TurboTaro
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: TurboTaro
De ska nog kunna gå om man går på 15kw/100 kg men då måste du byta flera stora grejjer på bilen tex hela bromsystemet hela drivlinan eller liknande stora förändringar o göra SFRO bes. Beror på hur mycke jobb o pengar du vill lägga ner på de.rstking skrev:Vet nån om det går att få en WV Taro '90 lagligt genom bilprovningen med turbo? Eller är det bara att glömma?
Bara hinka dit en turbo o se glad ut ska inte genom bes även om de har hänt oxå.
Vill du lägga ner massa tid o pengar så ta kontakt med din närmaste SFRO besigtining gubbe så får du svar på alla dina frågor.
http://www.sfro.com/
Har haft en hiluxa 89 med turbo och den gick riktigt bra(mer än vad koppling och växellådan gillade
).
Kopplingen är den svagaste punkten på dom.
Vad gäller SBP så är det nog helt kört då bilen är för ny och ska ha lambdareglerad insprutning som är helt i orginalskick(man får med andra ord inte ändra nåt)

Vad gäller SBP så är det nog helt kört då bilen är för ny och ska ha lambdareglerad insprutning som är helt i orginalskick(man får med andra ord inte ändra nåt)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
jo det har blivit lite ändringar där nu så det ska gå likvärdigt som med en 75års mod nu kan inte nya reglerna men det är mkt friare nu i alla fallMathias T skrev:Har haft en hiluxa 89 med turbo och den gick riktigt bra(mer än vad koppling och växellådan gillade).

Efter vad jag sett så var det om bilen var reggad som ombyggt fordon med bytt motor och då skulle motorn ändå vara i "icke ombyggt skick".turbomicra skrev:jo det har blivit lite ändringar där nu så det ska gå likvärdigt som med en 75års mod nu kan inte nya reglerna men det är mkt friare nu i alla fallMathias T skrev:Har haft en hiluxa 89 med turbo och den gick riktigt bra(mer än vad koppling och växellådan gillade).
Turbokonverteringar var tydligen bannlysta fortfarande oavsett
ok som sagt jag har inte satt mig in i de nya reglerna man får väll ta & göra det så man hittar kryphålenMathias T skrev:Efter vad jag sett så var det om bilen var reggad som ombyggt fordon med bytt motor och då skulle motorn ändå vara i "icke ombyggt skick".turbomicra skrev:jo det har blivit lite ändringar där nu så det ska gå likvärdigt som med en 75års mod nu kan inte nya reglerna men det är mkt friare nu i alla fallMathias T skrev:Har haft en hiluxa 89 med turbo och den gick riktigt bra(mer än vad koppling och växellådan gillade).
Turbokonverteringar var tydligen bannlysta fortfarande oavsett

Det bör det vara då du åtminstone har en avgascertifierad motor (vilket man inte har så fort man börjar modda den).rstking skrev:Skulle det vara lättare att få det godkännt med en V6a istället för turbo?
utomlands finns faktiskt 4cyl turbobensinare till hilux/4runner
Ahaaa, så om man byter en komplett motor (turbo eller utan) som man har avgascertifikat på så går det lättare. Måste motorn ha samma märke som bilen?
http://www.well.com/~mosk/
japp, men det är väl som att hitta en dubb i ett lerhål...men här är en sida om en som har en 22RTE i en hilux:Mathias T skrev:utomlands finns faktiskt 4cyl turbobensinare till hilux/4runner
http://www.well.com/~mosk/
VW Taro -90
-
- Användare
- Kontakt:
Är det väldigt viktigt för dig att regga om den med turbon?
Jag har eftermonterad turbo på min hilux (visserligen diesel) och vad jag vet så har det aldrig varit problem med bilprovningen. Tidigare har bilen till och med haft stora dekaler längs hela sidan på bilen, "Turbo Diesel". Senast jag besiktigade så var dom mest intresserade av min (helt hemmabyggda, och helt oanvändbar när det gäller släpvagn) dragkrok som tydligen inte satt fast ordentligt. De ena killen kommenterade till och med turbon, men kollade alldrig om den skulle sitta där.
Min uppfattninng är att man kan göra ganska mycket när det gäller lätta lastbilar. Om man däremot kommer in med en turbokonverterad raggar740 eller honda så blir det nog svårare.
/Jörgen
Jag har eftermonterad turbo på min hilux (visserligen diesel) och vad jag vet så har det aldrig varit problem med bilprovningen. Tidigare har bilen till och med haft stora dekaler längs hela sidan på bilen, "Turbo Diesel". Senast jag besiktigade så var dom mest intresserade av min (helt hemmabyggda, och helt oanvändbar när det gäller släpvagn) dragkrok som tydligen inte satt fast ordentligt. De ena killen kommenterade till och med turbon, men kollade alldrig om den skulle sitta där.
Min uppfattninng är att man kan göra ganska mycket när det gäller lätta lastbilar. Om man däremot kommer in med en turbokonverterad raggar740 eller honda så blir det nog svårare.
/Jörgen