Hjälp med bärgning på träffar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Roger Patrol
Guru

Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av Roger Patrol » mån feb 27, 2012 11:16

Jag har köpt utrustning för en massa tusen bland det dyraste Warnvinchen,
sen finns det folk som åker ut helt utrustningslösa,kör ner på dom totalt hopplösa platserna,
sen tar förgivet att jag ska hjälpa dom,hellst sitter dom kvar vid ratten i sina lågskor medan jag ska klafsa runt å fixa allt för dom.
jag har garanterat använt min vinch 95% på andra och nu är min wire sliten å jag hehöver en ny.
jag betalar med anda ord andras räddning :roll:
senast blev jag sur när två av tre timmar av träffen hade gått åt till att bärga..
jag säger inte nej till att hjälpa,men när man inte får TACK!! så är det inte kul..
å tanken har slagit mig att jag vill ha en slant för slitaget på mina grejer.
Fel ???
jag hjälper mina kompisar med glädje men folk jag inte känner å som inte tackar :poke:
hoppas det blir depatt på detta så jag får reda på vad som tyckt i skogen :woot:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av Danne » mån feb 27, 2012 11:30

Nu är jag ju en av dom som kör utan fast det är för att jag inte hunnit skaffa grejor än men jag ser ju till att köra på ett sånt sätt att jag inte fastnar, men om jag nu skulle göra det så uppskattar man ju att det finns dom som hjälper och ser ju till att själv hjälpa till samt tacka och bocka efteråt.
Jag ska skaffa winch och då lika mycket för att kunna hjälpa andra som att kunna hjälpa mig själv.

Jag uppskattar i alla fall att det finna folk som du, tackar på förhand :beer:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Truckis
Hemmastadd

Inlägg av Truckis » mån feb 27, 2012 11:41

Och jag är ju en av dom som inte varit på så många träffar och dom jag varit på har jag kört fegt (hade ingen adra bil:) så man har ju inte tagit några skutt rakt ut i spat utan kört försiktigt.
Uppskattar verkligen vetskapen att ni finns med vinschar och alla hjälpmedel på träffarna och förstår att det kan inte va roligt att först utrusta bilarna sen betala alla avgifter för att sen knappt få köra nåt.

Så även jag tackar i förhand :)

//Janne
Volvo V40 2,0t -01
Volvo V40 2,0t -98
Suzuki Vitara V6 -97 till salu

Åk före du så väntar jag på dig där framme :D

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » mån feb 27, 2012 12:07

Går dom inte ur bilen och frågar efter hjälp ens? Då hjälper man väl inte till?
Risken att sätta i andras bilar är ju att man inte vet om det håller heller.

Men att ta betalt tror jag inte funkar..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

yota
Forumräv

Inlägg av yota » mån feb 27, 2012 12:35

Visst hjälper man till att wincha andra som kört fast under förutsättning att dom själva kopplar vajern. Jag går inte ut i lera till knäna för att dom som kört fast inte vill smutsa ner sig, vill dom jag ska det får dom sitta där.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

JohnE
Beroende

Inlägg av JohnE » mån feb 27, 2012 13:48

Jag har två vinschar på Pajeron, den bakre har jag en (1) gång använt för att bärga mig själv. Den främre har enbart använts till andra, jag har liksom inte behövt använda den själv ännu. :mrgreen:
Jag har inga problem med att bärga andra, men då ska de ta initiativet och be om hjälp.

Å andra sidan så har jag varit i samma sits åt andra hållet, när jag var utan vinsch och har behövt hjälp. Visserligen är jag utrustad med en hyfsad portion sunt förnuft, så jag undviker gärna spår där jag VET att det kommer gå åt helvete.
Visst, jag satte mig duktigt hårt ett par gånger, men de gångerna hade jag faktiskt klarat spåren tidigare på dagen. :rodnar:

Hela poängen i den här tråden är egentligen att människor är nonchalanta och litar på att andra ska hjälpa till utan att behöva fråga eller tacka. Då får de gärna sitta en stund till, anser jag...

Machodiver
Användare

Inlägg av Machodiver » mån feb 27, 2012 14:52

Hej
Jag var i Brändåsen i lördags och såg dig dra upp 2st fordon ur ett surhål, den ena bärgningen löste sig ganska snabbt men den andra tog betydligt längre tid.

Hade jag filmat hela den bärgningen som tog längre tid hade nog samtliga här på forumet tyckt att du skulle lämnat dem åt sitt öde.
Det var flera av oss i ”publiken” som reagerade på att de knappt gjorde ett smack för att underlätta bärgningen och hur snabbt de satte sig i bilen när du kom och sedan ”rullade tummarna”. :zzz:

Nu är jag inte ute för att hänga ut någon eller några men vet man inte hur det går till när man behöver hjälp kan man väl fråga vad man kan göra för att underlätta och framför allt hur svårt kan det vara att harkla ur sig ett Tack?!

