Willys M38 Renovering

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

adhd
Hemmastadd
Inlägg: 225
Blev medlem: lör apr 04, 2009 20:27

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av adhd » fre mar 23, 2012 23:21

:tumbup: :tumbup:

Dööne
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Dööne » lör mar 24, 2012 9:08

Tackar så mycket för all trevlig respons!!!!! :jump: :jump: :mrgreen:
Det ger mig rejäl glöd att fortsätta!! :D :tumbup: :woot:
:beer: 8)


Fortfarande ingen som har dubbelknutar till cheva??
Kardaner har jag en jävla massa men just dubbelknutar saknas :roll:
Kanske att jag också behöver en kardanände med 28,5/92 knut på..
Senast redigerad av Dööne den lör mar 24, 2012 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av henke_99 » lör mar 24, 2012 9:16

Jag har lite kardaner o grejer liggande, kanske nån dubbelknut till framkardan oxå. Men varför måste du ha dubbelknut? Bakkardanen på min bil har betydligt större vinkel än den du har fotat på din bil, o jag har enkelknut där. Plus, ska du ha dubbeknut bak så måste du ha en ny yoke som är anpassad till det. Visst är det inte optimalt med enkel knut, men det funkar...

Vad är det för nåt om du ska ha 1410 kors till? Standard på cheva brukar inte vara större än 1350. Jag har 1350 bak på min bil. En kardandel med såna ändar har jag oxå liggande.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Voltaren
Hemmastadd
Inlägg: 245
Blev medlem: tor jul 14, 2011 22:53

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Voltaren » lör mar 24, 2012 9:33

henke_99 skrev:Jag har lite kardaner o grejer liggande, kanske nån dubbelknut till framkardan oxå. Men varför måste du ha dubbelknut? Bakkardanen på min bil har betydligt större vinkel än den du har fotat på din bil, o jag har enkelknut där. Plus, ska du ha dubbeknut bak så måste du ha en ny yoke som är anpassad till det. Visst är det inte optimalt med enkel knut, men det funkar...

Vad är det för nåt om du ska ha 1410 kors till? Standard på cheva brukar inte vara större än 1350. Jag har 1350 bak på min bil. En kardandel med såna ändar har jag oxå liggande.

Kan vara så att han inte vill ha vibirationer från kardanen som man får med olika vinkel i fram & bak på kardanen?

Dööne
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Dööne » lör mar 24, 2012 9:50

henke_99 skrev:Jag har lite kardaner o grejer liggande, kanske nån dubbelknut till framkardan oxå. Men varför måste du ha dubbelknut? Bakkardanen på min bil har betydligt större vinkel än den du har fotat på din bil, o jag har enkelknut där. Plus, ska du ha dubbeknut bak så måste du ha en ny yoke som är anpassad till det. Visst är det inte optimalt med enkel knut, men det funkar...

Vad är det för nåt om du ska ha 1410 kors till? Standard på cheva brukar inte vara större än 1350. Jag har 1350 bak på min bil. En kardandel med såna ändar har jag oxå liggande.

Gött mos.
På främre kardan, (har idag tgb) den tar i godset som du ser på bilden, och nu står den på plant golv. det blir ju inte bättre när man börjar klättra osv.
Bild


Bak är det sån jäla lutning att en enkel också tar i godset.
Har du eller vet du om nån sån special deluxe np205 bakre yoke som passar till dubbel då?

Nere på axeln sitter 1410 yoke, Är det inte 1410, det är ju dina gamla axlar va?
eller har jag fel, den behöver ju 28.5x92 Vete fan, jag fick det förklarat för mig av rössvik i denna tråden..
NEJ FAN JAG HAR LÄST FEL!!! 1344 heter den ju!!! :rodnar: :rodnar:
Så en sån bakre behöver jag med andra ord...
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Grottulf » lör mar 24, 2012 11:21

Dööne skrev: NEJ FAN JAG HAR LÄST FEL!!! 1344 heter den ju!!! :rodnar: :rodnar:
1344 är en felaktig benämning, har den invändig låsring så heter den egentligen S44 eller 3RL

Dööne
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Dööne » lör mar 24, 2012 16:02

Grottulf skrev:
Dööne skrev: NEJ FAN JAG HAR LÄST FEL!!! 1344 heter den ju!!! :rodnar: :rodnar:
1344 är en felaktig benämning, har den invändig låsring så heter den egentligen S44 eller 3RL
Å fan! De va rössvik som skrev i min tråd ang det...

EDIT:
Pratade med Henke om detta, den kallas bara tydligen 1344.
Kan ju vara S44 som är riktiga benämningen då?
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av macke » lör mar 24, 2012 18:03

fan vad grym!
TGB 13

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Chrille_91 » lör mar 24, 2012 18:47

Voltaren skrev:
henke_99 skrev:Jag har lite kardaner o grejer liggande, kanske nån dubbelknut till framkardan oxå. Men varför måste du ha dubbelknut? Bakkardanen på min bil har betydligt större vinkel än den du har fotat på din bil, o jag har enkelknut där. Plus, ska du ha dubbeknut bak så måste du ha en ny yoke som är anpassad till det. Visst är det inte optimalt med enkel knut, men det funkar...

Vad är det för nåt om du ska ha 1410 kors till? Standard på cheva brukar inte vara större än 1350. Jag har 1350 bak på min bil. En kardandel med såna ändar har jag oxå liggande.

