Micke valp skrev:Kyl .... Det finns ju flera vägar att gå. På mitt amatörbygge med Cheva 350-motor sitter ett Corvette C5-kyl, alltså aluminium med kompositgavlar. Nu var det ju från början en Suzuki, men med lite "höftning" tror jag det passar perfekt till ditt bygge.
På Jeepen, en CJ5 med Cheva 350, blev det Cadillac-kyl till någon stor Northstar-motor. Även den i aluminium med kompositgavlar. Den är bredare än Corvette-kylet så jag fick öppna upp ytterkanterna en aning i fronten på bilen samt kapa ur en aning i innerskärmarnas nederkanter (la sedan i ett itusågat 2-tums avgasrör). Det här kylet ligger också ganska tight mot insidorna av framlamporna, men då kör jag fortfarande med viskokopplad mekanfläkt. Än så länge är det ändå inget som tar i någonstans.
Det "braiga" med de här kylen är, förutom kylkapaciteten, att de har in- och utlopp på rätt ställen samt inbyggda kyl för automatens olja.
Jag vet att en del är emot detta med inbyggda och istället vill ha externa kyl. Men, nu är det faktiskt 2012 ... Och det fungerar. Ja, och som alltid ska man ju ha sin lilla temperaturmätare till oljan i automaten, så man vet hur det ligger till.
Så, det var mina fem öre i kylarfrågan. Jag kan passa på att mäta de två rackarna i helgen också.
Det enda egentliga som är negativt är förstås om det går hål på huvudkylet. Då går det inte att reparera. Men precis som med äldre kyl så kan man nypa av de trasiga cellerna och i alla fall hanka sig ur skogen. Och vad kostar en reparation idag? Kanske inte är så långt ifrån vad ett nytt, fräscht kyl kostar. Och gamla hederliga kylarreparatörer verkar bli allt färre och färre.
Ja, och om du redan har ett huvudkyl och vill greja med de där två "småsakerna" på bilden, är min rekommendation att placera dem framför huvudkylet. Bakom kan bli trångt med tanke på fläktstos och liknande.
Gött med ett utförligt å vetigt svar!

Som de ser ut nu har jag inget vattenkyl, hade en som passade perfekt med inbyggt oljekyl, med den var kylflänsarna helt mosade på...
Jag har ju varken ljussargarna eller gamla kylfästet kvar, så det finns gott om plats så sett, annars är de bara kapa i skärmar eller vad som e i vägen.
Men nu till ett annat problem, platsen mellan motor och grillmaskering är ganska tight, kylfläkt blir jobbigt... funderade på hurvida biltemas 10" och 12" fläktar fungerar, för det är nog de enda som får plats. Annars kan man ju sätta fläkten framför kylet, men då vete fan vart olje och transkylen ska sitta...