Har man hittat guld i gamla TGB-bilarna?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Har man hittat guld i gamla TGB-bilarna?
Hemvärnets insatskompanier har fortfarande TGB 11, 1112, 13 och 20... Personligen tycker jag 11-systemet är "Trött kuse i sista loppet" men det beror nog bara på att jag såsat med dessa så mycket i gröna kläder, ni tycker säkert dessa är roligare. Jag kör hellre en original Land Rover 88 än en Tgb 11 på jeepträff, mycket mer charm än en 11-låda. 

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Guru
Sdkfz251 skrev:Hemvärnets insatskompanier har fortfarande TGB 11, 1112, 13 och 20... Personligen tycker jag 11-systemet är "Trött kuse i sista loppet" men det beror nog bara på att jag såsat med dessa så mycket i gröna kläder, ni tycker säkert dessa är roligare. Jag kör hellre en original Land Rover 88 än en Tgb 11 på jeepträff, mycket mer charm än en 11-låda.

men axlara är ju goa
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Men då är ju min fråga besvarad.... Det är alltså axlarna som är "guldet". Men om man nu skall värdera bilen minus axlar till något så kan man konstatera att värdet på axlarna har fördubblats de senaste åren.
Jeep Cherokee XJ 99:a med Old Man EMU prylar samt 31" BF Goodrich A/T
Det är ju tyvärr ganska många TGB:er som slaktas för axlarnas skull...gurkburk skrev:Men då är ju min fråga besvarad.... Det är alltså axlarna som är "guldet".
Jag har ju en och det är sjujäkla bil att ta sig fram så länge den inte välter eller fastnar mellan några träd på grund av storleken. Den tar sig fram så bra att det inte är så spännande att bröta runt i skogen med den, och den är kollosalt obekväm och bullrig på landsväg. Att åka på en träff kan vara 10 mils plågor dit, några timmar med att problemfritt forcera surhålen där ingen annan tar sig igenom, några timmar att dra loss dom andra (vilket är roligt!) och sen tio mils plågor hem. Törstig som en alkoholiserad kamel är den också. Numera åker jag på träffarna i en bil som är mer komprimiss mellan vägkomfort och framkomlighet. TGB:n kostar en tusenlapp om året att hålla så den får fortsätta bo här hemma och användas vid lämpliga tillfällen. Det kan ju komma en meter snö man kan behöva ta sig ut genom. Nivan jag hade förr klarade en halvmeter snö, det har inte varit så mycket snö så att det stoppat TGB:n.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- Rutinerad
Dom har alltid varit guldklimpar, folk har bara inte kommit till insikt förrän nu
För mig är oväsendet och bullret en del av charmen med bilarna. Att åka till en träff är minst lika kul som att vara på själva träffen

För mig är oväsendet och bullret en del av charmen med bilarna. Att åka till en träff är minst lika kul som att vara på själva träffen

Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c

Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c

-
- Forumräv
Är även jag ganska säker på att det mer el mindre är omöjligt att tillverka för dessa pengar! Kolla bara vad en ny tillbiffad Ford 9" el dyl kostar. sen två st som dessutom skall ha portaler.Gustavsson skrev:Beror på vilka volymer man riktar in sig på. Är de nu så poppis "over the world" som det sägs så kan man nog få det att gå ihop iaf! Eller?Grottulf skrev:Säkerligen, men du skulle inte kunna producera dem för de pengarna.Gustavsson skrev: Skulle man kunna få ut 25.000:- för fram + bakaxel?
MVH Kalle
-TGB 13 helkaross
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05
http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05
http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;