Kan vara så att han inte vill ha vibirationer från kardanen som man får med olika vinkel i fram & bak på kardanen?
Jag har vart med om flera bilar med olika vinkel på kardanernas knutar som inte har vibrerat och denna skulle ju tydligen bara vara skogsbil så då lär de inte märkas mycke.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Dööne
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Dööne » sön mar 25, 2012 10:19

Chrille_91 skrev: Jag har vart med om flera bilar med olika vinkel på kardanernas knutar som inte har vibrerat och denna skulle ju tydligen bara vara skogsbil så då lär de inte märkas mycke.
Ja det är ju inte olika vinkel fram/bak som gör vibrationerna, utan kardanens balans i sig själv. 8)
Helt rätt, jag kommer troligen inte försöka att besiktiga. Inte som jag planerat just nu iaf.
Däremot kan det ju märkas i surhöl med 35" gummi skvättande, av 4XX hästars vrede!! :naughty:
Dubbelknutarna kommer först att fylla funktionen att bryta ner den hemska vinkeln som bli då axlarna inte ligger i linje med fördelningslådan. :mrgreen:
macke skrev:fan vad grym!
Tackarr!! :beer:




What time is it?? JEEPBUILDING O´CLOCK
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

Dööne
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Dööne » tor mar 29, 2012 18:54

Så nu sitter jag här.. Väntar på att färgen ska torka på generatorfäste, servofäste, div remskivor, bromsoksfästen. :lol:

Tagit ledigt, eller rättare sagt- sagt upp mig i lagom tid på jobbet, så jag får tors-fre ledigt innan måndag då jag börjar på det nya jobbet. :mrgreen:

Men vad hjälper det,
Varvräknare, KN filter från USA kommer om 1,5 vecka, alltså slutet på nästa vecka, om man har tur.
Kardaner från Falun, skickades igår med bussgods.
Bromsskivor från Danmark, får besked i morgon om de finns överhuvudtaget där..
Vattenkyl och annan bröte från Arvika, vet e när det kommer.. :(
:|

Som tur är, grejer från Hansen har kommit, ska dra å hämta dom strax..
I morgon kommer luftnipplar till främre bromsoken, även några special 3/8 bultar.

Det blir nog fan att rulla in maskinen på Custom motor show...
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

sj410
Rutinerad
Inlägg: 419
Blev medlem: fre maj 22, 2009 18:24
Ort: Bankeryd

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av sj410 » fre mar 30, 2012 10:29

Dööne skrev:Så nu sitter jag här.. Väntar på att färgen ska torka på generatorfäste, servofäste, div remskivor, bromsoksfästen. :lol:

Tagit ledigt, eller rättare sagt- sagt upp mig i lagom tid på jobbet, så jag får tors-fre ledigt innan måndag då jag börjar på det nya jobbet. :mrgreen:

Men vad hjälper det,
Varvräknare, KN filter från USA kommer om 1,5 vecka, alltså slutet på nästa vecka, om man har tur.
Kardaner från Falun, skickades igår med bussgods.
Bromsskivor från Danmark, får besked i morgon om de finns överhuvudtaget där..
Vattenkyl och annan bröte från Arvika, vet e när det kommer.. :(
:|

Som tur är, grejer från Hansen har kommit, ska dra å hämta dom strax..
I morgon kommer luftnipplar till främre bromsoken, även några special 3/8 bultar.

Det blir nog fan att rulla in maskinen på Custom motor show...
Som vanligt när WOR skall ställa ut, Du kommer väl ihåg grodans lack som ej var torr till utställningen.Ps har sett till att ni är anmälda iallafall.

Chevrolet_Racing
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Chevrolet_Racing » fre mar 30, 2012 11:03

häftigt att du ska ställa ut! kommer väll förbi och snackar en del skit :)

fan nu vart det lite roligare än vanligt att åka till Elima :tumbup:
Kör Volvo 740 TIC -86 och Chevrolet K30 Crew Cab Dually -84

Dööne
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Dööne » fre mar 30, 2012 15:31


Som vanligt när WOR skall ställa ut, Du kommer väl ihåg grodans lack som ej var torr till utställningen.Ps har sett till att ni är anmälda iallafall.
Den är nog inte torr än va? :mrgreen: Klarlack ovanpå militärens olivgrön va ingen bra kombo :tumbup:
Jo jag hörde det!! Tackar för det, Tobbe är ju precis kass på dator hahaha :lol:
Fick papper om det idag med, så det verkar ha funkat.. Va skickade du för bilder... ?
:jump:

Chevrolet_Racing skrev:häftigt att du ska ställa ut! kommer väll förbi och snackar en del skit :)

fan nu vart det lite roligare än vanligt att åka till Elima :tumbup:
Ajjemänn :mrgreen: Fan va trevligt!!! Då ska jag försöka vara där när du kommer hahahha :mrgreen:
Kommer vara där några dagar i helgen iaf :tumbup:
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

Chevrolet_Racing
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Willys M38 Renovering

Inlägg av Chevrolet_Racing » fre mar 30, 2012 15:34

okey coolt :) tror jag och polarna kommer gå på fredagen så hoppas du är där även då :jump:
Kör Volvo 740 TIC -86 och Chevrolet K30 Crew Cab Dually -84

Skriv svar