hemmagjord snorkel XJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

rmskog
Användare

Re: hemmagjord snorkel XJ

Inlägg av rmskog » sön mar 04, 2012 17:11

Jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara.. Att ha kvar luftburken och ha en tratt där uppe så vattnet kommer ner i luftburken o ligger där o skvalpar runt känns inte som ett bättre alternativ.. :wink:
Team VäHåLa Blå

Grand cherokee
Range Rover
Suzuki med rover V8
cheva impala -63
Buick Elektra -68
Cheva Silverado 2500 Duramaxdiesel -04

Smurfen
Användare

Inlägg av Smurfen » mån mar 05, 2012 18:35

Bild

400 kr kostade min snorkel 100kr konat filter på biltema (75mm) Spilbitar med 75mm avloppsrör och 2 st 45graders och 1 st 90 graders böj.
Slit bort luft burken och tryck in avloppsröret i gummi slangen som blir kvar de små vaccum slangarna borrar du bara hål för och dit med lite pl 400 och saken är biff,

Sketa enkelt.

enda problemet är om den står ute och det regnar,
Vålda runt i skogen är det skojigaste som finns.

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån mar 05, 2012 19:49

rmskog skrev:Jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara.. Att ha kvar luftburken och ha en tratt där uppe så vattnet kommer ner i luftburken o ligger där o skvalpar runt känns inte som ett bättre alternativ.. :wink:
luftburken kvar å en böj bakåt
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

rmskog
Användare

Inlägg av rmskog » tis mar 06, 2012 23:20

Roger Patrol skrev:
rmskog skrev:Jag vet inte riktigt vad alternativet skulle vara.. Att ha kvar luftburken och ha en tratt där uppe så vattnet kommer ner i luftburken o ligger där o skvalpar runt känns inte som ett bättre alternativ.. :wink:
luftburken kvar å en böj bakåt

mmm förstår det, men faktum kvarstår ju att du får ner vattnet i luftburken vilket innebär att motorn kan få sig en riktig kallsup om det lutar eller så..
Team VäHåLa Blå

Grand cherokee
Range Rover
Suzuki med rover V8
cheva impala -63
Buick Elektra -68
Cheva Silverado 2500 Duramaxdiesel -04

BertilLindgren
Användare
Kontakt:

Inlägg av BertilLindgren » tor mar 08, 2012 8:21

Ingen mer än jag som funderar på att dra ett rör från luftburken (cherokee) och in i utrymmet där fläkten hämtar luft dvs framför luftintaget. Ganska enkelt?

Varför?
Jo jag tror största risken för mig är att jag doppar nosen och drar in vatten. Jag lär inte vada i vatten mycket djupare än trösklarna, och når det upp mot motorhuven så är väl frågan om inte bilen flyter.

Vad tror ni?

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » tor mar 08, 2012 8:58

BertilLindgren skrev:Ingen mer än jag som funderar på att dra ett rör från luftburken (cherokee) och in i utrymmet där fläkten hämtar luft dvs framför luftintaget. Ganska enkelt?

Varför?
Jo jag tror största risken för mig är att jag doppar nosen och drar in vatten. Jag lär inte vada i vatten mycket djupare än trösklarna, och når det upp mot motorhuven så är väl frågan om inte bilen flyter.

Vad tror ni?
jag hade den tanken oxå en gång men då sa en vän att jag skulle få ett hemskt mototljud i bilen...
det är ju faktiskt ganska mycket ljud i insuget
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

BertilLindgren
Användare
Kontakt:

Inlägg av BertilLindgren » tor mar 08, 2012 10:19

finns ju en risk, men torpedväggen är ju fortfarande emellan.. vet inte om jag förklarade min tanke rätt, jag tänker inte ta luften innifrån kupen utan från utrymmet mellan motorrum och kupe..

Fast därifrån och till ventilationsintaget är det ju inte långt...

Skriv svar