Jeep Cherokee XJ -92 stendöd
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jeep Cherokee XJ -92 stendöd
Hej!
Jag har en Jeep Cherokee -92. Jag har ägt den i ca en vecka nu och har vid 4-5 tillfällen råkat ut för tjuvstopp när jag släppt gasen helt i låg hastighet. När jag försökt starta den igen har den varit svårstartad, man har fått gnugga ca 10 sekunder.
Idag fick jag ett sådant tjuvstopp, men den här gången gick den inte igång. Bränsle verkar den få då det flödar ut bränsle när man trycker på en ventil vid insprutningen. Jag antar att ventilen är där för att man enkelt ska kunna kolla om bränsletillförseln fungerar som den ska.
Jag har inte kunnat ta upp något tändstift eftersom jag inte har någon passande hylsa att skruva upp tändstiften med, men jag ska låna en imorgon. Jag öppnade fördelaren och skrapade bort en beläggning som fanns på tre av de sex "mottagarna". (Det var ganska mycket beläggning på dom tre för övrigt, någon som vet vad det beror på?)
Alla säkringar var hela i säkringsboxen i motorutrymmet. Hur vet jag om ett relä är trasigt? Finns det fler säkringar och relän någon annanstans?
Min gissning är att jag inte har någon gnista på tändstiften.
Hur går jag nu tillväga med felsökningen? Någon som har nån aning om vad felet kan vara? Var börjar jag?
Vänliga hälsningar
Charlie
Jag har en Jeep Cherokee -92. Jag har ägt den i ca en vecka nu och har vid 4-5 tillfällen råkat ut för tjuvstopp när jag släppt gasen helt i låg hastighet. När jag försökt starta den igen har den varit svårstartad, man har fått gnugga ca 10 sekunder.
Idag fick jag ett sådant tjuvstopp, men den här gången gick den inte igång. Bränsle verkar den få då det flödar ut bränsle när man trycker på en ventil vid insprutningen. Jag antar att ventilen är där för att man enkelt ska kunna kolla om bränsletillförseln fungerar som den ska.
Jag har inte kunnat ta upp något tändstift eftersom jag inte har någon passande hylsa att skruva upp tändstiften med, men jag ska låna en imorgon. Jag öppnade fördelaren och skrapade bort en beläggning som fanns på tre av de sex "mottagarna". (Det var ganska mycket beläggning på dom tre för övrigt, någon som vet vad det beror på?)
Alla säkringar var hela i säkringsboxen i motorutrymmet. Hur vet jag om ett relä är trasigt? Finns det fler säkringar och relän någon annanstans?
Min gissning är att jag inte har någon gnista på tändstiften.
Hur går jag nu tillväga med felsökningen? Någon som har nån aning om vad felet kan vara? Var börjar jag?
Vänliga hälsningar
Charlie
Re: Jeep Cherokee XJ -92 stendöd
Liknande grej hände på min XJ-92 med 4.0an i också. Kollade allt man ska kolla med säkringar och att soppa kom fram samt gnista.
Testa att starta med gaspedalen fullt nertryckt. Det gjorde att min gick igång. Hände tre gånger under ett halvår sen aldrig igen för mig. Vetifan varför den gjorde så. Den gick dåligt en stund efter start och sen rullade den på som vanligt.
Lycka till!
mvh Jocke
Testa att starta med gaspedalen fullt nertryckt. Det gjorde att min gick igång. Hände tre gånger under ett halvår sen aldrig igen för mig. Vetifan varför den gjorde så. Den gick dåligt en stund efter start och sen rullade den på som vanligt.
Lycka till!
mvh Jocke
-
- Hemmastadd
Det kan vara CPSn ( Crankshaft position sensor) som gått sönder. Inte helt ovanligt fel på XJ.
Min har också gjort så, men kommit igång vid ett andra försök.
Har den larm med startspärr förresten?
Kolla om du får några felkoder. Här står hur du går tillväga:
http://www.allpar.com/fix/codes/index.html
Det kan ge ledtrådar.
Har också hört om falerande CPS, men det är inte det första jag skulle prova att bara byta den. Den kostar en slant...
Det finns gnisttestare på bl.a. Biltema där du kan se om du har gnista. Men den måste komma vid rätt tillfälle också. Har XJ-moroten en gradskiva så man kan kolla med tändställningslampa?
Det kan ge ledtrådar.
Har också hört om falerande CPS, men det är inte det första jag skulle prova att bara byta den. Den kostar en slant...
Det finns gnisttestare på bl.a. Biltema där du kan se om du har gnista. Men den måste komma vid rätt tillfälle också. Har XJ-moroten en gradskiva så man kan kolla med tändställningslampa?
Senast redigerad av AlterEgo den tor maj 17, 2012 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Sant! Om det inte finns någon gnista så är det troligtvis CPSn som behöver byta.Rubiconjeep skrev:Det kan vara CPSn ( Crankshaft position sensor) som gått sönder. Inte helt ovanligt fel på XJ.
mvh Jocke
AlterEgo skrev:Min har också gjort så, men kommit igång vid ett andra försök.
Det kan ge ledtrådar.
Tack för alla svar.
Hur vet jag om jag har startspärr?
Jag kollade koderna och fick: Code 12 The battery has been disconnected and the computer (ECU) has been reset.
Gissar att det har att göra med att jag kopplat på och av batteriet ett par gånger ikväll.
Den har ju som jag skrev gjort på detta vis förut, senast tidigare idag på besiktningen. Men det var bara att koppla på bilprovningens starthjälp och gnugga 2x10 sekunder så var den igång.
CPS, var sitter den och vad är dess funktion?
Här är en liten guide på var den sitter och vad den är till för.
http://go.jeep-xj.info/HowtoCPSchange.htm
mvh Jocke
http://go.jeep-xj.info/HowtoCPSchange.htm
mvh Jocke
Citat från American racings katalog:grovehill skrev:AlterEgo skrev:Min har också gjort så, men kommit igång vid ett andra försök.
Det kan ge ledtrådar.
Tack för alla svar.
Hur vet jag om jag har startspärr?
Jag kollade koderna och fick: Code 12 The battery has been disconnected and the computer (ECU) has been reset.
Gissar att det har att göra med att jag kopplat på och av batteriet ett par gånger ikväll.
Den har ju som jag skrev gjort på detta vis förut, senast tidigare idag på besiktningen. Men det var bara att koppla på bilprovningens starthjälp och gnugga 2x10 sekunder så var den igång.
CPS, var sitter den och vad är dess funktion?
CRANKSHAFT POSITION SENSOR (CPS)
Vevaxel-läges-givare. Endast till automatlåda!
Sitter i svepet framtill på växellådan och läser av med vilken hastighet svänghjulet
passerar. När givaren gått sönder stannar motorn. Relativt vanligt fel när motorn
plötsligt stannar eller vägrar att starta.
Slut citat:
Länk till deras katalog
http://www.americanracing.se/jeep9.pdf
min -90 har gjort samma sak men alltid startat efteråt. Ingen förklaring alls på varför den dör när man släpper gasen. Ibland kall och ibland varm motor. Men då är de kanske läge att ta hem en CPS för säkerhets skull.
Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
Tjena Groovehill.
Är din XJ grön med 31" Thornbirds på American Racing fälgar och snorkel? Om det är den så har jag ägt den (och höjt den). Jag hade problem med startläge för växellådan, som andra har påpekat här... kolla i så fall det... och även att justera in panhardstaget om du känner för det... framaxlen är förskjuten några centimeter åt höger...
Är det denna?

