Har problem med att styrningen känns glapp och att framdäcken vobblar vid vissa hastigheter. Några tips på vad det kan vara för fel. Inga större glapp i bladfjädrar. Fel hjulinställning? Går det att justera styrväxeln?
Jeep cj5 -73. Allt i styrningen är orginal. Sitter 36" på jeepen.
fladdrig styrning på cj5
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: fladdrig styrning på cj5
Jeepar är lite sladdriga i styrningen från början... Styrdämpare? Slut? Byt! 

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: fladdrig styrning på cj5
Kör med 35or på min och den går rätt stabilt utan cykelpumpen till styrdämpare.
Brukar bli vinglig när paralellstaget kröks=mer toe in och när hjullagren glappar.
Antar att den är axelvänd och her är castervinkeln på framaxeln, diffklumpen behöver luta lite neråt för att de ska bli bra.
Kan du härleda de nånstans som tex att du märker att de är glapp i snäckan för den går att justera lite, hittade engång en beskrivning på de på nätethttp://dodgeram.info/tsb/1997/19-10-97.htm
Brukar bli vinglig när paralellstaget kröks=mer toe in och när hjullagren glappar.
Antar att den är axelvänd och her är castervinkeln på framaxeln, diffklumpen behöver luta lite neråt för att de ska bli bra.
Kan du härleda de nånstans som tex att du märker att de är glapp i snäckan för den går att justera lite, hittade engång en beskrivning på de på nätethttp://dodgeram.info/tsb/1997/19-10-97.htm
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: fladdrig styrning på cj5
Hej.
Det finns ett bra ställe att leta glapp på. Det är där rattaxeln går in i styrsnäckan. Det sitter ett slags kapslat knutkors i en pressad stålhylsa med gummidamask. Där kan det lätt börja glappa i korset. Be någon rucka ratten fram och tillbaka och kolla där (små rörelser). I princip inget att göra åt mer än att byta. Fast jag skulle rekommendera att bygga om till en vanlig knut. Det är inte så pyssligt. Annars finns det eftermarknadsprylar att handla.
Kolla även glappet i själva snäckan. Det finns en justerskruv med kontramutter längst upp på snäckan. Spänn den om det glappar, men spänn rätt ... Hjulen rakt fram, upphissade. "Lagom" trögt/inget glapp. Då är det juste.
Ja. och så resten vad gäller kulleder, hjullager och castervinkel på framaxeln. (Bucklig fälg, gamla orunda däck kan också ställa till det).
Det finns ett bra ställe att leta glapp på. Det är där rattaxeln går in i styrsnäckan. Det sitter ett slags kapslat knutkors i en pressad stålhylsa med gummidamask. Där kan det lätt börja glappa i korset. Be någon rucka ratten fram och tillbaka och kolla där (små rörelser). I princip inget att göra åt mer än att byta. Fast jag skulle rekommendera att bygga om till en vanlig knut. Det är inte så pyssligt. Annars finns det eftermarknadsprylar att handla.
Kolla även glappet i själva snäckan. Det finns en justerskruv med kontramutter längst upp på snäckan. Spänn den om det glappar, men spänn rätt ... Hjulen rakt fram, upphissade. "Lagom" trögt/inget glapp. Då är det juste.
Ja. och så resten vad gäller kulleder, hjullager och castervinkel på framaxeln. (Bucklig fälg, gamla orunda däck kan också ställa till det).
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?