Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » tis mar 13, 2012 15:46

Jaha vad ska hända här tro... Nån som kan gissa? Den gamla vattenpumpen fungerar felfritt...

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Jockum » tis mar 13, 2012 16:28

Bild

Har det något gemensamt med denna bild? :)

//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » tis mar 13, 2012 16:48

Jockum skrev:Bild

Har det något gemensamt med denna bild? :)

//Jocke
En som är med på noterna... Ja lite lätt gemensamt kanske... Fast remskivan på min generator är inte svart :mrgreen:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Jockum » tis mar 13, 2012 21:02

Fast remskivan på min generator är inte svart
Du menar så, ska det putsas nu med andra ord :tumbup:

Hoppas din rem är fräschare än den på bilden.

//jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » tis mar 13, 2012 21:51

Jockum skrev:
Fast remskivan på min generator är inte svart
Du menar så, ska det putsas nu med andra ord :tumbup:

Hoppas din rem är fräschare än den på bilden.

//jocke
Haha nä det orkar jag inte lägga så mycket energi på, men remskivan är ny och oanvänd sen jag köpte generatorn. (har annan remskiva på nu) Och för att förtydliga, när generatorn köptes ny från usa så blev det fel. Så det är en generator som passar i dessa fästen jag har. Som det är nu passar den inte riktigt på motorn. Ska bli riktigt skönt med dels självjusterande rem, men även att jag slipper skrik från både servopump och min stora (145A) generator.

Grejerna är köpta löst från en annan motor, och ligger just nu på bussgods så jag sitter otåligt o väntar på att få börja skruva... Vet inte om remmen medföljde, annars kanske jag investerar i en helt ny :wink: Blir väl en del pusslande innan både plåt och alla stag sitter där dom ska... (på bilden ovan är det ett annat nyare tvådelat fäste, jag kommer ha en stor plåt som grejerna sitter i istället)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Jockum » tis mar 13, 2012 22:38

Hur är det med servopumpen? Orkar den med stora däck utan knorr, eller behövs det någon form av moddning?

Finns ju de som anser att serpentin- är mycket sämre än v-rem. Själv tycker jag som du, att det ska bli fint att slippa justerandet av flera olika remmar.

//jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » tis mar 13, 2012 22:53

Min motor är lite special, då den har en lite smalare serpentinrem till generatorn, men ändå den gamla konfigurationen med manuella sträckare och alltså kilremmar till servo och ac.

Med originalgeneratorn funkade det bra, men eftersom plattremmarna är styvare (och inte fjädrar nåt) än en kilrem är det nästan omöjligt att sträcka remmen så mycket som behövs, samtidigt behöver den då töjas oerhört lite innan den blir för slak o måste sträckas igen.

Innan jag bytte axlar o körde med 40" monster mudders så knorrade servopumpen ganska lätt å krävde remsträckning ganska ofta. När gamla axlarna demonterades skrek den lätt, ihop med nya axlarna och 42" däcken blev det hydroassist oxå. Då gick det så pass mycket lättare att det slutade skrika utan att jag sträckte remmen. Om jag inte minns fel har jag bara sträckt remmen en gång sen dess o det var strax efter när jag hade loss pumpen för att borra upp den för att få större flöde. Det är dags att sträcka nu igen 1,5 år senare, men det slipper jag ju bråka med :D

För övrigt har jag märkt att denna bilen med 42" däck har behagligare o bättre styrning tack vare hydroassisten både i skogen o på väg än bruksbilen med 33".
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Jockum » tis mar 13, 2012 23:10

Låter bra det, hydroassist finns på listan. Dock får det bli ett senare bekymmer, lite annat som kräver tid på bilen innan det.

//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » tis mar 13, 2012 23:13

Jockum skrev:Låter bra det, hydroassist finns på listan. Dock får det bli ett senare bekymmer, lite annat som kräver tid på bilen innan det.

