TH700 " 4L60" lockup problem!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
TH700 " 4L60" lockup problem!
Hej!
Nu är det så att lockupen på min bil inte har fungerat på ett tag! Den växlar väldigt fint och mjukt 1-2-3-4.
Lockupen har varit trasig länge! har inte tagit tag i att fixa det dock! Men så för några dagar sedan när jag åkte hem från jobbet så växlade den normalt 1-2-3-4, Men sedan så efter den 4e växeln så går lockupen helt plötsligt i, Märkte att den sjönk ordentligt i varv !
Något den inte gjort förut! Sedan så gick den med lockupen i i ett par kilometer, sedan så saktade jag ner inför en rondell, efter det så hoppade den inte igång mer!
Detta får mig att tro att det icke är något mekaniskt fel utan att det är något elektroniskt? Möjligtvis en solonoid?
Har även haft en felkod sedan jag köpte bilen (lockupen fungerade inte när jag köpte den) Misstänker att det kan vara något med v-lådan? Ska köpa mig en diagnostik kabel nu i dagarna och kolla denna felkod!
Vad tror ni? Kan det vara solonoiden? Finns det en felkod för detta? Är det svårt att byta soloniod isåfall?
All information angående detta är intressant då detta är min första pickis!! Mvh Anton N
Nu är det så att lockupen på min bil inte har fungerat på ett tag! Den växlar väldigt fint och mjukt 1-2-3-4.
Lockupen har varit trasig länge! har inte tagit tag i att fixa det dock! Men så för några dagar sedan när jag åkte hem från jobbet så växlade den normalt 1-2-3-4, Men sedan så efter den 4e växeln så går lockupen helt plötsligt i, Märkte att den sjönk ordentligt i varv !
Något den inte gjort förut! Sedan så gick den med lockupen i i ett par kilometer, sedan så saktade jag ner inför en rondell, efter det så hoppade den inte igång mer!
Detta får mig att tro att det icke är något mekaniskt fel utan att det är något elektroniskt? Möjligtvis en solonoid?
Har även haft en felkod sedan jag köpte bilen (lockupen fungerade inte när jag köpte den) Misstänker att det kan vara något med v-lådan? Ska köpa mig en diagnostik kabel nu i dagarna och kolla denna felkod!
Vad tror ni? Kan det vara solonoiden? Finns det en felkod för detta? Är det svårt att byta soloniod isåfall?
All information angående detta är intressant då detta är min första pickis!! Mvh Anton N
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
Har aldrig förståt hur lockuppen funkar men har du gjort sånna basik grejer som bytt olja/filter och kollat nivån? Automatlådor är ju väldigt kinkiga med oljekvalitet och mängd.
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
Nivån och färgen på oljan är bra! Någon som vet om sonoiderna brukar krongla till lockupen? isåfall vart kan man köpa ny?
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
på de vanliga 700 låderna så brukar man ju koppla locken på en knapp istället.... men rätta mej nu nån om ja har fel men lockup då låser sej turbinen i lådan o sänker varvet några hundra varv för det är alltid ett visst slirande inne i tubinen annars men om du kopplar de på en knapp o glömmer den vid tex en korsning så kan de bli som med en manuell bil o du glömmer o koppla.... mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
Föstår inte riktigt vad du menar! Men jag antar att något inte står rätt till då den bara har hoppat igång 1 gång!
Vill inte ha lockupen på en knapp vid sidan om! vill att den ska läggas i automatiskt! Är det vanligt att solonoiderna går sönder till lockupen?
Vill inte ha lockupen på en knapp vid sidan om! vill att den ska läggas i automatiskt! Är det vanligt att solonoiderna går sönder till lockupen?
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
Nu har jag ingen aning om vad du har för bil, men principen är nog säkert likadan som på min pickis. I den är de kopplat som så:
Plusmatad kabel som går genom en brytare på bromspedalen, sen vidare mot en brytare som sitter på dieselpumpens gasaxel och sedan vidare in i lådan och solenoiden.
Alltså:
Om man bromsar så bryter den kretsen och lockupen släpper.
Och om man gasar eller släpper gasen till ett visst läge (justerbart) så bryter den kretsen och lockupen släpper.
En grej du kan göra är att du drar en kabel ner till kontaktstycket på växellådan och sätter en testmejsel och kollar om det alls kommer fram ström dit ner.
Har du ström där så kan ju solenoiden säkert vara trasig.
Plusmatad kabel som går genom en brytare på bromspedalen, sen vidare mot en brytare som sitter på dieselpumpens gasaxel och sedan vidare in i lådan och solenoiden.
Alltså:
Om man bromsar så bryter den kretsen och lockupen släpper.
Och om man gasar eller släpper gasen till ett visst läge (justerbart) så bryter den kretsen och lockupen släpper.
En grej du kan göra är att du drar en kabel ner till kontaktstycket på växellådan och sätter en testmejsel och kollar om det alls kommer fram ström dit ner.
Har du ström där så kan ju solenoiden säkert vara trasig.
Gmc Sierra K1500 -82 6.2D TH700 NP208 GM10B Mudzilla 35"
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
Jag skall ut å kika lite på broms switchen! och hoppas att felet ligger där! Men vart kan man köpa en ny solonoid till lockupen? vad heter den? Mvh
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
Hur gick det? Hittade du något fel?
Jag har nämligen liknande knas på min...eller ja - helt utebliven lockup...!

Jag har nämligen liknande knas på min...eller ja - helt utebliven lockup...!
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
har du diesel eller bensin? på bensin så sitter det en solenoid på torpetväggen precis ovanför fördelaren, den styrs av vacuum.
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.
Re: TH700 " 4L60" lockup problem!
Jag har diesel, en klassisk 6,2:a..
Jag la upp en ny tråd om mitt problem...
viewtopic.php?f=20&t=35924
Jag la upp en ny tråd om mitt problem...
viewtopic.php?f=20&t=35924
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk