33" på L200 / torrisions stavar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
33" på L200 / torrisions stavar
Har en -05 L200 som jag ska karosshöja 2". Har läst en runt del och vissa säger de räcker med de för att få på 33" or och vissa säger att de inte räcker. Så är de någon som har provat och kan säga säkert ?
Sen undrar jag o någon har bild på en med uppskruvad torrisions fjädring? Såg i en annan tråd, bild på en med samma däck dimensioner som min som var fullt uppskruvad, och den ser ut att va lika hög (låg) som min. Och där stod de att den skulle borda vara högre. Vad kan isåfall ha gått slut? Kan dom ha tappat spänningen ?
Sen undrar jag o någon har bild på en med uppskruvad torrisions fjädring? Såg i en annan tråd, bild på en med samma däck dimensioner som min som var fullt uppskruvad, och den ser ut att va lika hög (låg) som min. Och där stod de att den skulle borda vara högre. Vad kan isåfall ha gått slut? Kan dom ha tappat spänningen ?
Mvh: Ponte
--------------
Musmatta? Heter det inte trosskydd?
--------------
-
- Användare
Re: 33" på L200 / torrisions stavar
Jag hade en Isuzu Trooper på 80 talet, som jag karosshöjde genom att skruva upp torosionstavarna fram ca 50 mm. Det gick precis! Vägegenskaperna blev inte helt bra, och då vi hade den som "familjebil" så fick jag skruva ner det igen till ca 30 mm. Satte på större hjul och det hela blev riktigt bra. Karossen höjdes med 60-70 mm. Höjde även bladfjädrarna bak ca 30 - 40 mm med lite bandjärn etc.
Jag har sett att det finns en hel del bra tips och inlägg på detta forum om just det med att skruva upp framfjädringen med torosionsstavarna, så att leta en stund bland inläggen här, det kan nog löna sig.
Jag har sett att det finns en hel del bra tips och inlägg på detta forum om just det med att skruva upp framfjädringen med torosionsstavarna, så att leta en stund bland inläggen här, det kan nog löna sig.
Senast redigerad av PajeroSport1 den lör jul 07, 2012 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsibishi Pajero Sport, 3,0. 2000-2017
IZUSU Trooper 1984-1994
IZUSU Trooper 1984-1994
Torsionen är inte maxad men inte jättelångt ifrån.
Däcken är 33" SS, uppmärksamma dock att jag körde aldrig bilen med dom utan testade bara hur det skulle se ut.

Däcken är 33" SS, uppmärksamma dock att jag körde aldrig bilen med dom utan testade bara hur det skulle se ut.

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
har höjd min l200 4,5tum och det går precis med 33 (däremot är min en -90)
A Quick fix=a fix=>keep on driving
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
Tack för svaren ! Alltså jag vet ju hur man skruvar upp dom osv, gamla king caben var höjd med torrisions stavarna o längre schakel bak, och där gick 33" orna på utan problem.
De jag vart fundersam på var att jag tycker den borde vara högre när dom är skruvade nästans i botten? Borde inte bilen stå i princip plant eller högre fram ist för högre bak då?
Ska testa montera dom igen o jämföra med din bild, sen är ju frågan om de efter de räcker med en 2" karosshöjning eller om man måste höja mera för att få dom att gå fritt ?
De jag vart fundersam på var att jag tycker den borde vara högre när dom är skruvade nästans i botten? Borde inte bilen stå i princip plant eller högre fram ist för högre bak då?
Ska testa montera dom igen o jämföra med din bild, sen är ju frågan om de efter de räcker med en 2" karosshöjning eller om man måste höja mera för att få dom att gå fritt ?
--------------
--------------
Min står plant just nu.
Snabba svar här
Vad kan då ha gått slut på min? Torrisionen är nästan skruvad i botten o den är bra mycket högre bak än fram ? Kan dom ha tappat spänningen ?

Vad kan då ha gått slut på min? Torrisionen är nästan skruvad i botten o den är bra mycket högre bak än fram ? Kan dom ha tappat spänningen ?
--------------
--------------
Om du drar dom i botten så borde dom gå i mot gummistoppet, gör dom inte det så är dom förmodligen slut eller flyttade en splines.
Ska kollas ikväll ! 

--------------
--------------
dum fråga kanske hur gör man när man skruvar upp torrisions stavarna tänkte höja min gammla campo ?
-
- 4x4xnerd
Finns inga dumma frågor - bara dumma svar.jonne73 skrev:dum fråga kanske hur gör man när man skruvar upp torrisions stavarna tänkte höja min gammla campo ?
Palla bilen så framhjulen hänger fritt.
Märk upp med tejp och pennstreck så du höjer lika eller "hittar tillbaka".
Mät vagnhöjd före och efter.
2"/5 cm brukar vara max på de flesta bilar.
Lossa låsmutter + skruva in skruv + dra åt låsmutter.
Glöm bara inte att du måste justera hjulskränkningen i s m höjning/sänkning.
Och gör detta lika på båda sidor så du behåller rattläget.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
http://www.l200.se/e107_plugins/pviewga ... p?album=15
Kör en liten bit på en skumpig väg så det sätter sig när det är klar, det tog mig två efter justeringar att få det exakt lika.
Kör en liten bit på en skumpig väg så det sätter sig när det är klar, det tog mig två efter justeringar att få det exakt lika.
kanoners tack ska ni ha
kanske blir ordning på opeln tillslut