oljebyte automat cheva k2500 -91
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
oljebyte automat cheva k2500 -91
Jag ska byta olja i automaten på chevan och jag undrar hur ni gör för att slippa grisa ned er själva, bilen, garaget? Det finns ju som bekant ingen avtappningsplugg på automaten och det är en 4l80e automat så det går i några liter. Sist lossade jag helt sonika på skruvarna till tråget och lyfte ned det. Det var inget enkelt sätt.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: oljebyte automat cheva k2500 -91
Tyvärr så är det så man ska göra för att byta oljan. Och denna gången får du skylla dig själv eftersom du inte satte i en plugg i tråget förra gången
Det går ju även att lossa ena slangen till oljekylningen o sen starta motorn o låta lådan pumpa ur oljan av sig själv. Men tråget måste du ju sen ha ner ändå för att byta filtret. Och en del olja blir det kvar där.

Det går ju även att lossa ena slangen till oljekylningen o sen starta motorn o låta lådan pumpa ur oljan av sig själv. Men tråget måste du ju sen ha ner ändå för att byta filtret. Och en del olja blir det kvar där.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
en djup ugnsplåt på en läskback eller nått så blir det enklare att sikta , lämna 2 skruvar delvis urskruvade i andra ändan så att säga , kanske är bra om den står lite i lutning så att det rinner åt rätt håll
men grisigt blir det oavsett....

men grisigt blir det oavsett....
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
-
- Rutinerad
går det inte suga upp en del genom olje stickan då? så släpper man lite av oljan
har du kört fast elle?
-
- Rutinerad
Låter som en bra idéturbofrallan skrev:går det inte suga upp en del genom olje stickan då? så släpper man lite av oljan

Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
Ok, nu var det bytt. Första gången jag har lyckats med att få atf olja i näsan! Jag undrar om det någonsin tidigare varit bytt olja i den eftersom trågpackningen var av kork och smulade sönder då man tog i den.
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Nu frågar jag bara för att vara på säkra sidan. Hur gjorde du servicen, steg för steg så att säga? Jag har frågat en massa folk, jag tar till mig svaren å så gör jag så som majoriteten sagt 
Kommer byta låda ikväll å ska serva den "nya" lådan innan montering. Ska man spola ur turbinen, spola igenom lådan en sväng eller hur brukar ni göra?
Man lär så länge man lever!

Kommer byta låda ikväll å ska serva den "nya" lådan innan montering. Ska man spola ur turbinen, spola igenom lådan en sväng eller hur brukar ni göra?
Man lär så länge man lever!

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Jag spolade inte ur någon olja eller lossade något annat än tråget. Jag gav fan i att byta o-rings hylsan med för den såg ok ut och nöp åt bra. Jag gjorde enligt följande:
1. la plast under bilen
2. rotade fram en 1 kvm stor balja och ställde bredvid bilen.
3. skruvade bort alla skruvar utom 4 i hörnen av tråget.
4. ställde baljan under tråget
5. lossade de resterande 4 skruvarna en aning.
6. Under tiden jag väntade på att oljan skulle rinna färdigt torkade jag olja ur näsan och kylde mina friterade händer (det står att oljan skall bytas då lådan har driftstemperatur så det går fan inte att undvika att bränna sig)
7. lossade skruvarna helt på ena sidan och tippade tråget med lite fler brännskador som resultat.
8. Lossade de två resterande skruvarna och tömde ur den resterande oljan i baljan.
9. Rengjorde tråget utvändigt och invändigt tills det gick att spegla sig i det.
10. Drog ur filtret och konsterade att det fortfarande var varmt runt o-ringshylsan.
11. monterade nytt filter.
12. Monterade tråget igen, drog sönder 2 skruvar och förbannade konstruktörerna på GM(närmast växellådsbalken är det riktigt trångt).
13. Fyllde i 5 liter olja.
14. Startade motorn och drog igenom alla växlar.
15. fyllde i en liter till.
Klart!
1. la plast under bilen
2. rotade fram en 1 kvm stor balja och ställde bredvid bilen.
3. skruvade bort alla skruvar utom 4 i hörnen av tråget.
4. ställde baljan under tråget
5. lossade de resterande 4 skruvarna en aning.
6. Under tiden jag väntade på att oljan skulle rinna färdigt torkade jag olja ur näsan och kylde mina friterade händer (det står att oljan skall bytas då lådan har driftstemperatur så det går fan inte att undvika att bränna sig)
7. lossade skruvarna helt på ena sidan och tippade tråget med lite fler brännskador som resultat.
8. Lossade de två resterande skruvarna och tömde ur den resterande oljan i baljan.
9. Rengjorde tråget utvändigt och invändigt tills det gick att spegla sig i det.
10. Drog ur filtret och konsterade att det fortfarande var varmt runt o-ringshylsan.
11. monterade nytt filter.
12. Monterade tråget igen, drog sönder 2 skruvar och förbannade konstruktörerna på GM(närmast växellådsbalken är det riktigt trångt).
13. Fyllde i 5 liter olja.
14. Startade motorn och drog igenom alla växlar.
15. fyllde i en liter till.
Klart!
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Perfekt! Har nu bytt å servat lådan, gick ganska smärtfritt får man säga
Skönt nu med alla växlar!
Dock har jag fått ett vibrerande oljud som jag tror kommer från (jag är inte säker men fram är det iaf) främre mellanaxeln, det är inte glapp å den är linjerad som den var innan låd bytet. Problemet/oljudet uppkommer när man rullar, så fort man bromsar eller gasar så upphör det, vad kan detta vara??

Dock har jag fått ett vibrerande oljud som jag tror kommer från (jag är inte säker men fram är det iaf) främre mellanaxeln, det är inte glapp å den är linjerad som den var innan låd bytet. Problemet/oljudet uppkommer när man rullar, så fort man bromsar eller gasar så upphör det, vad kan detta vara??
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Borde man inte kunna borra ett lagom stort hål på lägsta punkten och låta oljan rinna ut genom det, och sen tar man bort tråget och sätter en oljeplugg där hålet är.. så hade jag tänkt gjort när det är dags för oljebyte.
Det är nog lätt hänt att man fyller borrmaskinen med olja om man gör så,Skalman skrev:Borde man inte kunna borra ett lagom stort hål på lägsta punkten och låta oljan rinna ut genom det, och sen tar man bort tråget och sätter en oljeplugg där hålet är.. så hade jag tänkt gjort när det är dags för oljebyte.
det skulle nog iaf jag ha lyckats med...

Ja har man en elektrisk maskin kanske det inte är så lyckat, men en tryckluftsdriven är det bara att torka av om den skulle bli lite kladdig.Grottulf skrev:Det är nog lätt hänt att man fyller borrmaskinen med olja om man gör så,Skalman skrev:Borde man inte kunna borra ett lagom stort hål på lägsta punkten och låta oljan rinna ut genom det, och sen tar man bort tråget och sätter en oljeplugg där hålet är.. så hade jag tänkt gjort när det är dags för oljebyte.
det skulle nog iaf jag ha lyckats med...
Man kan borra ett hål ganska långt ner på sidan av tråget så slipper man få all oljan i borrmaskinen. I hålet kan man sen sätta en temp-givare till oljan. När det är dags att byta olja nästa gång så lossar man bara givaren. Man får ju inte ur all olja på detta sättet, men tillräckligt för att man ska kunna plocka ner tråget utan att söla. Så har nån tidigare ägare gjort på min stora blazer.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders