg av Cheva_Power » fre jan 06, 2012 18:15

och så slänger du på d20 pumpen som med passar bult on så har du mekanisk pump :jump:
cheva <3

MLH
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre aug 27, 2010 17:05

Re: Tips på motorpaket

Inlägg av MLH » fre jan 06, 2012 18:34

henke_99 skrev:
Joel skrev:jag har en D20 alltså en 5cyl diesel med automat låda till.. d20 är ju en kortad d24 den har samma mått som en b23, dock sitter de ingen turbo på men du kommer förmodligen inte bes, denna skapelse så då kan du lika gärna turbo konvertera motorn också ;)

motorn kommer ifrån en audi100 å låda å konverter kommer ifrån en volvo 740diesel, 2500kr vill jag ha
Du får turbokonvertera en diesel om du reggar motorn efteråt... Enda som krävs är bänkningspapper eller effektuppgifter från en motsvarande turbomotor. (och naturligtvis en bil som är godkänd för den höjda effekten)

En fuling man kan göra om man har en bil med sugdiesel är att turbokonvertera och göra bänkning och reggning utan att skruva på insprutningspumpen, då bibehålls originaleffekten på motorn och man klarar enkelt effektgränserna för bilen. Om man sen skruvar upp pumpen efter reggningen är det ju ingen som har koll på...

F'låt för ot
Då är det alltså inga problem att tubokonvertera en HJ60? Säger man att det är en HJ61 då? Skulle vara bra att veta då jag har en HJ 60 som skulle behöva en turbo i framtiden:) Ursäkta för ännu mera OT.
Isuzu D-Max
Toyota Land Cruiser HJ 60

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Tips på motorpaket

Inlägg av henke_99 » lör jan 07, 2012 8:33

MLH skrev:
henke_99 skrev:
Joel skrev:jag har en D20 alltså en 5cyl diesel med automat låda till.. d20 är ju en kortad d24 den har samma mått som en b23, dock sitter de ingen turbo på men du kommer förmodligen inte bes, denna skapelse så då kan du lika gärna turbo konvertera motorn också ;)

motorn kommer ifrån en audi100 å låda å konverter kommer ifrån en volvo 740diesel, 2500kr vill jag ha
Du får turbokonvertera en diesel om du reggar motorn efteråt... Enda som krävs är bänkningspapper eller effektuppgifter från en motsvarande turbomotor. (och naturligtvis en bil som är godkänd för den höjda effekten)

En fuling man kan göra om man har en bil med sugdiesel är att turbokonvertera och göra bänkning och reggning utan att skruva på insprutningspumpen, då bibehålls originaleffekten på motorn och man klarar enkelt effektgränserna för bilen. Om man sen skruvar upp pumpen efter reggningen är det ju ingen som har koll på...

F'låt för ot
Då är det alltså inga problem att tubokonvertera en HJ60? Säger man att det är en HJ61 då? Skulle vara bra att veta då jag har en HJ 60 som skulle behöva en turbo i framtiden:) Ursäkta för ännu mera OT.
Nope det går bra. Dieselmotorerna har ingen avgascertifiering, det är den som ställer till det på en bensinare. Enda kravet är som sagt att det inte får bli mer effekt än vad bilen är godkänd för, o det ställer man ju som sagt med pumpen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Tips på motorpaket

Inlägg av sleeper_86 » lör jan 07, 2012 8:56

Hmm, K-värdet ja, det är bara ett tecken på för lite luft. Måste ladda mera, men de kommer nog med rakrör sen.. :twisted:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

vinkelkapen
Rutinerad
Inlägg: 347
Blev medlem: ons mar 07, 2007 22:10
Ort: grillby

Re: Tips på motorpaket

Inlägg av vinkelkapen » lör jan 07, 2012 11:00

Nope det går bra. Dieselmotorerna har ingen avgascertifiering, det är den som ställer till det på en bensinare. Enda kravet är som sagt att det inte får bli mer effekt än vad bilen är godkänd för, o det ställer man ju som sagt med pumpen.[/quote]


Gäller detta verkligen alla årsmodeller? t.ex 2012?
Känns som att det bör finnas en gräns
påhittat av V :)

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Tips på motorpaket

Inlägg av sleeper_86 » lör jan 07, 2012 18:22

dieslar tagna i bruk innan 1 januari -93 eller liknande gäller det.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Tips på motorpaket

Inlägg av Joel » ons jan 11, 2012 14:22

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


saxat ifrån SFRO,s hemsida....

Skriv svar