Ett tips är att vid förarmötet berätta lite hur man ska göra när man kört fast och att det inte är hjälpen som ska ”grisa” ner sig för att fixa bärgningen.

Ang. ersättning så kanske arrangören kan erbjuda en summa av avgiften de körande betalar för att det finns bärgningshjälp. Vad en skälig summa är har jag inte en aning om och höja avgiften för att få köra är jag tveksam till, dessutom är det ju flera som har vinch.

Sista träffen som var i höstas i Brändåsen bärgade du en hel del vad jag såg och det fränaste var när du drog loss en 6 hjulig sjuktransport :tumbup: (detta har jag på film :o) så jag förstår att det sliter på dina prylar och samtidigt att du mer än gärna hjälper till.
/ Några tankar från ett blåbär inom offroad.

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » mån feb 27, 2012 15:37

Kommer aldrig att funka att blanda in pengar vid winschning/förarmöte....

Varför inte bara vara glad och fråga efter hjälp och sen tacka så mycket för hjälpen, det har funkat för mig på alla träffar :D Självklart kopplar man sin egen bil nåt annat finns inte på kartan!
TGB 13

optodsl
Guru

Inlägg av optodsl » mån feb 27, 2012 15:56

macke skrev:Varför inte bara vara glad och fråga efter hjälp och sen tacka så mycket för hjälpen, det har funkat för mig på alla träffar :D Självklart kopplar man sin egen bil nåt annat finns inte på kartan!
Visst det är ju det uppenbara men av nån anledning så är det ju inte det för alla

Det är som när man ber om hjälp angående vad som helst, då anser jag att om man är så lyckligt lottad att det är nån som ställer upp och hjälper till så får det inte bli en kostnad för den

Bland det tristaste är väl när man hjälper nån att fixa dens bil, tex avgassystem eller liknande, har man tur får man ett tack och nästan alltid får man massa sopor som man måste ta hand om :evil:
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Klaeson
Användare

Inlägg av Klaeson » mån feb 27, 2012 17:34

Halloj,

Hoppas att det inte är mig du menar Roger :rodnar: jag var ju inte på plats i Lördags.... däremot fick jag ju ovärderlig hjälp på vinterträffen i Brändåsen :jump: .

Tycker det är självklart att man använder normalt folkvett på träffarna, Först gäller det att alla fotar vad man gjort för tok och sedan hjälps man åt att rätta till/dra/laga nästa gång är det någon annans tur :woot: .

Skulle sedan din utrustning gå sönder när du drar upp mig hoppas jag att du säger till så får vi hitta på en lösning :beer:

På lördag blir det nya chanser att hjälpa varandra i Gröndal :tumbup:

BertilLindgren
Användare
Kontakt:

Inlägg av BertilLindgren » mån feb 27, 2012 18:10

Klart att den som ska ha hjälp upp ska göra skitjobbet...

Problemet är ju om den som kört fast inte vet hur man gör...
inte förstår att se till att vajern är spänd o rullar upp snyggt vid tomrullning. Har lite koll på hur man bör fästa, och helst har ordnat bärgningsfäste (vilket jag själv är dålig på... men jag kan ju bara inte komma på hur jag vill ha det...) ser till att det finns nått kastskydd om vajern knasar och förstår hur man bäst hjälper till..

Det är ju sådant man borde lära sig.

Jag tror att det kunde vara bra med mer information vid förarmötet, om hur det ska gå till, vett o etikett vid bärgning.. kanske ett mobilnummer när det behövs...

Ersättning är svårt, en fastkörning kan ju lösas på nästan ingen tid ibland, dvs det behövs bara en gnutta hjälp för att klara ut det, och kan ta många timmar om det är värre. Är det bra folk kan ju en svår bärgning vara rolig och ge erfarenhet för alla kan jag tänka mig..

Förslag.
Kanske man kunde ha en kurs i vett o etikett vid bärgning?

Jag skulle gärna vilja att någon med mer erfarenhet " recencerade och betygsatte" möjligheterna att på min bil fästa en lina.

Därefter lite teori om risker och faror.
Fortsätta med hur man gör och hur man inte gör, varför man blockar, hur man gör.

Vad man ska tänka på för att skydda sig själv, träd o fölk.

