Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Jonas
- Hemmastadd
Hej
Som någon kanske läst så har jag blivit med wrangler 4,2 -90 automat!
Jag har en personbil med automat som började strula när jag drog släp med den. Sen gick den ok efter ett par dagar och samma sak igen när jag drog släp igen. Till sist gick den alldrig bra.
Och en bekants Van pajade automaten på när den drog släp.
Kan jag skada min automat i wranglern genom att dra släp? tänkte dra ett rörbygge efter den men det kanske inte är den bästa iden i världen? Har 31" däck och nämda motor. håller det bättre om jag sätter på små besiktningsdäck?
En blå Jeep Wrangler Islander -90
Ett rött rörbygge
-
christian.p
- Beroende
Jonas skrev:Hej
Som någon kanske läst så har jag blivit med wrangler 4,2 -90 automat!
Jag har en personbil med automat som började strula när jag drog släp med den. Sen gick den ok efter ett par dagar och samma sak igen när jag drog släp igen. Till sist gick den alldrig bra.
Och en bekants Van pajade automaten på när den drog släp.
Kan jag skada min automat i wranglern genom att dra släp? tänkte dra ett rörbygge efter den men det kanske inte är den bästa iden i världen? Har 31" däck och nämda motor. håller det bättre om jag sätter på små besiktningsdäck?
en automat tar alltid skada av att dra, det blir betydligt bättre om du sätter dit en extra kylare till automaten samt kommer det att bli betydligt snällare för den om du kör på besiktningsdäck då dom rullar mycket lättare. sen är det viktigt att byta olja ofta i automaten om du drar mycket
Suzuki sj413
-
Privatperson
- Rutinerad
vet inget om wranglers men antar att den har 4-växlad låda där 4an är overdrive=?
då är det bästa att köra på 3an , det brukar vara 1:1 utväxling där ..varvar mer visst men det är ju 80 med släp

SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
-
sverker
- Rutinerad
Att påstå att en automat alltid tar skada av att dra tycker jag är att överdriva, men visst belastas den mer. På en frisk låda ska det inte spela någon större roll förutsatt att belastningen ligger inom det som den är dimensionerad för och att den inte överhettas, därav att extra kraftig oljekylare är bra att ha.
Om lådan börjar vara sliten så kan den ökade belastningen vara tillräckligt för att den ska börja slira och då går den ner ganska så snabbt.
-
Rubiconjeep
- Hemmastadd
Jag har dragit mycket och ofta tungt med mina Jeepar och aldrig haft några problem med automatlådorna. Det är i huvudsak 2 saker som gör att lådor går sönder och det är värme och smuts. Vet man med sig att man ska dra mycket tungt kan en oljekylare vara en bra ide. Jag har dock aldrig behövt någon. Ofta byts olja och filter när bilen är ny men sedan blir det för sällan.
-
Roger Patrol
- Guru
när jag drar med aut bilar så ser jag till att den har lite mera varv å inte låter den sega i 1800v
växla man innan uppförsbackar å använd inte od
-
cherokeex2
- Veteran
Ska man dra släp med min grand cherokee så står det i instruktionsboken att man ska trycka in knappen "OD off" Så stänger man av overdriven, det gjorde inte den förra ägaren och därför fick jag köpa den billigt av han.
(Tyvärr är den förre ägaren död nu som förövrigt var min mormors sambo och nästan som en morfar för mig)
I min cherokee så står det att man ska lägga i 3:ans växel på spaken så ligger den inte och pendlar mellan overdrive och den sista växlen när man drar släp.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a