Nissan Navara -02

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sm00rph
Användare

Nissan Navara -02

Inlägg av sm00rph » lör feb 04, 2012 14:50

Köpte mig en king cab i våras som jag blev sugen på att höja och köra lite lättare offroad med. Motorn var nyrenoverad på contrade i söderhamn pga av att den hade rasat så nu ska de tydligen sitta rejälare doningar i. Får hoppas att det stämmer och den håller många mil till.

Här är enda bilden jag har när bilen är ohöjd.
Bild

Beställde höjningsklossar från 4crawler i usa.
Bild

Klossar
Bild

Mer klossar
Bild

Fick lite problem med att hissa hytten eftersom jag hade missat att ta bort ett fäste på mittbalken. Oops!
Bild

Inpassning av stötfångare

Bild

Hemmagjort fäste
Bild

Efter några månader tyckte jag fortfarande att bilen var för låg så jag beställe ett Calmini 3" suspension lift kit.

Före
Bild

Efter
Bild

Bild

Tyckte bilen hängde ner sig i bak och misstänkte att bladfjädrarna blivit slut tack vare dom längre shacklarna? Beställde nya från milner offroad.
Bild

Och så här ser bilen ut idag
Bild

Hjulinställning är gjord och bilen är nybesiktad! :beer:
Nu fattas det bara större däck. Har lite beslutsångest om jag ska ta 265/75-16 eller 285/75-16.
285orna ska tydligen gå på om man tar bort dom främre stänklapparna och bankar litegrann med gummiklubban i innerskärmen. Dock är jag lite fundersam på om bilen börjar gå sönder lite överallt om jag klämmer dit dom?
Nissan King-Cab -02. 2" karosshöjning och Calmini 3" suspension lift.

rovers
Rutinerad
Kontakt:

Re: Nissan Navara -02

Inlägg av rovers » lör feb 04, 2012 17:27

Ser riktigt bra ut det där. Vad har du tänkt dig för modell på däcken?
Jag har 265 på min men skulle velat prova större. Tror inte det är nån större risk att grejerna går sönder med 285:or. Men den blir lite trött med stora däck, Fast du har väll mer effekt än mig?
Mina bilar och projekt: http://www.garaget.org/Rovers" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu med Cherokee

sm00rph
Användare

Inlägg av sm00rph » lör feb 04, 2012 18:06

rovers skrev:Ser riktigt bra ut det där. Vad har du tänkt dig för modell på däcken?
Jag har 265 på min men skulle velat prova större. Tror inte det är nån större risk att grejerna går sönder med 285:or. Men den blir lite trött med stora däck, Fast du har väll mer effekt än mig?
Skulle vilja ha BF Goodrich KM2 i 285. Jag har läst mig till att jag bör byta till 8" fälgar och med en ET på runt +20 för att de ska passa bra. Har titta lite på cragar whitespoke, blackspoke och chromespoke men dom verkar bara finnas med ET 0. Tror det är runt 130 hk i den?

jeepbyggare
Användare

Inlägg av jeepbyggare » lör feb 04, 2012 20:00

Tjena! jag har åkt med 38,5:or på min gammelkingcab det höll både drivaxlarna fram och bakaxeln för, visserligen åker jag med v6 bensin/automat men don nyare borde hålla dom åxå!

rovers
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av rovers » mån feb 06, 2012 18:53

Körde 265 med et0 på min innan jag höjde. Endast lite frisserade skärmkanter fram.
Mina bilar och projekt: http://www.garaget.org/Rovers" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu med Cherokee

sm00rph
Användare

Inlägg av sm00rph » fre mar 16, 2012 12:00

Nu har jag fått hem både däck och fälg. Det blev BFG KM2 285/75-16 och Cragar black spoke 8x16 ET+13. Har krängt på däcken på fälgen men inte pumpat ut däcken på fälgen eftersom jag fortfarande väntar på glassanden från fyrhjulsdrift.se. Det borde väl vara svårt att hälla i sanden genom ventilen?!

Bild

voxberg
Användare

Inlägg av voxberg » fre mar 16, 2012 16:40

shit vad jag fick panik och vill bli klar med min bil nu. kommer att bli typ likadan.
har ett 3" från calmini monterat nu, väntar på höjningspuckar från milner. däck har jag satt på större och 30mm spacers.

satt som ett smäck att du la ut bilder på höjningen! :)

inga andra problem än att passa in kofångaren? något man bör tänka på?

sm00rph
Användare

Inlägg av sm00rph » fre mar 16, 2012 18:14

voxberg skrev:shit vad jag fick panik och vill bli klar med min bil nu. kommer att bli typ likadan.
har ett 3" från calmini monterat nu, väntar på höjningspuckar från milner. däck har jag satt på större och 30mm spacers.

