Köp råd King Cab

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Benke
Användare

Köp råd King Cab

Inlägg av Benke » mån maj 21, 2012 10:05

Tjena! Jag är ny på forumet bara så ni vet :) Och jag hoppas ni kommer kunna hjälpa mig med det här!

Iallafall jag har funderat ett tag på att köpa en king cab med flak, 2 dörrars som min granne har. Har inte riktigt kollat upp med honom än om detta..... Men jag vet iallafall att det är en -86 till -90 modell. Den har knappt någon rost utvändigt bara någon småfläck som man kan sätta lillfingret på så syns den inte, vet dock inte hur den ser ut undertill, men har snabb kollat och då såg jag inte särskilt mycket.

I motorrummet så är det lite rostigt, luftfiltret har ganska mycket rost på sig men sen är det lite rostfläckar här och var. Ingen aning vilken motornummer det är men det är ingen 6:a iallafall.
Interiören är fin men den har börjat få mögelfläckar lite var stans.

Och nu kommer det stora problemet..... Det är att den har stått ute i vad jag kommer ihåg iallafall 8 år! Sen vet jag inte om den har startats däremellan, så jag har ingen aning ifall den ens startar.
Jag vet heller inte om det är något fel på den, men det ska jag kolla upp när jag träffar honom nästa gång.

Så någon som har tips om hur jag ska göra? Skita i det eller försöka köpa?

Sen undrar jag också vad man skulle kunna göra med den för att "snygga" till den lite?
Jag har funderat lite själv och det är att:
Sandblästra och lacka om
Kroma om dom delar som redan är det
Rostskyddsbehandla
Sätta upp extra ljus
Sen har jag funderat på om det går att byta motor från en nyare modell som typ -90 och uppåt, typ -95 motorn.

Tack i förhand!
King Cab 4x4 -88

Rubiconjeep
Hemmastadd

Re: Köp råd King Cab

Inlägg av Rubiconjeep » mån maj 21, 2012 20:26

Absolut största problemet är rosten. Kolla ramen också. Sen är det ganska vanligt med växellådshaverier.

Benke
Användare

Inlägg av Benke » tis maj 22, 2012 11:12

Okej :) Men någon som har en aning ifall det går att byta motor till en nyare?
King Cab 4x4 -88

Benke
Användare

Inlägg av Benke » tis maj 22, 2012 17:06

Kollat upp den nuvarnade motorn och det är d21 modellen med z24i motorn om jag inte kollat fel :)
King Cab 4x4 -88

bjorntass
Hemmastadd

Inlägg av bjorntass » tis maj 22, 2012 20:50

kolla ramen bakom hytten
stötdämparfästene bak kan rosta
flaket rostar lätt
kolla om det läcker vid takluckan
kolla bränsleslangarna, dem rostar lätt
prova h/l å alla växlar om bilen startar

ingen aning om motor byte men går det så byt, för den 4cyl är grymt törstig

mvh robin

Benke
Användare

Inlägg av Benke » tis maj 22, 2012 21:21

Tack för svaret! Ska kolla upp det :D
King Cab 4x4 -88

Benke
Användare

Inlägg av Benke » tis maj 22, 2012 21:40

Hur stor är skillnaden med hur mycket den drar mellan 4 cyl och 6 cyl?
King Cab 4x4 -88

Nilsson_Furuvik
Användare

Inlägg av Nilsson_Furuvik » ons maj 23, 2012 1:22

Jag tycker inte det är någon större skillnad på min 4cyl med manuell låda och min 6:a med automat möjligtvis att 4:an kan vara lite snålare. Då kör jag ändå 33:or på 4:an och 31:or på 6:an. Nu kan jag iofs ha något fel på min 4:a för enligt andra så blir femteväxeln obrukbar om man går över 31" på däcken plus att bilen blir overkligt törstig. Personligen tycker jag att min gick både bättre och snålare kanske lite tröttare vid acceleration men annars ingen större skillnad.
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........

Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68

Benke
Användare

Inlägg av Benke » ons maj 23, 2012 15:54

Hur mycket drar din 4:a då?
King Cab 4x4 -88

740Hobbe
Hemmastadd

Inlägg av 740Hobbe » tor maj 24, 2012 7:19

Jag har en V6 VG30e motor i, den tycker jag inte är så värst snål i alla fall.... :lol:
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

thomasv
Forumräv

Inlägg av thomasv » fre maj 25, 2012 22:01

Nilsson_Furuvik skrev:Jag tycker inte det är någon större skillnad på min 4cyl med manuell låda och min 6:a med automat möjligtvis att 4:an kan vara lite snålare. Då kör jag ändå 33:or på 4:an och 31:or på 6:an. Nu kan jag iofs ha något fel på min 4:a för enligt andra så blir femteväxeln obrukbar om man går över 31" på däcken plus att bilen blir overkligt törstig. Personligen tycker jag att min gick både bättre och snålare kanske lite tröttare vid acceleration men annars ingen större skillnad.
33:or på en Z24 och den inte är slö......
Är du säker på att du inte bara kör på lågväxeln? :D :D :D :D

Min 89 vart väldigt slö med 31:or, men det var det värt!
Tycker Kingcab:en är en väldigt underskattat skogsbil faktiskt!
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

Nilsson_Furuvik
Användare

Inlägg av Nilsson_Furuvik » lör maj 26, 2012 8:12

@Benke
Länge sedan jag mätte och räknade plus att det varierar lite på hur och var jag kör men skulle tro att den drar någonstans runt 1,2-1,4l/mil.

@thomasv
Nja jag skulle ju inte säga att den är pigg och skulle konkurera med bilarna på strippen :lol: men att gå från dom 31:or jag hade förut till dom 33:or jag har nu märktes inte så mycket tycker jag. Visst man kanske ligger lite längre på växlarna och det tar något längre att nå toppfart men vi snackar ändå king cab från -86 och att den med 33:or har orkat upp i runt 130 knyck tycker jag är helt OK.

Sen håller jag med om att den är underskattad i skogen men det kan vi tala tyst om så får vi ha dom ifred :D :D :D
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........

Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68

Benke
Användare

Inlägg av Benke » lör maj 26, 2012 14:46

Kollade på den igår, och den är i jättefint skick!

Ramen bakom hytten har bara ytlig rost eller ingen alls, ramen vid hytten och fram har ingen alls, den läcker inte genom soltacket, flaket är det knappt någon rost på, ingen rost på bränsleledningarna, stötdämparna var inget fel på heller! Den har ju bara som sagt gått 7000 mil :o Den har gått igenom varje besiktning men den har haft läckage i avgassystemet bara. Så det ska inte vara någon fara att få igång den antagligen :) Försökte växla när den stod stilla bara och då fick jag i alla växlar, men det var bara att jag verkade inte få i 4H och 2H men jag fick i 4L men det kanske bara är jag ..... Han ville ha 15000 för den... men ska dock försöka dra ner det eftersom interiören är lite möglig.....
King Cab 4x4 -88

Skriv svar