snooker skrev:
Förklaringen med klackarna är hyfsat rätt. Det du kallar klackar är den sk. rampningen i differentialen
som nyper till lamellerna. Det finns två olika rampsystem, ena (vanligaste) är att differnsialdreven har ett litet axialglapp. Vid last pressas kuggarna isär och pressar ihop lamellerna (diffar axeln). Den andra är att yttre diffhus är skuret runt om och har sneda/lutande taggar som klättrar upp på varandra och därigenom drar till lamellpaketen. Den här typen av rampning är den hållbaraste av dom två.
Hmm, jag börjar misstänka att det är samma diff som Cheva använder...
Vad är det som bromsar upp ramp-brickan så att lamellerna spänns upp på valpaxeln?
På Gov-locen är det en liten slunga som aktiveras när ena hjulet snurrar ca 6km/h snabbare än det andra (såvida man inte kör över 30km/h)
Någon undrade om olja med ls-tillsats i vs. att tillsätta det själv.
En olja innehåller en himla massa tillsatser, alla väl avvägda och testade så de inte ska reagera negativt på varandra eller slå ut varandra.
Om du tillsätter LS i en "vanlig" olja så är det inte hundra säkert att tillsatserna i oljan gillar det vilket gör att oljans övriga egenskaper ändras eller att LS-tillsatsen inte fungerar som den ska.
Det är alltså generellt att rekommendera att använda en olja som från början har LS i sig istället för att tillsätta det själv.