Pajero Wagon -01 automatlådan har svårt att bygga upp tryck

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rans
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 05, 2012 13:56

Pajero Wagon -01 automatlådan har svårt att bygga upp tryck

Inlägg av Rans » tor jan 05, 2012 14:12

Hallå.

Jag en kille på 20 år och har gått mot strömmen och köpt mig en stor terrängbil medans kompisarna har sportbilar och allt möjligt. Bilen i fråga är en Mitsubishi Pajero Wagon 3.2 DiD 2001 25000 mil, gott skick.

Som ni ser på rubriken har jag lite problem med lådan på min pajero, när lådan inte har byggt upp någon arbetstemp så kan det vara svårt för den och få upp tryck och driva. Men när den fått upp tryck är allt som vanligt.
Jag misstänker oljefilter bara för att killen jag köpte bilen av nu i höstas lämnade in bilen på en stor service, inklusive oljan i lådan.
Då tvivlar jag till att filtret blev bytt.
Vad tror ni om detta?

Sedan har jag en fråga till er som har/haft en gen 3 pajero. Det är rätt så högt buller från bakre hjulhusen? Är det som det ska vara eller just med min?

MVH////Rans

Boston
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: tor dec 04, 2008 20:49
Ort: Älvsjö / Botkyrka MK

Re: Pajero Wagon -01 automatlådan har svårt att bygga upp tr

Inlägg av Boston » ons jan 11, 2012 15:42

Hej.
Du har gjort ett utmärkt val.
Jag har läst att lådorna ska vara känsliga för vilken typ av olja man använder. Förstod jag rätt är det mest växlingskvaliteten som blir lidande men det kan vara värt att kolla. Vid oljebyte är det också viktigt att få ut all luft ur systemet så att inte pump och lameller tar skada.

När det gäller buller så är det svårt att säga vad som är normalt men ett dåligt hjullager lever ju om en hel del.
Pajero Shogun -03 3.2
Pajero Wagon -07 3.8

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Pajero Wagon -01 automatlådan har svårt att bygga upp tr

Inlägg av Micke valp » ons jan 11, 2012 16:13

Hej. Lät verkstaden göra en sådan "oljebytardag" på min förra Gen 3 Shogun. Frågade just om filtret, men de sa att det sitter inget i dessa lådor (min var en bensinare, men borde vara samma som på din). Däremot var det lite hickigt om oljan. Den var tydligen speciell från Mitsubishi.

Har du kollat nivån? Om jag förstår dig rätt så vill den inte riktigt driva när oljan är kall. Den utvidgas ju när temperaturen stiger och då kanske mängden räcker för att driva?

När oljan byts i dessa lådor – på verkstad – lossas returslangen framme vid kylet och oljan får rinna ut med motorn på tomgång. Här läckte det en aning på min efter oljebytet då "slangklamman" inte längre höll tätt. Bara byta till en vanlig slangklämma och saken var biff. (Upptäcktes då bilen alltid varit torr under, men plötsligt fuktade i höger hjulhus och hade en liten röd pöl på golvet.)

Kolla så du inte också har ett läckage där och olja smugit ut den vägen.

Just det. Lyssna med förre ägaren om han märkt av problemet. Är han ärlig, får du ett ärligt svar.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Boston
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: tor dec 04, 2008 20:49
Ort: Älvsjö / Botkyrka MK

Re: Pajero Wagon -01 automatlådan har svårt att bygga upp tr

Inlägg av Boston » ons jan 11, 2012 19:21

Hej igen.
Rätt olja hade jag lite svårt att hitta så.. STATOIL TRANSWAY S DX III J är rätt enligt spec:arna och funkar bra i min. Kolla med verkstaden som gjorde servicen. De borde veta vad de hällde i.
Filter finns inget utvändigt men det sitter ett i lådan om man lyfter ned ventilhuset, vilket man inte gärna gör antar jag.
Vid oljebyte gör man precis som Micke säger. Man både pumpar ur med automatlådans pump och plockar bort pluggen. Den rymmer nästan 10 liter olja. Säg till om du behöver proceduren i detalj. Kolla att oljan inte är bränd eller är oren på något annat sätt.
Alternativt så lämnar du in bilen hos en auktoriserad återförsäljare så kan de hjälpa dig att kolla felkoder i lådan.
Pajero Shogun -03 3.2
Pajero Wagon -07 3.8

Rans
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 05, 2012 13:56

Re: Pajero Wagon -01 automatlådan har svårt att bygga upp tr

Inlägg av Rans » tor feb 02, 2012 14:23

Tack så mycket för alla svar! Har skickat efter en bra olja nu som jag får till veckan.
Jag har tittat på nivån i lådan idag när den var varm, ställde växelspaken i N och drog åt handbromsen och lät motorn gå. Då stod nivån på Cold istället för Warm.

Så Micke har nog rätt där. Tack så mycket för det!

Tack så mycket Boston för rätt olja, nu får jag ordning på bilen!!

Har haft en pruduktiv dag och fixat en Aspen bensintank och m.m :) happy!

Rans
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 05, 2012 13:56

Re: Pajero Wagon -01 automatlådan har svårt att bygga upp tr

Inlägg av Rans » lör feb 25, 2012 22:33

Jahapp, det blev en jäkla röra sen sist jag var in här.
Ett hjullager skar ihop, och strax innan det så fyllde jag på olja i lådan och den gick fint i en vecka sen plötsligt fanns det ingen kraft i lådan. När jag körde i tvära uppförsbackar i 110 km/h kom jag ner till hälften då den orkade upp. Spelade ingen roll om jag petade i tiptronicen.

Nu är den inne hos mekaniken, får se om det blir någon reda på detta.

På återseende.

Och jag fick reda på att växellådan hade det som barnsjukdom att växeln inte vill hoppa i från stillastående lite då och då.....

Skriv svar