The Sidekick project
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: The Sidekick project
Vad är det för bussningar?
Varför tror du den har gått sönder?
Varför tror du den har gått sönder?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: The Sidekick project
Det är dessa http://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P25288.aspxJ Landin skrev:Vad är det för bussningar?
Varför tror du den har gått sönder?
Mått finns längst ner på sida 2 i denna tråden.
Det såg ut som att vulkningen hade tagit dåligt i plåthylsan på den bussningen som gick sönder.
Kostar 800:- att byta alla 16 bussningarna så det är inte hela världen om ja behöver byta alla 16 varje år

Ska man ha lite fränare grejer så är det 300:-/st o uppåt. Det kändes gott att spara 4-5 tusen på bussningarna då när jag byggde den.
Det återstår att se om man var dum snål eller bara Suzuki snål


Re: The Sidekick project
Ok, va ju helt rätt pris iaf, synd att kvallan va sådär!
Får nog bli nått liknande till terceln, den får ju inte kosta nått
!
Såg att den var 47,22mm i dia, hur stora gjorde du ändarna för lagom presspass??
Får nog bli nått liknande till terceln, den får ju inte kosta nått

Såg att den var 47,22mm i dia, hur stora gjorde du ändarna för lagom presspass??
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: The Sidekick project
Bussningarna är ca 47,10-47,20. Dom konar ca 0,1mm och hylsorna gjorde jag ca 47,22-47,25mm.J Landin skrev:Ok, va ju helt rätt pris iaf, synd att kvallan va sådär!
Får nog bli nått liknande till terceln, den får ju inte kosta nått!
Såg att den var 47,22mm i dia, hur stora gjorde du ändarna för lagom presspass??
Dom varierar lite i mått men det var bara 1 av dom 20 jag monterat som var för liten så den glappade.
Gjorde ett par som var 0,05 större o det funka bra också, så det är inte så känsligt

Håller på att flytta upp dom främre fjäderskålarna 40mm. Varför höjde jag den så mycket


Re: The Sidekick project
Gött, får ta hem ett gäng sånna då!
E ju lätt å ta i för mycket när man höjer, blir nog bra å få den mer "lagom"!
E ju lätt å ta i för mycket när man höjer, blir nog bra å få den mer "lagom"!

Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: The Sidekick project
Nu har jag fått klart fästena och ställt ner den på hjulen igen.

40mm sänkning gjorde gott
Nu väntar jag bara på dom nya bakfjädrarna så ja kan sänkas den 20-30mm bak också.

40mm sänkning gjorde gott

Nu väntar jag bara på dom nya bakfjädrarna så ja kan sänkas den 20-30mm bak också.
Re: The Sidekick project
Min sambo som är totalt ointresserad av bilar tyckte den var så cool att jag skulle bygga den likadant.. Attans också 

Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: The Sidekick project
Behöver du sänka den bak? Tycker den ser ganska lagom å jämnhög ut nu!!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: The Sidekick project
Vad är det för bussning du annvänt? Artnr från skruvat? Vad är det för typ av rör och dimension i upphängning samt röret bussningen sitter i.
Re: The Sidekick project
Bara att börja byggaMattisH skrev:Min sambo som är totalt ointresserad av bilar tyckte den var så cool att jag skulle bygga den likadant.. Attans också

Det missvisar lite för skärmbreddarna sitter lite högre fram än bak. Mäter man på ramen så är den knappt 30mm högre bak, men får väl se hur det blir nu med dom nya fjädrarna innan ja börjar kapaJ Landin skrev:Behöver du sänka den bak? Tycker den ser ganska lagom å jämnhög ut nu!!

Länk till bussningen med art nr mm finns på sidan 2 o 12 i tråden. Röret är 32mm utvändigt o 12mm invändigt, sömlöst ämnesrör. Hylsan som bussningen sitter i har jag gjort på jobbet.dekarson skrev:Vad är det för bussning du annvänt? Artnr från skruvat? Vad är det för typ av rör och dimension i upphängning samt röret bussningen sitter i.
Re: The Sidekick project
Gott om plats är det ont om


Hängde dit ett par stag provisoriskt för att se om det får plats. Styr/parallellstagen får nog får plats om jag tar ut i tråget och tar bort panhardstaget.
Vinkel på styrstaget blir riktigt bra, men vart ska jag få plats till ett panhardstaget nu




Hängde dit ett par stag provisoriskt för att se om det får plats. Styr/parallellstagen får nog får plats om jag tar ut i tråget och tar bort panhardstaget.
Vinkel på styrstaget blir riktigt bra, men vart ska jag få plats till ett panhardstaget nu

Re: The Sidekick project
Kommer krävas bladmått för att mäta frigången mellan stagen
Fick kompromissa lite med längden på styrstag o panhardstagen. Dom bör vara lika långa enligt boken, men eftersom Toyota original skiljer ca 25cm så får mina stag skilja lite också
Sålänge vinkeln blir samma så får jag nog va nöjd.


Kommer bli svårt att köra imot o kröka stagen i fortsättningen
Svetsa dit ett diffskydd nu med när ja ändå hade framme svetsen.

Fick kompromissa lite med längden på styrstag o panhardstagen. Dom bör vara lika långa enligt boken, men eftersom Toyota original skiljer ca 25cm så får mina stag skilja lite också

Sålänge vinkeln blir samma så får jag nog va nöjd.


Kommer bli svårt att köra imot o kröka stagen i fortsättningen

Svetsa dit ett diffskydd nu med när ja ändå hade framme svetsen.
Re: The Sidekick project
Är det bara den delen på diffen som är känslig? Jag trodde man skulle skydda hela diffen.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: The Sidekick project
det är ju den delen han förstärkt som får smaka stenar...MattisH skrev:Är det bara den delen på diffen som är känslig? Jag trodde man skulle skydda hela diffen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: The Sidekick project
Ok, men så underdelen på diffen är inte så känslig då? (helt novis på det)henke_99 skrev:det är ju den delen han förstärkt som får smaka stenar...MattisH skrev:Är det bara den delen på diffen som är känslig? Jag trodde man skulle skydda hela diffen.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;