Kul att man inspirerar andra :)

Jo innan du höjer så lär du plocka bort fästet på mittbalken. Du ser det på en av mina bilder.
Plocka bort plastkåpan för kylarfläkten som sitter innanför kylaren (om du inte tänker sänka kylaren lika mycket som du höjer karossen). Rattstången är delad och går att dra isär, sitter en låsbult som jag lossade på i hopp om att den skulle röra sig fritt och glida isär när jag höjde men de gjorde den inte för den hade rostat ihop, fick slå isär den med en liten hammare. På bakaxeln sitter det två slangar som går upp till undersidan på flaket, den ena är avluftningen till axeln och den andra är en bromsslang som går upp till lastkännande ventilen. Båda kan tänkas bli förkorta!

Och så här i efterhand så skulle jag ha sprutat lite 5-56 på alla bultar/muttrar en gång om dagen i ett halvår innan man försökt skruva på dom ;)

rovers
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av rovers » fre mar 16, 2012 21:15

Varsifrån köper ni calmimikitet?

Nu med Cherokee

voxberg
Användare

Inlägg av voxberg » fre mar 16, 2012 22:29

jag handlade på calmini.se

voxberg
Användare

Inlägg av voxberg » fre mar 16, 2012 22:36

sm00rph skrev:
voxberg skrev:shit vad jag fick panik och vill bli klar med min bil nu. kommer att bli typ likadan.

Jo innan du höjer så lär du plocka bort fästet på mittbalken. Du ser det på en av mina bilder.
Plocka bort plastkåpan för kylarfläkten som sitter innanför kylaren (om du inte tänker sänka kylaren lika mycket som du höjer karossen). Rattstången är delad och går att dra isär, sitter en låsbult som jag lossade på i hopp om att den skulle röra sig fritt och glida isär när jag höjde men de gjorde den inte för den hade rostat ihop, fick slå isär den med en liten hammare. På bakaxeln sitter det två slangar som går upp till undersidan på flaket, den ena är avluftningen till axeln och den andra är en bromsslang som går upp till lastkännande ventilen. Båda kan tänkas bli förkorta!

Och så här i efterhand så skulle jag ha sprutat lite 5-56 på alla bultar/muttrar en gång om dagen i ett halvår innan man försökt skruva på dom ;)
kanon.
ja bak har jag redan problem med luftslangen till bakaxeln, stoppade i ett extra blad i paketen bak så det blev lite högre. får plocka fram en ny slang nu då :)

ja bultarna sitter nått så inihelv*te. bytte till pu bussningar i framvagnen för ett tag sedan och det var löjligt vad fastrostat allting var. fick använda både gas och borrmaskin :P

sm00rph
Användare

Inlägg av sm00rph » fre mar 16, 2012 23:05

rovers skrev:Varsifrån köper ni calmimikitet?
jag handlade direkt från usa på calmini.com

sm00rph
Användare

Inlägg av sm00rph » fre mar 16, 2012 23:08

voxberg skrev:
sm00rph skrev:

kanon.
ja bak har jag redan problem med luftslangen till bakaxeln, stoppade i ett extra blad i paketen bak så det blev lite högre. får plocka fram en ny slang nu då :)

ja bultarna sitter nått så inihelv*te. bytte till pu bussningar i framvagnen för ett tag sedan och det var löjligt vad fastrostat allting var. fick använda både gas och borrmaskin :P
När jag har hissat upp min bil så bakhjulen hänger fritt i luften så är både bromsslangen och luftslangen sträckta som fiolsträngar, ska byta båda två innan jag ger mig på nån terrängkörning. Vore tråkigt om man körde bort bromslangen och blir utan bromsar i skogen...

K-Roslund
Rutinerad

Inlägg av K-Roslund » lör mar 17, 2012 8:28

Vad fick du ge för bladfjädrarna?
/Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

rovers
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av rovers » lör mar 17, 2012 9:55

sm00rph skrev:
rovers skrev:Varsifrån köper ni calmimikitet?
jag handlade direkt från usa på calmini.com

Vad gick frakten på därifrån?

Nu med Cherokee

Skriv svar