Fortfarande en taskig tomgång
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Fortfarande en taskig tomgång
Hej igen. Jo jag har en grand cherokee -96 ZJ v8 5.2l som jag har bytt tomgångsreglatorn "helt ny " på, samt kollat efter läckage men det är okej på den biten.
Tomgången dyker helt i botten när man släpper gasen, händer ganska ofta.
Har kollat upp jeepen med en OBD 2 och där visar den att trottle pedal position sensorn a circit är dålig ? kan detta bero på att jag har bytt tomgångsreglatorn utan att nollställa databoxen i jeepen?.
Sedan varnar den också att lamdasensorn i bank 1= är detta den främre sensorn! får dåligt med ström, ska man försöka att byta ut kablarna på den eller behöva köpa en helt ny.
Skulle ni våga att nollställa trottle pedal sensorn via OBD 2-läsaren för detta gick att göra med modellen jag hade tillgång till.
Sista frågan : kan man spänna kickdown wiren så att den svarar snabbare vid fullt gaspådrag ?.
Mvh för svar C.Göransson från Tranås PS! Tack för all hjälp Larry med OBD 2 läsningen.
Tomgången dyker helt i botten när man släpper gasen, händer ganska ofta.
Har kollat upp jeepen med en OBD 2 och där visar den att trottle pedal position sensorn a circit är dålig ? kan detta bero på att jag har bytt tomgångsreglatorn utan att nollställa databoxen i jeepen?.
Sedan varnar den också att lamdasensorn i bank 1= är detta den främre sensorn! får dåligt med ström, ska man försöka att byta ut kablarna på den eller behöva köpa en helt ny.
Skulle ni våga att nollställa trottle pedal sensorn via OBD 2-läsaren för detta gick att göra med modellen jag hade tillgång till.
Sista frågan : kan man spänna kickdown wiren så att den svarar snabbare vid fullt gaspådrag ?.
Mvh för svar C.Göransson från Tranås PS! Tack för all hjälp Larry med OBD 2 läsningen.
Re: Fortfarande en taskig tomgång
Jag tror inte det påverkar bilens funktion alls om du bara släcker felkoden.
Databoxen kommer troligen signalera samma felkod nästa gång du söker felkoder.
Händer det något specifikt precis innan tomgången går ned ?
Ofta tramsar sig tomgången efter strömavbrott, bilen behöver "lära sig" igenom och innan det går den på nåt fabriksläge. Ofta funkar det när du kört ett tag (5-10-20 mil), helst lite varierat. Vänsterbromsa tills det löst sig 

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Bank 1 är den sensor som sitter i avgasröret som är kopplad till cyl 1, alternativt hela motorn i händelse av en rak motor.Christian G skrev:.... lamdasensorn i bank 1= är detta den främre sensorn!
Bank 2 är kopplad till "andra" sidans avgasrör på en boxer/V-motor...
Sensor 1 är reglersond, och Sensor 2 är diagnossond...
Vadå får dåligt med ström????Christian G skrev: får dåligt med ström, ska man försöka att byta ut kablarna på den eller behöva köpa en helt ny.
Vad är felkoden???
P0150? För den betyder att värmeelementet är väck i sonden....
Japp!!!Christian G skrev:Skulle ni våga att nollställa trottle pedal sensorn via OBD 2-läsaren för detta gick att göra med modellen jag hade tillgång till.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Användare
Nej tomgången dyker i botten direkt, såfort man släpper gasenhelt.jeepbiten skrev:Jag tror inte det påverkar bilens funktion alls om du bara släcker felkoden.
MvH o tack för svaret
-
- Användare
Felkods nummer är :Lasse Suzican skrev:Bank 1 är den sensor som sitter i avgasröret som är kopplad till cyl 1, alternativt hela motorn i händelse av en rak motor.Christian G skrev:.... lamdasensorn i bank 1= är detta den främre sensorn!
Sensor 1 är reglersond, och Sensor 2 är diagnossond...Vadå får dåligt med ström????Christian G skrev: får dåligt med ström, ska man försöka att byta ut kablarna på den eller behöva köpa en helt ny.
Vad är felkoden???
P0150? För den betyder att värmeelementet är väck i sonden....Japp!!!Christian G skrev:Skulle ni våga att nollställa trottle pedal sensorn via OBD 2-läsaren för detta gick att göra med modellen jag hade tillgång till.
P0138 = Heated oxygen sensor HO25 Bank1 dålig ström
P0120 = Trottle pedal position sensor/switch "A" circit
Kan dessa fel göra att tomgången lägger av helt.
MvH och tack för svaret
-
- Användare
Felkods nummer är :Lasse Suzican skrev:Bank 1 är den sensor som sitter i avgasröret som är kopplad till cyl 1, alternativt hela motorn i händelse av en rak motor.Christian G skrev:.... lamdasensorn i bank 1= är detta den främre sensorn!
Sensor 1 är reglersond, och Sensor 2 är diagnossond...Vadå får dåligt med ström????Christian G skrev: får dåligt med ström, ska man försöka att byta ut kablarna på den eller behöva köpa en helt ny.
Vad är felkoden???
P0150? För den betyder att värmeelementet är väck i sonden....Japp!!!Christian G skrev:Skulle ni våga att nollställa trottle pedal sensorn via OBD 2-läsaren för detta gick att göra med modellen jag hade tillgång till.
P0138 = Heated oxygen sensor HO25 Bank1 dålig ström
P0120 = Trottle pedal position sensor/switch "A" circit
Kan dessa fel göra att tomgången lägger av helt.
MvH och tack för svaret