miljötänkande

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Roger Patrol
Guru

miljötänkande

Inlägg av Roger Patrol » ons maj 30, 2012 23:13

.Alla som är omkring 50 år eller över, borde läsa detta, kanske även den nya generationen.

Jag skulle betala på mataffären nyligen och den unga kassörskan föreslog att jag skulle ta med mina egna kassar eftersom plastpåsar inte är bra för miljön.

Jag bad om ursäkt och förklarade att vi inte hade det här miljötänket i våra dagar. Kassörskan svarade att det är problemet. "Er generation brydde sig inte tillräckligt för att bevara miljön till kommande generationer."
Hon hade förstås rätt i en sak - vår generation hade inte miljötänket på "vår tid"

Men vad hade vi i vår tid? Efter långt funderande och sökande djupt i min egen själ insåg vad vi hade.

Då hade vi mjölkflaskor som vi lämnade tillbaka, läskflaskor som vi pantade. Butiken skickade tillbaka dem till tillverkaren, som tvättade dem och återanvände. Så de var verkligen återanvända flera gånger. Men vi hade inget miljötänk.

Vi gick i trappor för vi hade inte hiss eller rulltrappor i alla
affärer, skolor och företagsbyggnader. Vi gick till affären för att handla och vi tog inte bilen varje gång vi skulle förflytta oss några hundra meter.
Men kassörskan har rätt, vi hade inget miljötänk.

Då, tvättade vi blöjor för att det inte fanns engångsblöjor. Vi torkade våra kläder på linor, inte i ett energiförbrukande monster. Sol och vindkraft torkade våra kläder på vår tid.

Barnen ärvde kläder från sina syskon, inte alltid det senast märket. Men kassörskan hade rätt, vi hade inget miljötänk då.

På den tiden hade vi en enda TV eller radio i hemmet, inte en i varjerum. Tv:n hade en liten skärm ungefär som en näsduk - inte som halva Gotland. I köket blandade, vispade vi alltid för hand, vi hade inte maskiner som gjorde allt åt oss. När vi packade sköra saker i paket använde vi gamla tidningar att skydda dem, vi hade inte bubbelplast eller styrénkuddar.
På den tiden startade vi aldrig en bensinslukande motor bara för att klippa gräset, vi sköt gräsklipparen för hand. Vi motionerade genom att arbeta, så vi behövde inte gå till ett gym som använder elmaskiner såsom löpband, trappmaskiner mm. Men kassörskan hade rätt, vi hade inget miljötänk då.

Vi drack vatten från kranen istället för att använda en plastmugg eller flaska varje gång. Vi fyllde våra bläckpennor med bläck när de tog slut istället för att köpa en ny. Vi ersatte rakblad i rakhyveln istället för att kasta hela hyveln bara för att bladet är slött. Men vi hade inte
miljötänke då.

På den tiden åkte folk buss, barnen cyklade eller gick till skolan
istället för att göra föräldrarna till en taxirörelse (öppen 24 timmar) Vi hade ett eluttag i varje rum istället för ett dussintal uttag i en förgrening. Vi behövde inte ha en datoriserad pryl som skickar datasignaler 2000 mil uti rymden för att hitta närmsta pizzeria.

Är det inte lite sorgligt hur dagens generation beklagar sig över hur slösaktiga den äldre generationen var bara för att vi inte hade
något "miljötänk"?

Skicka vidare om du känner någon annan egenkär äldre person som behöver en lektion i bevarandet av vår miljö av någon ungdom så dom också kan skicka vidare....

Förmiljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan.

OBS!! måste tillägga det inte är mina ord utan lånade.... men såå sanna
Senast redigerad av Roger Patrol den tor maj 31, 2012 8:57, redigerad totalt 1 gånger.
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

jeepbiten
Användare

Re: miljötänkande

Inlägg av jeepbiten » ons maj 30, 2012 23:35

Applåder från mig, så välformulerat och så sant.

Jag har en kompost behållare men den funkar inte utan 220V.

Spikey
Rutinerad

Inlägg av Spikey » tor maj 31, 2012 7:54

jeepbiten skrev:Applåder från mig, så välformulerat och så sant.

Jag har en kompost behållare men den funkar inte utan 220V.

:tumbup:
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor maj 31, 2012 8:14

Härligt!
Skriv ut och ge till kassörskan och be henne läsa...

Jag tillhör den "nya" generationen trots att jag snart fyller 30, men är så urbota trött på alla som skjutsar sina ungar, slängsamhället vi lever i osv.

ex; Jag har en gasolkamin som fungerade riktigt bra, men mtp åldern så började plattorna vittra sönder och nu har dom spruckit. Det är en med fläkt och värme i.
Därför tänkte jag att jag skulle få tag i ersättningsplattor och ringde en som säljer sådana saker som säger:
Ja det kan vi ta fram, dom kostar 1900:- PLUS frakt. Hade jag varit som dig så släng din gamla och köp ny för 1200:- istället.

riktigt irriterande!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor maj 31, 2012 9:12

Jag är inte heller över 50 än på ett bra tag, ,men jag håller med dig till 100% Roger :tumbup:
Jag är fruktansvärt trött på dagens slit- och släng- mentalitet,
och sen tror folk att allt blir blir bra bara för att de käll-sorterar :roll:

Spiken
Veteran

Inlägg av Spiken » tor maj 31, 2012 10:54

Håller med till fullo!

