Vibrationer i ratten Pajero sport.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vibrationer i ratten Pajero sport.
Hej är ny på detta forum.
Hoppas att jag kan få lite hjälp. Har precis köpt mig en Pajero sport 2004.
När jag köpte bilen så satt det väldigt dåliga däck, kändes som en lätt obalans i däcken. Inget som jag reagerade nått större på.
Bättre beg däck köptes, cooper dicoverer m+s i orginal storlek köptes. Varit inne å balanserat dom två gånger nu. Men vibrationer kvarstår, däcken ok å fälgarna ok enligt vianor. En fälg lite sämre men den sitter bak.
Det är bättre än förut nu, men det börjar vibrera i ratten när man kör över 90 å håller på tills man kommer upp till 130, sen märks det inte av.
Inget pulserande i bromspedalen eller vibrerande när man bromsar. Så det känns inte som att skivorna är skeva.
Hoppas någon har några ideer. för mina börjar ta slut
Tack på förhand. Martin.....
Hoppas att jag kan få lite hjälp. Har precis köpt mig en Pajero sport 2004.
När jag köpte bilen så satt det väldigt dåliga däck, kändes som en lätt obalans i däcken. Inget som jag reagerade nått större på.
Bättre beg däck köptes, cooper dicoverer m+s i orginal storlek köptes. Varit inne å balanserat dom två gånger nu. Men vibrationer kvarstår, däcken ok å fälgarna ok enligt vianor. En fälg lite sämre men den sitter bak.
Det är bättre än förut nu, men det börjar vibrera i ratten när man kör över 90 å håller på tills man kommer upp till 130, sen märks det inte av.
Inget pulserande i bromspedalen eller vibrerande när man bromsar. Så det känns inte som att skivorna är skeva.
Hoppas någon har några ideer. för mina börjar ta slut
Tack på förhand. Martin.....
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis okt 25, 2011 6:27
- Ort: Någonstans i Skåne
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Om däcken och/eller fälgarna är orunda brukar det märkas tidigare, typ vid 30-50 km/h som att bilen "hoppar" fram på jämn väg.
Så det låter som om dina hjul är obalanserade eller iaf felbalanserade.
Det finns mer än ett sätt att balansera ett hjul, har din lokala däckverkstad använt sig av mer än ett vid ombalansering??
Så vitt jag vet finns det iaf 3 sätt.
Statisk (klistervikter placeras i mitten av fälgbanan)
Dynamisk (klister/slagvikter placeras på sidorna av fälgen)
'Lastbilsbalansering' (man häller i nån form av små gummikulor eller pulver i däcket vid ihopmontering, sen sköter balanseringen sig själv vid rullning)
Om inte ett sätt fungerar, prova ett annat.
Hoppas det löser sig
Så det låter som om dina hjul är obalanserade eller iaf felbalanserade.
Det finns mer än ett sätt att balansera ett hjul, har din lokala däckverkstad använt sig av mer än ett vid ombalansering??
Så vitt jag vet finns det iaf 3 sätt.
Statisk (klistervikter placeras i mitten av fälgbanan)
Dynamisk (klister/slagvikter placeras på sidorna av fälgen)
'Lastbilsbalansering' (man häller i nån form av små gummikulor eller pulver i däcket vid ihopmontering, sen sköter balanseringen sig själv vid rullning)
Om inte ett sätt fungerar, prova ett annat.
Hoppas det löser sig
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Var ute å hissade bilen. Kände att hjulagren glappar lite. Kan det vare det som spökar?
Går dom att spänna eller behöver man byta dom?
Går dom att spänna eller behöver man byta dom?
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Om dom funkar som l200 så är det ganska enkelt att spänna dom.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Läste någon tråd som du beskrev hur man gjorde på l200. Verkar som det är samma konstruktion på pajeron också. Ska väl va samma botten på dom, pajero sport å l200.
Får göra ett försök imorgon, å se om det hjälper mot vibrationerna. Oavsett är d ku inte bra att köra med glappande lager. Så då har man någon nytta iallfall
Får göra ett försök imorgon, å se om det hjälper mot vibrationerna. Oavsett är d ku inte bra att köra med glappande lager. Så då har man någon nytta iallfall
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Tips är att göra rent allt och smörj med nytt när du tar isär, annars är det lätt man missar små brickor och sånt som kan finnas.