Är din XJ grön med 31" Thornbirds på American Racing fälgar och snorkel? Om det är den så har jag ägt den (och höjt den). Jag hade problem med startläge för växellådan, som andra har påpekat här... kolla i så fall det... och även att justera in panhardstaget om du känner för det... framaxlen är förskjuten några centimeter åt höger...
Är det denna?

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Sdkfz251 skrev:Tjena Groovehill.
Är det denna?
Hej sdk......
Om det vore så väl att jag ägde den bilen...

Återkommer på tisdag.
Fick hem CPS:en idag. Bytte den och bilen är fortfarande lika stendöd, 1700kr åt skogen. Gnuggar bara startmotorn runt runt. Finns ingen gnista.
Vad är nästa steg? byta fördelaren? tändspole?
Jag får hjälp av en bilmekaniker på lördag men vill gärna höra vad ni tror innan dess.
/Charlie
Vad är nästa steg? byta fördelaren? tändspole?
Jag får hjälp av en bilmekaniker på lördag men vill gärna höra vad ni tror innan dess.
/Charlie
-
- Guru
- Kontakt:
När du har lagat din... Så står det en i mitt garage oxå 

AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Jag kom att tänka på en sak... Jag hade samma problem med en annan Cherokee jag hade, min kompis pappa hade en Grand Cherokee V8, också med samma problem. Kompisens pappa har bilverkstad och till slut var han så trött på problemet (var stöldskyddet (typ) som löst ut tydligen)... Han chockade då elsystemet med en lätt stöt 24 volt och då startade den, jag fixade en superfriskt batteri med högt ampere tal och då small min igång... Vågar du testa 
Jag får tillägga att det inte var en kundbil utan en bil han köpt från försäkringsbolag då den varit inblandad i ett inbrott... Han tyckte den var för fin för skroten så han fixade upp den.

Jag får tillägga att det inte var en kundbil utan en bil han köpt från försäkringsbolag då den varit inblandad i ett inbrott... Han tyckte den var för fin för skroten så han fixade upp den.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Grovehill, har du kollat felkoder igen efter startförsöken?
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.