Verktygssatser
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
Re: Verktygssatser
När det gäller verktyg är det som allt annat. Man får vad man betalar för. En verktygsats från tex Biltema är inte lika bra som en som kostar dubbelt så mycket från tex Bacho. Jag har skruvat i 35 år och testat massor med olika verktyg. Det sägs ofta att vissa verktyg kommer från samma fabrik osv. Det stämmer inte. Vill man ha bra verktyg får man betala så enkelt är det.
Jag betalar gärna mer för kvalitetsverktyg eftersom många gånger behöver jag använda verktygen i en situation där ett trasigt verktyg innebär att jag måste ringa en taxi eller åka 7 mil för att ersätta det trasiga verktyget. Svårt att få ekonomi i det. Sen spelar det mig ingen roll att vissa kinesälskande företag lämnar 10 års garanti på verktyg. Jag tycker inte en ringnyckel ska gå sönder någonsin.[quote][/quote]
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Biltemas sats funkar fint för mitt hobbymekande, den är väldigt komplett. Spärrskaften är det som går ibland, några nycklar eller hylsor har jag inte dragit av.
TEAM HORRED CUSTOMS
Biltemas verktyg med 10-års garanti är väldigt bra tycker jag, har aldrig haft sönder något än så länge i alla fall 

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
Biltemas verktyg
Har provat allt möjligt där i från och spärrar går sönder , hylser spricker, käftarna på blocknycklar går sönder osv 10 års garanti visst men hur kul är det.. Farsan köpte en låda där i från för ett år sen och redan "bytt" 3st verktyg, och skruvar inte särskilt mycket
Köper verktyg i från div bussar som kommer till jobbet och då mest IDG och KS
IDG och KS lämnar livstid garanti på dom mesta verktyg utan uppvisat kvitto, och dom är inte SÅ jäkla dyra...
//Kenny

Köper verktyg i från div bussar som kommer till jobbet och då mest IDG och KS
IDG och KS lämnar livstid garanti på dom mesta verktyg utan uppvisat kvitto, och dom är inte SÅ jäkla dyra...
//Kenny
har inte haft något problem med biltemas största verktygssats förutom att skruvarna som håller ihop spärrskaften brukar lossna och att min första sats blev stulen vid ett inbrott i bilen 

Biltema har olika kvalisorter. Håll dig till de med 10 års garanti så tror jag du bli nöjd.
Skall du ta i så behöver du sexkanthylsor. Tolvkant funkar väl till normala bultar men när grejerna sitter hårt så drar man lätt en bultskalle rund med dem.
Skall du ta i så behöver du sexkanthylsor. Tolvkant funkar väl till normala bultar men när grejerna sitter hårt så drar man lätt en bultskalle rund med dem.
Jeep J20 -81
-
- Veteran
Jag har biltemas stora verktygssats i min verkstad och har haft den i tre år och den har jag plågat hårt med mutterknack och långa järnrör som förlängning ibland och de enda som har hänt med dom är att skruvarna i 1/2 spärrskaftet har ramlat loss så jag har fått skaffa ett nytt och så har jag vridit av adaptern från 3/8-1/4 (men då använde jag adaptrar så jag körde 1/4 hylsor med 1/2 spärrhandtaget och var ganska våldsam)
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
-
- Hemmastadd
Jag behövde lite extra verktyg och köpte då en hylsnyckelsats på Biltema. Idag använde jag den för första gången. Och fick bara bekräftat mina tidigare åsikter. Spärrskaftet släpper och en hylsa sprack.
Tycker det verkar som att biltemas verktyg håller ojämn kvalite då en omdömerna går isär.
Jag har fruktansvärt dåligt erfarenhet av bacho tycker deras spärrskaft är helt värdelös och hylserna spricker, då föredrar Jag biltema vilken dag som helst.
Jag har fruktansvärt dåligt erfarenhet av bacho tycker deras spärrskaft är helt värdelös och hylserna spricker, då föredrar Jag biltema vilken dag som helst.
---------------------------
Daniel Sjöström
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
Daniel Sjöström
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
-
- Hemmastadd
De verktyg som jag tycker är bäst i förhållande till pris är Kamasa. Sen tror jag gamla Bacho var bättre. Min 35 år gamla Bacho sats är fortfarande hel.
-
- Beroende
Har stora Kamasa satsen sedan 4år tillbaka kan bara säga super kvalitet
känslan att hålla i ett kvalitetsverktyg är nog de bästa som finns näst efter uppstart av en nyrenovera motor
Men ett stort MEN deras rent ut sagt patetiska försök till å göra spärrskaft
De stora 1/2" gick ju första året å mellan storleken ganska snart efter å lilla de tappade jag tack å lov bort. Plocka isär å kolla på konstruktionen å hjälp vilket pevel små millimeter stora fjädrar å tänderna var ju så man lura om de var porer eller kuggar.
Så dom har hamnat i bra å ha lådan. har därimot en hyllssats med 1/2" från Berner å den har fungera helt otroligt bra.
Har även de flesta andra verktygen av kamasa köpte blocknycklar i tum osv känns riktigt fint å håla i dom men om dom är nå bättre än dom jag har från biltema kan jag inte säga annat än känslan.
Men så är jag väl lite av en verktygs missbrukare med