Sist kör alla ner i surhålet man aldrig riktigt vågat testa och blir vederbörligt uppwinchade.
Kunde ju vara bra både för den som inte har winch med behöver hjälp nån gång och för den som just köpt en winch och vill se om den sitter kvar.

Om alla är med i en klubb kjanske inte problemet är så stort, eftersom man nog gissar jag (är ingen klubbkille) lär av varandra men för alla andra i alla fall.

Självklar betalar jag en 150-200 spänn extra för kursen..

Vad tror ni andra?

/b

ps, Roger du får gärna va pep på att wincha när jag väl vågat köra fast på riktigt, det känns super att det finns folk som kan och vill hjälpa.

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » mån feb 27, 2012 18:41

Själv har jag både blivit lossdragen och hjälpt andra loss. Jag erbjuder gärna hjälp när det behövs, och jag har faktiskt aldrig stött på någon som surat eller uppfört sig underligt, utom möjligtvis en som surade för att jag stod ivägen när jag hängt bakaxeln på en stubbe i ett nedförslut och kom varken fram eller bak, men han hjälpte mig loss också utan vidare spisning.

Förr puttrade jag runt i skogen med en TGB 13 och efter ett tag började jag rita jag ett streck på bakstötfångaren för varje gång jag drog loss någon. Den var en utmärkt bil att dra loss både det ena och det andra med och det bjussar jag gärna på. Jag hade för avsikt att rita streck framtill när jag blivit lossdragen, men det behövdes aldrig med den bilen. Jag hittade helt enkelt inget surhål som var djupt nog även om jag letade flitigt. I sommar tänker jag köra Jeep så nu kan jag visa er andra hur det går till att köra fast!

Jag kopplar gärna kroken själv i min egen bil, men om jag ser någon koppla eller lyfta på ett sätt där risken finns att nåt går sönder försöker jag naturligtvis hjälpa till efter bästa förmåga liksom att jag förväntar mig att andra gör likadant. Det finns ju nybörjare i skogen, precis som man var själv en gång i tiden. Man måste ju passera gränsen för att veta var den är... Ett visst mått av ödmjukhet brukar infinna sig även hos dom mest kaxigaste övermodiga när dom sitter fast där i dyngan. Sen efteråt brukar man kan kunna skratta gott åt saken. Kan dom inte det brukar dom inte dyka upp på fler träffar, så det är lite självsanerande.

När det gäller frågan om att köra sönder sina egna grejor hade jag nog nekat att hjälpa om det varit uppenbart att nåt dyrt kommer att gå sönder. Nu har det iofs aldrig hänt, men jag funderar hellre en gång till och försöker hitta på ett annat sätt.

Liksom att jag gärna är åskådare när någon bökar runt i lerhålen för att försöka ta sig loss bjuder jag gärna på show när jag själv är där!
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån feb 27, 2012 18:44

Klaeson skrev:Halloj,

Hoppas att det inte är mig du menar Roger :rodnar: jag var ju inte på plats i Lördags.... däremot fick jag ju ovärderlig hjälp på vinterträffen i Brändåsen :jump: .

Tycker det är självklart att man använder normalt folkvett på träffarna, Först gäller det att alla fotar vad man gjort för tok och sedan hjälps man åt att rätta till/dra/laga nästa gång är det någon annans tur :woot: .

Skulle sedan din utrustning gå sönder när du drar upp mig hoppas jag att du säger till så får vi hitta på en lösning :beer:

På lördag blir det nya chanser att hjälpa varandra i Gröndal :tumbup:
nejdå :D du är ju min 'kompis' :mrgreen: du har grejer med dig å skrotade din vinch då :(
visst satt den som satan men sånt händer ju å du räddar ju oxå folk i nöd
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » mån feb 27, 2012 19:57

Självklart visar man lämplig tacksamhet för hjälpen.
Det svåraste är när hjälparens grejer går sönder bara för att man var snäll.

Jag hjälaper oxå gärna till men som sag. den somvill ha hjälp får se till att kliva ut och om han inte vet ta att han blir utbildad.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån feb 27, 2012 20:23

niva_mats skrev:Självklart visar man lämplig tacksamhet för hjälpen.
Det svåraste är när hjälparens grejer går sönder bara för att man var snäll.

Jag hjälaper oxå gärna till men som sag. den somvill ha hjälp får se till att kliva ut och om han inte vet ta att han blir utbildad.
lite det jag är inne på..jag sliter ut min vinch på andra å när jag behöver den kanske den är skrot :roll:
jag har väll blivit lite av en bärgare ofrivilligt för att jag har tung bil å kraftig vinsch..
får väll ta min polaris ibland kanske å lämna Patrolen hemma :mrgreen:
Patrolen

Skriv svar