Flexplate / Startkrans 6,5 TD
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Flexplate / Startkrans 6,5 TD
Hallå, min -90:a Silverado med 6,5 td förbrukar startkaransar på löpande band!
I november så pajjade kransen, sprack runt bultarna vid vevaxeln, bytte funkade finfint tills i Februari då sprack skiten igen, bytte ännu en gång till en ny ifrån Norrlands Custom och allt har fungerat hur bra som helst tills nu, nu har den spruckit IGEN!!!!!! Har pratat med automatlåde proffs men de vet inte riktigt vad som kan orsaka broblemet förrutom att en sa att det kunde vara "motor relaterat". Att det skulle vara något med motorns gång som gjorde att de sprack!? Allt ser hur fint ut som helst när man skruvar ihop prylarna och den går finfint utan vibrationer etc.
Kör väldigt lite och fint utan last eller tunga släpvagnar dessutom.
Vad kan vara problemet???
Ytterst tacksam för synpunkter, svar och goda råd.
I november så pajjade kransen, sprack runt bultarna vid vevaxeln, bytte funkade finfint tills i Februari då sprack skiten igen, bytte ännu en gång till en ny ifrån Norrlands Custom och allt har fungerat hur bra som helst tills nu, nu har den spruckit IGEN!!!!!! Har pratat med automatlåde proffs men de vet inte riktigt vad som kan orsaka broblemet förrutom att en sa att det kunde vara "motor relaterat". Att det skulle vara något med motorns gång som gjorde att de sprack!? Allt ser hur fint ut som helst när man skruvar ihop prylarna och den går finfint utan vibrationer etc.
Kör väldigt lite och fint utan last eller tunga släpvagnar dessutom.
Vad kan vara problemet???
Ytterst tacksam för synpunkter, svar och goda råd.
-
- Rutinerad
Re: Flexplate / Startkrans 6,5 TD
gjorde en googling lite snabbt och hittade några saker...
kransen skall dras med momentnyckel , och gärna lite loctite på bultarna
axialspelet på vevaxeln är för stort
hur mår dämparen i andra ändan sas , (vid remskivan)
kransen skall dras med momentnyckel , och gärna lite loctite på bultarna
axialspelet på vevaxeln är för stort
hur mår dämparen i andra ändan sas , (vid remskivan)
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
-
- Användare
har ju loctite på bultarna, de gängar inte upp sig utan plattan spricker runt ytterkanten på vevaxelns anläggningsyta!
Omöjligt att kolla axialspel när man ligger under bilen å rotar.
Svängningsdämparen verkar hel och fin och den sitter fast.
Omöjligt att kolla axialspel när man ligger under bilen å rotar.
Svängningsdämparen verkar hel och fin och den sitter fast.
Jag tycker nog också att det vore värt att kolla upp axialspelet, även om jag aldrig har hört talas om att det kan orsaka detta så låter det ju rimligt.
Det borde inte vara så svårt att kolla heller, sätt en indikatorklocka mot sväng-dämparen och ta ett klo-spett och försök ugga veven fram o tillbaka.
Går det att skjuta bak turbinen, efter att du har skruvat bort flex-plattan från den så du vet att det inte ligger i spänn på något vis förresten?
Det borde inte vara så svårt att kolla heller, sätt en indikatorklocka mot sväng-dämparen och ta ett klo-spett och försök ugga veven fram o tillbaka.
Går det att skjuta bak turbinen, efter att du har skruvat bort flex-plattan från den så du vet att det inte ligger i spänn på något vis förresten?
-
- Användare
Vet nån om startmotorn ska vara schimsad på en diesel, satt inga schims från början och starten låter fint men kan det vara den som orsakar sprickorna?
turbinen går att skjuta bak så den ligger inte i spänn.
turbinen går att skjuta bak så den ligger inte i spänn.
6,2:orna använder i vanliga fall inga shims, men jag tror det finns att skaffa vid behov.
Men låter det bra så tror jag inte att det är det felet.
Men låter det bra så tror jag inte att det är det felet.
-
- Beroende
Min erfarenhet av cheva är att får man chimsa startmotorn så är de närmare startkransen. Men går ju å kolla ta en ståltråd som mäter 1,6mm å sätt mellan kugarna på motorn å kransen.
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Passar turbin bra mot flexplattan? Inget mellanrum mellan så man "drar" ihop turbin och platta?
Vad var det för flexplatta du bytte till? Made in China? Har köpit prylar mer än en gång där det är amerikanska loggor på kartongen, men prylarna är gjorda i Kina.
Hoppas du hittar felet. Riva isär en bil var 3dje månad måste vara lagom roligt.
Gick bilen bra innan det här började? Hände det nått eller? Motorbyte, lådbyte eller kraftig dikeskörning.

Vad var det för flexplatta du bytte till? Made in China? Har köpit prylar mer än en gång där det är amerikanska loggor på kartongen, men prylarna är gjorda i Kina.
Hoppas du hittar felet. Riva isär en bil var 3dje månad måste vara lagom roligt.
Gick bilen bra innan det här började? Hände det nått eller? Motorbyte, lådbyte eller kraftig dikeskörning.

Har klurat lite mer och det enda mer jag kan komma på är om det är något galet med anliggningsytan mot veven, så det inte flex-plattan får perfekt anliggning där...
-
- Beroende
Hum sitter de inte små Balansvikter på convertern? Som på en kardan. Kan inte vara någon sån som släppt?
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
-
- Användare
ja fan vet var felet ligger, allt ser så bra ut när man skruvar ihop, och allt passar bra ihop, inga konstigheter, har köpt flexplatta ifrån Norrlands Custom och Hansen Racing, båda med olika kartonger men med samma typ av flexplatta i, made in mexico! de har väl gamla tortillaburkar i smältverket eller nå annan skit för inte verkar de va de svenska stålet från norrland i materialet iallafall, nåja har skruvat ihop bilen nu och allt funkar perfekt och nu e den såld så nu e inte problemet mitt..... tack för goda råd iallafall