Men ett stort MEN deras rent ut sagt patetiska försök till å göra spärrskaft

Så dom har hamnat i bra å ha lådan. har därimot en hyllssats med 1/2" från Berner å den har fungera helt otroligt bra.
Har även de flesta andra verktygen av kamasa köpte blocknycklar i tum osv känns riktigt fint å håla i dom men om dom är nå bättre än dom jag har från biltema kan jag inte säga annat än känslan.
Men så är jag väl lite av en verktygs missbrukare med

Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
-
- 4x4xnerd
Är man som jag verktygsfetishist, är det "trevligare" att meka med Sandvik och Snapon.
Men jobbet går lika bra med Karlsons verktyg.
B t w så var jag på en Willys-träff för några veckor sedan.
Där såldes på loppisen ut en mängd Bahco-verktyg.
Bl a satser för 1.000:- som hade betingat över 3.000:- i handeln.
Ögat sa vill ha - men förståndet sa "du har ju för fan 10-talet hemma som duger".

Men jobbet går lika bra med Karlsons verktyg.
B t w så var jag på en Willys-träff för några veckor sedan.
Där såldes på loppisen ut en mängd Bahco-verktyg.
Bl a satser för 1.000:- som hade betingat över 3.000:- i handeln.
Ögat sa vill ha - men förståndet sa "du har ju för fan 10-talet hemma som duger".

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Såg att det nämndes IDG nånstans också.
Farsan har en stor sån låda, och den dan jag köper nytt så satsar jag nog på samma!
Livstids garanti, no questions asked;)
Den lådan har säkert varit med i 10-12 år iaf. Förra sommaren drog jag av en 15blocknyckel, då satt det ett enmetersrör på den också. Några dar senare rullade IDG-bussen förbi hemma, pekade på felet, fick ny nyckel, då såg han att vi hade bytt sprinten i ledhandtaget mot en skruv, som verkligen inte passade, så då fick vi nytt ledhandtag också
Farsan har en stor sån låda, och den dan jag köper nytt så satsar jag nog på samma!
Livstids garanti, no questions asked;)
Den lådan har säkert varit med i 10-12 år iaf. Förra sommaren drog jag av en 15blocknyckel, då satt det ett enmetersrör på den också. Några dar senare rullade IDG-bussen förbi hemma, pekade på felet, fick ny nyckel, då såg han att vi hade bytt sprinten i ledhandtaget mot en skruv, som verkligen inte passade, så då fick vi nytt ledhandtag också

Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Apropå garanti så kan jag nämna att Am-Pro som säljs på Swedol ska ha livstids garanti också.
Men jag vet inte hur de är att ha att göra med om man vill åberopa garantin...
Jag äger inga såna verktyg själv, men jag tycker att de liknar Biltemas bättre "10-års"-verktyg.
Som jag förövrigt tycker är helt ok.
Men jag vet inte hur de är att ha att göra med om man vill åberopa garantin...
Jag äger inga såna verktyg själv, men jag tycker att de liknar Biltemas bättre "10-års"-verktyg.
Som jag förövrigt tycker är helt ok.