Snökaos igen, masskrock på E4
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
Snökaos igen, masskrock på E4
Igår hade bärgarna fullt upp, 50-100 bilar i en serie av seriekrockar norr om Gävle.
Detta pga "snökaoset", det har kommit kanske 2-3dm snö under ett par dygn, normalt vintersnöande tycker jag...
Litar människor alldeles för mycket på bra vinterdäck, antisladd, ABS osv?
Det är många som fortsätter i 120km/h fast det ligger flera centimeter snö på vägbanan, speciellt i vänsterfilen. Lägg till snörök och då går det såhär.
Hörde på radion att det är -40C i Gällivare, reportern trodde inte att man öht kunde gå ut i sån kyla. Häromdan såg jag på tv när det pratades om temperaturer på -17C och nästan uppmanade folk att hålla sig inomhus!
Vad fan har hänt, har vi tappat all kunskap om hur man ska bete sig på vintern??
Är "vi" för coola för att ta på oss långkallingar och mössa?
Detta pga "snökaoset", det har kommit kanske 2-3dm snö under ett par dygn, normalt vintersnöande tycker jag...
Litar människor alldeles för mycket på bra vinterdäck, antisladd, ABS osv?
Det är många som fortsätter i 120km/h fast det ligger flera centimeter snö på vägbanan, speciellt i vänsterfilen. Lägg till snörök och då går det såhär.
Hörde på radion att det är -40C i Gällivare, reportern trodde inte att man öht kunde gå ut i sån kyla. Häromdan såg jag på tv när det pratades om temperaturer på -17C och nästan uppmanade folk att hålla sig inomhus!
Vad fan har hänt, har vi tappat all kunskap om hur man ska bete sig på vintern??
Är "vi" för coola för att ta på oss långkallingar och mössa?
Re: Snökaos igen, masskrock på E4
-17 är ju inte jätte kallt direkt, det var det i flera veckor förra vintern har jag för mig men -40 hade jag nog inte jobbat i =)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Veteran
HA! så gnäller alla uppe i norr på att vi inte kan köra här nere när det snöar likadant.
Där fick dom
(hoppas ingen blev allvarligt skadad bara)
Där fick dom

Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Chevrolet suburban -97a
I norr?? Hur tänkte du nu? Är gävle norra sverige?
(Sundsvall är ju i mitten av sverige.) Om gävle ska vara norra sverige, vad ligger då norr om sundsvall??? 

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Finland?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
-
- Veteran
Allt ovanför skåne är norrland 

Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Chevrolet suburban -97a
dom som oftast kör som bil tjuvar efter e4an vid gävle är folk som ska till fjälls. det är lika efter riksväg 83 mellan e4an och bollnäs så fort det är någon form av heldag eller ledighet kommer frifartslådorna (takbox beprydda bilar) som idioter...
ful får man vara men inte dum!
tgb13
tgb13
cherokeex2 skrev:HA! så gnäller alla uppe i norr på att vi inte kan köra här nere när det snöar likadant.
Där fick dom![]()
haha ligger gävle i norrland? norrland är från umeå och uppåt. sällan lika mycket olyckor här uppe när det är snöoväder, 20- är ju inte kallt som det sägs att det är neråt sverige

Men till 90% av gångerna så har man mycket bättre fäste i omkörningsfilen, även fast det ligger snö där. Men sen att alla på vägarna i det här landet har så sjuktinihelvetefruktansvärtjävlabråttom begriper jag inte.
Och nej jag tycker vi inte har nåt vinterkaos här. Vi har personbilsförarkaos! Anpassar man hastigheten efter underlag och sikt så borde väl inte sånt här hända?
Och nej jag tycker vi inte har nåt vinterkaos här. Vi har personbilsförarkaos! Anpassar man hastigheten efter underlag och sikt så borde väl inte sånt här hända?
Nissan King-Cab -02. 2" karosshöjning och Calmini 3" suspension lift.
sm00rph skrev:Men till 90% av gångerna så har man mycket bättre fäste i omkörningsfilen, även fast det ligger snö där. Men sen att alla på vägarna i det här landet har så sjuktinihelvetefruktansvärtjävlabråttom begriper jag inte.
Exakt! Kan bara vara förarfel! Jag kan inte cykla på en enhjuling, cyklar jag med en sån då?? NÄ!

Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Guru
utan nån vetskap om vad dessa krockat berodde på,men såg en utanför E-tuna för några år sen.
DÅ var det så att bilarna blev instängda PÅ vägen av wireräcke å sen fyllde det bara på med folk som körde för fort,
jag tycker ju att ett stort dike utan träd å sten måste vara bättre å ett räcke i mitten .
blir ju inte stopp på samma vis om skrotet ligger i dikena,men som tidagare näms,kan man inte stanna kör man för fort! ALLDRIG väglagets fel!
DÅ var det så att bilarna blev instängda PÅ vägen av wireräcke å sen fyllde det bara på med folk som körde för fort,
jag tycker ju att ett stort dike utan träd å sten måste vara bättre å ett räcke i mitten .
blir ju inte stopp på samma vis om skrotet ligger i dikena,men som tidagare näms,kan man inte stanna kör man för fort! ALLDRIG väglagets fel!
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
precis kan inte folk hantera/anpassa körningen efter väg laget så ska de faen int va på vägen... o sen litar folk alldeles för mycket på alla jävla datorer som sitter i dagens bilar plus att många i denna delen av landet(söder om dala älven
) använder dubbfria däck..... vi fick våran beskärda del av snön igår(norr om jkpg) o bilar o öststats trailrar låg som ströen i backar o diken kör själv bil o släp med containrar o de e ju bara o sakta ner o välja lägre vägar utan backar men när ska de fatta det vanligt folk?? snö o halka= saktaner farten o ja de kommer ta längre tid men de får i leva med!

lift your truck fat chicks can´t jump!
Ser att de är nån bil där som sköter sig och hinner stanna innan skrothögen men blir påkörd av flera andra bakifrån. Faaaan vad arg jag hade varit om jag råkade ut för de
Nissan King-Cab -02. 2" karosshöjning och Calmini 3" suspension lift.
i torsdags hämtade jag sonen (6år) på fritids då var hälften av ungarna ute och åkte stjärtlappDanne skrev:-17 är ju inte jätte kallt direkt, det var det i flera veckor förra vintern har jag för mig men -40 hade jag nog inte jobbat i =)

hade förövrigt -38 här inatt

life is a bitch-then you die......