Behöver hjälp med att välja winch.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
Re: Behöver hjälp med att välja winch.
Suzuki sj413
-
- Rutinerad
- Kontakt:
Jag har kollat lite på FMW4x4, men det känns som att dom är i dyraste laget för att vara no-name.
En sak är lätt att konstatera, det är en jävla djungel det här med winchar...
Det finns en winch som heter Warrior (Champion) CTA 12000 lb. Den verkar ha funnits i några år och kostar en spottstyver. Den är ju tillräckligt billig för att köpa en rejäl syntetlina upptill.
Nån som testat?

Det finns en winch som heter Warrior (Champion) CTA 12000 lb. Den verkar ha funnits i några år och kostar en spottstyver. Den är ju tillräckligt billig för att köpa en rejäl syntetlina upptill.
Nån som testat?

Sån här är det många som har, den har fått bra kritik men kanske inte så snabbGlenndewagen skrev:Jag har kollat lite på FMW4x4, men det känns som att dom är i dyraste laget för att vara no-name.
Nån som testat?
Har en sån själv men inte hunnit montera och testa än
Om det är den på bilden så är den inte snabb,
men den funkar.

Toyota Lj70
Kör sån som på sista bilden, är nöjd med min men den är verkligen inte snabb.. två av bultarna som håller winchen har gått av på min vid winchning, rekomenderar att köpa rejälare bultar vid montering. Annars ork finns det! Drar mycket ström med dock, så rejäla kablar och bra batteri rekomenderas! Men i det stora hela är det ett bra köp, hamnar på ca 2500kr inklusive frakt från england. 

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
-
- Rutinerad
- Kontakt:
Som sagt behöver jag inte ha en snabb winch. Tycker inte det är värt tusentals kronor att spara 1 minut varje gång man kört fast, kanske 20 ggr om året... Det ska inte tävlas eller så.
Riktiga bultar är ju inga promblem att fixa heller. Jag kör med ett optima Yellow Top, det största. Borde väl räcka?
Ytterligare en fråga. Det här med bilprovningen och winch, vad säger dom om det? Eller ska man kroka av den varje gång man ska besiktiga?
Riktiga bultar är ju inga promblem att fixa heller. Jag kör med ett optima Yellow Top, det största. Borde väl räcka?
Ytterligare en fråga. Det här med bilprovningen och winch, vad säger dom om det? Eller ska man kroka av den varje gång man ska besiktiga?
Man ska väll igentligen regga med winch om jag fattat det rätt men det verkar inte som de flesta bryr sig.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Visst är det ett standard bultmönster i fästplattan till alla winchar? Eller har varje tillverkare en egen standard? Har för mej att det är 4"x10" eller nåt sånt..
Varför jag frågar är för att jag ska skära ut förstärkningsplattan fram mellan rambenen och då kunde det vara smidigt att skära hålen redan nu- OM jag skulle få för mej att montera en rulle på den i framtiden....
UNDRADE OBELIX
Varför jag frågar är för att jag ska skära ut förstärkningsplattan fram mellan rambenen och då kunde det vara smidigt att skära hålen redan nu- OM jag skulle få för mej att montera en rulle på den i framtiden....
UNDRADE OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Det här var en intressant tråd, så jag är lite ful och kapar tråden med lite egna frågor
. Dom winchar som ni diskuterat här, är dom byggda så att man kan frikoppla när man drar ut vajern? Vad händer när ni slutat wincha in? Är det någon broms som aktiveras och är dom pålitliga. Känns som att det skulle kunna bli farligt om man köper för veka/dåliga grejer i så fall
.
M.v.h
Kungsis

M.v.h
Kungsis
Ja, du kan frikoppla. Det är den armen du ser till höger på bilden.Kungsis skrev:Det här var en intressant tråd, så jag är lite ful och kapar tråden med lite egna frågor. Dom winchar som ni diskuterat här, är dom byggda så att man kan frikoppla när man drar ut vajern? Vad händer när ni slutat wincha in? Är det någon broms som aktiveras och är dom pålitliga. Känns som att det skulle kunna bli farligt om man köper för veka/dåliga grejer i så fall
.
M.v.h
Kungsis
Det är snäckväxel så den bromsar ju så att säga av sig själv.
Hade det varit jag som skulle köpa winch så hade jag letat efter en begagnad warn 8274, visserligen dyrare men dom är å andra sidan väldigt bra.
Snäckväxel
. Måste väl vara planetväxel som menas eller? Hur som tycker jag inte det känns så att det inger något förtroende. Säg att du behöver koppla loss med full belastning. Vid sådana tillfällen skulle iaf jag vilja ha något mera "idiotsäkert", typ automatlåsning. Men jag kanske bara är överdrivet skeptisk och rädd . Eller så är det kanske bara dumt att lita på att wichen ska fungera och i stället ska man kanske arbeta för att undvika sådana situationer.
M.v.h
Kungsis

M.v.h
Kungsis
Ja det menade jag.
Vad menar du med koppla loss under full belastning?
Det bästa är nog att undvika rent farliga situationer naturligtvis. Eller försöka säkra med någonting annat också.
Jag har aldrig hört om någon winch som havererar och skapar något farligt, däremot kan ju wiren eller repet gå av.
Vad menar du med koppla loss under full belastning?
Det bästa är nog att undvika rent farliga situationer naturligtvis. Eller försöka säkra med någonting annat också.
Jag har aldrig hört om någon winch som havererar och skapar något farligt, däremot kan ju wiren eller repet gå av.
-
- Beroende
Jag har haft två stycken sådana som kostar 2800 ink frakt från england. jag har bränt båda. så en sådan skulle jag inte köpa igen. men det finns ju dom som haft tur med sina.
Suzuki sj413
har den winchmax på bild 2 o den är GRYM!! drog upp en dodge durango som satt som ett djur i ett riktigt skithål!!
o den orka med utan problem! :)tyck köp! 

ny kär i lera o stora hjul:p
Jag tänkte också skaffa winch snart och funderar på den där orangea winchmaxen.
Suzuki sj424 td -85