Förr lagade man, nu kastar man.

Privatperson
Rutinerad

Inlägg av Privatperson » tor maj 31, 2012 14:04

Förr hade man ju dock DDT , Hormoslyr osv .....

Men det är sällan man ser nån annan som har med sig gamla papperskassar i affären :x

Och så mobbas man för att man har gammal mobil & bil :evil:

nån som såg programmet om glödlampans historia eller vad den hette ? där sas bla att billiga skrivare har en counter som gör att den begår självmord efter ett visst antal utskrifter
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » tor maj 31, 2012 15:28

vad är det för fel att få skjuts av morsan o farsan?
TGB 13

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » tor maj 31, 2012 15:55

macke skrev:vad är det för fel att få skjuts av morsan o farsan?
åk cyckel som pappa fick göra för böveln :poke:
bli skutsad till div idrotaktiviter är ju fånigt,ta det som ett exta tränings pass...
ska du till pizzan så är det ju en helt annan sak :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor maj 31, 2012 16:53

macke skrev:vad är det för fel att få skjuts av morsan o farsan?
Felet är när ungarna körs fram och tillbaka hela tiden. Man kan cykla eller gå till sin kompis som bor en bit bort. Dock har rädslan för div kidnappare osv också ökat.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » tor maj 31, 2012 17:09

Har för mig att jag en gång såg en uträkning på hur mkt energi dom här dörröppnarna, som finns i matbutiker, bensinmackar o.dyl, kostar per år. Det var väldigt mkt!!

Det är ju jättebra med såna om man är gammal å svag å kanske har rullator, men väldigt ofta ser man den yngre generationen använda dem oxå... En riktig miljöbov.
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor maj 31, 2012 20:51

Roger, lille vän, till åldern.
Har du inte varit med om när man som liten gosse skickades till mjölkaffären för att köpa mjölk i lös vikt i en 3-liters aluminiumkanna som hade ett gräddmått på ½ liter längst upp?
Eller att fisk, kött och grönsker slogs in i dagstidningspapper?
Eller godis vägdes upp i en våg och sedan slogs i en strut av tidningspapper?
Eller att på bolaget slogs flaskorna in i brunt papper som förseglades med en klisterremsa av papper?

Själva komposterar vi allt trädgårdsavfall i en serie på 5 komposter. Alla komposter vänds och flyttas "ett steg åt vänster" varje vår.
3 kubikmeter avfall år 1 blir ½ kubikmeter finaste mylla efter 5 år.
Dessutom en "Gröna Anna" för grönsaksavfallet från köket.
Mull tillsätts för att omposten ska bli lite luftigare.
Förr strödde jag även ett tunt lager kalk mellan lagren i trädgårdsavfallskomposten.
Detta för att justera PH-halten.
Innan myllan togs om hand(konfiskerades av HSB) sållades den(av HSB:s kuli).

Trädgårdsavfallskomposten berikas härutöver med hundmat(som fått passera matsmältningsapparaten på en labbetik). Av den anledningen ny labbetik inhandlad för 4½ vecka sedan.

Elste den älste, Andreas, kan vidimera det senare påståendet.
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Amazon_Sleper
Beroende

Inlägg av Amazon_Sleper » tor maj 31, 2012 21:22

Ja är också trött på detta slit å släng samhälle, fast vi är duktiga jag å tjejen påsar har vi i regel med till affären :wink: Å sop sortering ja hon sorterar jag eldar allt som brinner :)

Nej tillhör den gamla kategorin trots mina 25år allt som är trasigt kastas inte utan att först har försökt reparera de å går de inte å reparera så är de troligen utom all räddning.

Minns så väl jag hade en black & decker borrmaskin som kolen gick på precis sen garantin gick ut så kolla på inköpstället Fresk eller om de var XL Bygg (minns inte vad dom hette då) fans inte å uppbringa bara köpa nytt var svaret? Ringde till generalagenten å fick nya kol för tro de var 70kr.

Sen skjutsa barn frågan beror nog lite vars i vårt avlånga land man bor :wink: Här har inte bussen gått sen 50talets mitt å de är 8km till busshållplatsen numera, å de är bara ren urskog å dålig täckning på mobilen. Systersdottern har väl 2mil till närmast kompis. Så i mitt fall när de blir barn är de nog bara till å skjutsa om man vill bokvar i lugn å ro i skogen :mrgreen:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Skriv svar