Sen är ju rent fint fett aldrig fel
Sen är ju rent fint fett aldrig fel
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Inga som problem med att spänna hjullagren.
Fast tyvärr kvarstår vibrationerna. Tror att dom minska lite.
Finns det någon styrdämpare eller nått som kan spöka?
Fast tyvärr kvarstår vibrationerna. Tror att dom minska lite.
Finns det någon styrdämpare eller nått som kan spöka?
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Du kan be att verkstaden "spinner" hjulen på bilen, så ska du se att det försvinner.
Gör rent anläggningsytan på fälgarna & på bilen. Är det lite skit där så kan det motsvara 50gr obalans.
Dra fast hjulmuttrarna korsvis. Drar du en mutter stenhårt från början, är risken ganska stor att det blir "skevt" fastdraget, och då kan även det kännas som obalans.
Du kan oxå exprimentera med lite olika däcktryck. För har du för mycket luft i däcken, så upplevs obalansen värre.
Hoppas att det löser sig för dig. För att åka med obalans är varken skönt eller bra för bilens lager, leder mm.
Gör rent anläggningsytan på fälgarna & på bilen. Är det lite skit där så kan det motsvara 50gr obalans.
Dra fast hjulmuttrarna korsvis. Drar du en mutter stenhårt från början, är risken ganska stor att det blir "skevt" fastdraget, och då kan även det kännas som obalans.
Du kan oxå exprimentera med lite olika däcktryck. För har du för mycket luft i däcken, så upplevs obalansen värre.
Hoppas att det löser sig för dig. För att åka med obalans är varken skönt eller bra för bilens lager, leder mm.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Fast att man drar fast dom skevt borde väll vara ganska lite risk för med 6 bultar?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Får nog prova med lite, olika däck tryck. Har 2,5kg i nu. Såg att mitsubishi rekommenderade ganska mycket mindre.
Vad kör ni andra med gör däcktryck?
Vad kör ni andra med gör däcktryck?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis okt 25, 2011 6:27
- Ort: Någonstans i Skåne
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Jag kör med 2,4 Bar i mina runt om. Fast nu har jag ju 265/75-15 istället för original 235/75-15.
Jag kör mestadels allmän väg, alltså inte mycket terräng.
Som Spjutet sa: Kör in på verkstad och "spinn" hjulen, då kan man se och höra om det är mycket obalans och om hjulet är orunt.
Jag kör mestadels allmän väg, alltså inte mycket terräng.
Som Spjutet sa: Kör in på verkstad och "spinn" hjulen, då kan man se och höra om det är mycket obalans och om hjulet är orunt.
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Har du kollat hjälpstyrarmen.På min l200 så vibrerade det när den var glapp.
Sliter den däck?var dom gamla snedslitna.
På min var hjullagren glappa det fixade dom på verkstan och efter det så käkade den upp däcken,så en hjul inställning kan vara väl investerade pengar isåfall.
mvh anders
Sliter den däck?var dom gamla snedslitna.
På min var hjullagren glappa det fixade dom på verkstan och efter det så käkade den upp däcken,så en hjul inställning kan vara väl investerade pengar isåfall.
mvh anders
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Börjar tro att det är nått annat än hjulen som orsakar vibrationerna. Flytta runt dom å vibrationerna är samma. Även haft upp hjulen i balanserings maskin igen.
Har inte kollat hjälp styrarmen. Har för mig att jag läste om det någon annan stans.
Vad kostar en ny sådan?
Dom gammla däcken var slitaget jämt på. Men blanka i mitten, så föregående ägare måste kört med fel lufttryck länge.
Dum fråga Men var sitter hjälpstyrarmen. Är den svår å byta?
Har inte kollat hjälp styrarmen. Har för mig att jag läste om det någon annan stans.
Vad kostar en ny sådan?
Dom gammla däcken var slitaget jämt på. Men blanka i mitten, så föregående ägare måste kört med fel lufttryck länge.
Dum fråga Men var sitter hjälpstyrarmen. Är den svår å byta?
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
På L200 sitter den på samma plats som styrsnäckan fast på passagerar sidan.
Kommer inte ihåg vad den kostade men var inget större problem att byta.
Mvh anders
Kommer inte ihåg vad den kostade men var inget större problem att byta.
Mvh anders
Re: Vibrationer i ratten Pajero sport.
Tack för snabbt svar.