Jeep Grand Cherokee ZJ -95
Bensin
rak 6a
Automat
Problemet.
Som rubriken lyder så har jag startproblem och efter felsökning så är det bensinpumpen som inte slår till när man vrider på tändningen alla gånger, detta gäller oftast när det är under 10+ ute, låter jag tändningen stå på hoppar pumpen igång efter ungefär 20-40minuter både med och utan motorvärmare, står bilen i garaget hoppar pumpen och bilen igång som vanligt utan problem 9/10 gånger.
Vad jag tittat på hittils.
Jag har bytt relät och säkring till bensinpumpen samt sprejat/rengjort alla kontakter jag kommit över i motorutrymet och följt kablarna ända bak till pumpen och det ser bra ut, byglar jag relät eller ger ström direkt på pumpen hoppar den igång även vid kyla. För övrigt slutade centrallåset och bakljusen(ej bromsljus dock) att fungera ungefär vid samma tidpunkt som pumpen började krångla. Alla tips om vad som bör felsökas härnäst tar jag tacksamt emot.
Mvh
Jeep grand cherokee ZJ -95 startproblem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
Re: Jeep grand cherokee ZJ -95 startproblem
Kollade du alla kablar/kabelhonorna från reläplatsen ut till komponenterna, tex kabeln från relät till PCMen? Kan finnas rost/glapp?
Hade du isär stora kontakten till PCMen, isåfall hur såg piggarna ut? glapp?
Testa en annan PCM från en liknade bil om du hittar en?
Det hade jag nog kollat.
Bytte du både Fuelpump relay och ASD relay?
Fick för mig att båda dom finns och att de kan strula båda?
Lycka till
Hade du isär stora kontakten till PCMen, isåfall hur såg piggarna ut? glapp?
Testa en annan PCM från en liknade bil om du hittar en?
Det hade jag nog kollat.
Bytte du både Fuelpump relay och ASD relay?
Fick för mig att båda dom finns och att de kan strula båda?

Lycka till
Vem vare som skvätte? Ler-Turken?
Jag har under veckan kollat alla kablar och kontakter till och från PCM samt reläplatserna under huven/instrumenteringen och det ser ut som nytt men jag sprejade lite fuktdrivning i kontakterna för säkerhets skull (finns garanterat inte en enda kontakt jag inte känt på nu). Lånade även en PCM från en fungerande bil och problemet kvarstod.
Centrallåset och bakljusen är fixade, det var kablar som brunnit av, så det har varit kortslutning någonstans. Antar att fler kablar kan råkat illa ut så jag har börjat riva ut inredningen för att söka fler fel och förhoppningsvis är det någon kabel till pumpen som gått och glappar nu.
Jag hittar inget ASD relay vart sitter det isåfall? men jag har hittat 4st relän under ratten (kanske är ett av dem?) varav ett av dem "klickar" inte de gånger pumpen inte slår igång dock har jag ingen aning vart det är kopplat eller fyller för funktion ens.
Tack för svaret
Centrallåset och bakljusen är fixade, det var kablar som brunnit av, så det har varit kortslutning någonstans. Antar att fler kablar kan råkat illa ut så jag har börjat riva ut inredningen för att söka fler fel och förhoppningsvis är det någon kabel till pumpen som gått och glappar nu.
Jag hittar inget ASD relay vart sitter det isåfall? men jag har hittat 4st relän under ratten (kanske är ett av dem?) varav ett av dem "klickar" inte de gånger pumpen inte slår igång dock har jag ingen aning vart det är kopplat eller fyller för funktion ens.
Tack för svaret
-
- Rutinerad
Soppa pumpen är väldigt ofta dålig på dessa bilar....haft tre bilar med samma problem startar ibland helt klockrent sen är den död helt........bytt soppa pump sen funka samtliga bilar efter de....
Finns budget på biltema (den dom rekomenderar är HELT fel) ta med dej gammla pumpen dit och gämför så gjorde ja funka skitbra!
Finns budget på biltema (den dom rekomenderar är HELT fel) ta med dej gammla pumpen dit och gämför så gjorde ja funka skitbra!
Jeep Cherokee -XJ -97 33" Cooper STT 3,5" Rubicon. SÅLD
Jeep Grand Cherokee Limited Edition -97 32" Cooper STT 5" Rubicon.
Jeep Cherokee XJ -91 35" Cooper STT 6,5" Rough Country.
Jeep Grand Cherokee Limited Edition -97 32" Cooper STT 5" Rubicon.
Jeep Cherokee XJ -91 35" Cooper STT 6,5" Rough Country.