
Tips på motorpaket
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Re: Tips på motorpaket
och så slänger du på d20 pumpen som med passar bult on så har du mekanisk pump 

cheva <3
Re: Tips på motorpaket
Då är det alltså inga problem att tubokonvertera en HJ60? Säger man att det är en HJ61 då? Skulle vara bra att veta då jag har en HJ 60 som skulle behöva en turbo i framtiden:) Ursäkta för ännu mera OT.henke_99 skrev:Du får turbokonvertera en diesel om du reggar motorn efteråt... Enda som krävs är bänkningspapper eller effektuppgifter från en motsvarande turbomotor. (och naturligtvis en bil som är godkänd för den höjda effekten)Joel skrev:jag har en D20 alltså en 5cyl diesel med automat låda till.. d20 är ju en kortad d24 den har samma mått som en b23, dock sitter de ingen turbo på men du kommer förmodligen inte bes, denna skapelse så då kan du lika gärna turbo konvertera motorn också
motorn kommer ifrån en audi100 å låda å konverter kommer ifrån en volvo 740diesel, 2500kr vill jag ha
En fuling man kan göra om man har en bil med sugdiesel är att turbokonvertera och göra bänkning och reggning utan att skruva på insprutningspumpen, då bibehålls originaleffekten på motorn och man klarar enkelt effektgränserna för bilen. Om man sen skruvar upp pumpen efter reggningen är det ju ingen som har koll på...
F'låt för ot
Isuzu D-Max
Toyota Land Cruiser HJ 60
Toyota Land Cruiser HJ 60
Re: Tips på motorpaket
Nope det går bra. Dieselmotorerna har ingen avgascertifiering, det är den som ställer till det på en bensinare. Enda kravet är som sagt att det inte får bli mer effekt än vad bilen är godkänd för, o det ställer man ju som sagt med pumpen.MLH skrev:Då är det alltså inga problem att tubokonvertera en HJ60? Säger man att det är en HJ61 då? Skulle vara bra att veta då jag har en HJ 60 som skulle behöva en turbo i framtiden:) Ursäkta för ännu mera OT.henke_99 skrev:Du får turbokonvertera en diesel om du reggar motorn efteråt... Enda som krävs är bänkningspapper eller effektuppgifter från en motsvarande turbomotor. (och naturligtvis en bil som är godkänd för den höjda effekten)Joel skrev:jag har en D20 alltså en 5cyl diesel med automat låda till.. d20 är ju en kortad d24 den har samma mått som en b23, dock sitter de ingen turbo på men du kommer förmodligen inte bes, denna skapelse så då kan du lika gärna turbo konvertera motorn också
motorn kommer ifrån en audi100 å låda å konverter kommer ifrån en volvo 740diesel, 2500kr vill jag ha
En fuling man kan göra om man har en bil med sugdiesel är att turbokonvertera och göra bänkning och reggning utan att skruva på insprutningspumpen, då bibehålls originaleffekten på motorn och man klarar enkelt effektgränserna för bilen. Om man sen skruvar upp pumpen efter reggningen är det ju ingen som har koll på...
F'låt för ot
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Tips på motorpaket
Hmm, K-värdet ja, det är bara ett tecken på för lite luft. Måste ladda mera, men de kommer nog med rakrör sen.. 

//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Rutinerad
- Inlägg: 347
- Blev medlem: ons mar 07, 2007 22:10
- Ort: grillby
Re: Tips på motorpaket
Nope det går bra. Dieselmotorerna har ingen avgascertifiering, det är den som ställer till det på en bensinare. Enda kravet är som sagt att det inte får bli mer effekt än vad bilen är godkänd för, o det ställer man ju som sagt med pumpen.[/quote]
Gäller detta verkligen alla årsmodeller? t.ex 2012?
Känns som att det bör finnas en gräns
Gäller detta verkligen alla årsmodeller? t.ex 2012?
Känns som att det bör finnas en gräns
påhittat av V 

-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Tips på motorpaket
dieslar tagna i bruk innan 1 januari -93 eller liknande gäller det.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Tips på motorpaket
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
saxat ifrån SFRO,s hemsida....
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
saxat ifrån SFRO,s hemsida....