//Jocke
Funkar säkert ändå, min bil väger ju trots allt uppåt 3 ton så det är inte så konstigt att det går trögt. Ett tips kan vara att fixa anslutningarna i snäckan o så bara plugga dom tills vidare, då är det enkelt att bygga dit en kolv vid tillfälle.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » lör mar 17, 2012 21:20

Äntligen har det börjat hända lite... Kylare med fläkt har fått flytta på sig en stund och alla dom gamla grejerna fram på motorn har förpassats till garagegolvet. Tänkte börja plocka dit lite av det nya innan, visade sig att en liten detalj saknades bland det jag köpt... Nämligen remskivan till vevaxeln :aargh: Så jag får åka iväg imorgon o hämta en annan. sen kan jag nog börja montera det hela på motorn. Blir lite eldragning sen med då generatorn kommer hamna på andra sidan motorn nu istället.

Vill nästan inte lägga upp nån bild, såg att telefonen får det att se rent för j*vligt ut i motorrummet... Riktigt så illa som det ser ut är det egentligen inte. Men ska nog ändå ge den en omgång med högtryckstvätten sen. För övrigt så är det helt otroligt vad dom externa komponenterna på en v8 bygger mycket framåt. För tillfället är ju halva motorrummet tomt.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön mar 18, 2012 21:45

Det händer nånting här :shock:

Lite "nya" grejer har börjat fastna på motorn, själva plåten, servopumpen, generatorn med ny remskiva och nya vattenpumpen är i alla fall på plats. Det som är kvar är väl ac-kompressor, remsträckare och remskivan till vevaxeln. Remskivan blir väl jobbigast eftersom jag fortfarande inte fått tag på nån...
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Jockum » sön mar 18, 2012 22:57

Vart har du tänkt att klämma in Yorken nu? För den satt väll där generatorn sitter nu?

Samt finns det någon lämplig remskiva avsedd för platt-remm som passar Yorken? Eller ska den vara v-rems driven även i fortsättningen?

//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » tis mar 20, 2012 21:27

Jockum skrev:Vart har du tänkt att klämma in Yorken nu? För den satt väll där generatorn sitter nu?

Samt finns det någon lämplig remskiva avsedd för platt-remm som passar Yorken? Eller ska den vara v-rems driven även i fortsättningen?

//Jocke
Tanken nu var faktiskt att skippa den o använda originalkompressorn som ska sitta där. Fick nämligen med den oxå. Detta just pga problemet med olika remskivor. Annars hade jag ju fått konstruera nåt special på en remskiva så jag får en övergång till kilrem o det vill jag slippa. Plus ett nytt fäste till yorken. Såvitt jag vet finns ingen remskiva till plattrem som passar rakt på, dom användes ju innan den uppfanns.

Just på min york är det dessutom nån som har svetsat fast muttern som håller magnetkoppling o remskiva så det blir svårt att byta den även som jag skulle vilja. Det går ju inte heller att sätta den där originalkompressorn ska sitta eftersom den ska stå upp, o då får den inte plats under huven. Om jag hade kunnat byta remskiva så kanske det kunde gått att sätta den nere på sidan där eventuell luftpump ska sitta men ett fäste måste ju ändå byggas i så fall. Det enda extra jag behöver i systemet för att kunna använda originalkompressorn är en dimsmörjare så då kör jag med den så länge den går. Så får det väl bli arbete med yorken när den ger upp.

Var även på skroten i jönköping o köpte min saknade remskiva idag :jump: Så nu kan jag bygga klart.

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av Jockum » tis mar 20, 2012 22:06

Misstänkte att det kunde bli lite problem med Yorken i kombination med plattrem.

Mångla ihop resten nu så vi kan få en utvärdering på funktionen. Samt hur bra original-kompressorn pumpar luft.

//Jocke
GMC Sierra 2500HD -02 Duramax, EFI live, Edge Insight CTS, S&B cold air intake

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » ons mar 21, 2012 20:52

Det vart mycket med jobbet idag, men fick dit vevaxelns remskiva (ville kolla så den säkert passade) och ac-kompressorn i alla fall. Nu är det bara sträckaren o remmen kvar, plus två bulthål på motorn som måste snyggas till med en gängtapp så jag kan få i skruvarna där oxå.

Bild

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar