Ssang young Korando manuella frihjulsnav?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Green korando
Nybörjare

Ssang young Korando manuella frihjulsnav?

Inlägg av Green korando » lör jul 07, 2012 0:02

Hej . Ny på forumet , även om jag har följt det länge.
Har inköpt en Ssang young korando som håller på att moddas för att fortsätta en bit efter att vägen tar slut. Håller för närvarande på att höja bilen och är snart klar med det 33x12,5 tum cooper däck monterade och bilen börjar se bra ut.

Nu till mina frågor!
Det finns många Pajero , L200 experter här på forumet och jag undrar om Pajerons manuella frihjulsnav passar på min Korando ? Mina drivaxlar har 28 splines samt är 29mm tjocka , de automatiska nav som bilen har från fabriken tillverkas av Warn och är 6 bultade .
Fram axeln på bilen är en Dana 30 med lösa drivaxlar i ytterändarna.
Har sett att millner offroad säljer billiga nav men verkar inte ha till Ssang Young.

Eller vet någon var man hittar manuella frihjuls nav till en Korando?

Marcus-84
OffroadGeek

Re: Ssang young Korando manuella frihjulsnav?

Inlägg av Marcus-84 » lör jul 07, 2012 21:30

Kolla här om dom har: http://www.247spares.co.uk/ssangyong/korando" onclick="window.open(this.href);return false;
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Green korando
Nybörjare

Inlägg av Green korando » lör jul 07, 2012 23:05

Skall pröva där men, tror att de bara har delar som är orginal till bilen , den tillverkades inte med manuella frihjuls nav.
men tack för tipset.

Ingen som vet måtten på drivaxlarna till pajero?

kalsson
Användare

Inlägg av kalsson » sön jul 08, 2012 3:14

har en 96 korrando, tog av ytterlocket pa navet o la dit en distansring o skruva dit locket igen :? sen slipper du alla problem me automatiska frihjulsnav som inte funkar :jump:

kalsson
Användare

Inlägg av kalsson » sön jul 08, 2012 3:14

har en 96 korrando, tog av ytterlocket pa navet o la dit en distansring o skruva dit locket igen :? sen slipper du alla problem me automatiska frihjulsnav som inte funkar :jump:

Green korando
Nybörjare

Inlägg av Green korando » sön jul 08, 2012 9:14

Ok , det är ju en bra ide. Men det borde innebära att bilen blir permanent 4 hjulsdriven , eftersom jag även använder bilen till jobbet vill jag använda 2h läget på asfalten.
Men tack för tipset!

korando
Användare

Inlägg av korando » mån jul 23, 2012 20:48

samsafari i göteborg kan skaffa manuella frihjulsnav till dig
annars så passar nissan parthfinder manuella warn nav finns på ebay
har byggt en hel del på ssangyong så är det något annat du undrar kan du ringa 0768881190
jag har en stål stötfångare bak till korando om du är intreserad även 5st orgfälgar 15"

Green korando
Nybörjare

Inlägg av Green korando » tor aug 02, 2012 0:20

Ok , tack för tipset med pathfinder naven , skall undersöka detta har även hittat en norsk firma som säljer nav till korandon.
Men, du kanske kan hjälpa mig med 2 frågor?
Jag har höjt bilen nu Bak med hjälp av distanser på ca 8cm samt 245 lastfjädrar samt förlängt orginal dämpare bak (skall bytas då de visade sig vara cykel pumpar).Samt tillverkade en spacer till panhardstaget som håller bak axeln. Fick även ta ut en bit av det främre fästet till tanken för att kardan skall gå fri vid fullt flex.
Fram har jag tillverkat ståldistanser på 4 cm som lagts under övre A armen vid spindel leden samt distanser för att rätta upp hjulvinklarna , spände torisionsfjädringen samt kapade av de övre fjädrings stopet till hälften, vad jag då upptäckte var att driv axel vinklarna blev extrema , jag tog därför loss fram axeln och skar av de övre fästen och flyttade upp dessa 3cm innan allt svetsades i hop .Fick även svetsa om balken som som håller axeln i nederkant sänkte det fästet med motsvarande 3cm.
Tillverkade ett bodylift av lite aluminium på 5cm som också är monterat .
Däck 33x12,5 15 tum på 10tum breda fälgar med 4 backspace .
Bilen blev totalt 25cm högre bak samt 20cm fram.
Jag upplever ej några vibrationer ifrån kardan, Men jag har en hel del "bumpsteer" d,v,s att när bilen hittar ett pott hål i gatan skakar ratten till så kraftigt att man knappt kan hålla i den, Den undre A armen ligger paralellt med styrstaget och de delarna är i orginal position. Är detta något du har upplevt?
Fråga 2.
Jag kommer att lämna in bilen för att göra en hjulinställning för att se om ovanstående problem kan avhjälpas, men jag har även beställt 2st styrdämpare. Dock kan jag inte hitta någon som har monterat styr dämpare på en Korando eller Musso eller ingen bil överhuvudtaget med kuggstångs styrning? Har du prövat detta?
Isläningarna använder ju 38 och 40 tum på dessa bilar då bör de ju även använda styrdämpare , men de kanske konverterar till stelaxel?
Tacksam för svar!

korando
Användare

Inlägg av korando » mån aug 06, 2012 17:14

http://www.foro4x4.com/tienda/" onclick="window.open(this.href);return false;
prova denna sida annars ring mig 0768881190

Green korando
Nybörjare

Inlägg av Green korando » mån aug 06, 2012 23:30

Fanns ju en del kul prylar på den sidan , tror att jag har hittat felet mina fälgar breddar utåt väldigt mycket samt att fjädringen var väldigt spänd detta gav upphov till "bump steer" liknande en hotrod med stel axel kan få om inte den är bygd rätt. Jag skruvade ner fjädringen ca 4cm och problemet minskade avsevärt. Upptäckte även att jag låg väldigt nära gränsen för vad styrningen klarade av att fexa ut neråt , då jag hade kapat i de övre gummistopen , monterade nya universal ifrån biltema och nu funkar det bättre. Jag är dock inte nöjd så jag har börjat att konstruera fästen för 2st styrdämpare ,Det är trååångt så vi får se hur det går.

Green korando
Nybörjare

Inlägg av Green korando » ons aug 08, 2012 22:11

Styrdämparna på plats trångt och inte helt enkelt , men resultatet är bra och styrningen funkar bra samt att bilen spårat mindre , är nog dags för en bygg tråd snart på bilen. Snart dags för att förbättra fjädringen.

Skriv svar