var får man köra?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kalsson
Användare

Re: var får man köra?

Inlägg av kalsson » sön jul 08, 2012 3:30

du e valkommen t markaryd :D http://www.moffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false; tror ja de...vi har bra lagliga offroadtraffar iaf 8)

Hookan
Rutinerad

Inlägg av Hookan » sön jul 08, 2012 9:23

Hägge skrev:Hej!

Jag bor i Unnaryd och brukar åka iväg på träffar ibland.
Den närmaste klubben är Värnamo...(där jag försöker bli medlem :poke:)
Skulle vara kul att samåka någon gång, det är ju lite tryggare att vara två bilar om man havererar.
Det är ju en bit att åka till alla träffar.
Jag pm:ar dig!
Det lät ju hur bra som helst. Kom upp båda två nu på tisdag så ska vi nog ha skoj på SOT-träffen. Då får Hägge chans att bli medlem och du Teljemo får se lite vad vi pysslar med i skogen. Välkomna!

//Håkan
Jeep Grand Cherokee 95

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » sön jul 08, 2012 11:00

Hägge skrev:Hej!

Jag bor i Unnaryd och brukar åka iväg på träffar ibland.
Den närmaste klubben är Värnamo...(där jag försöker bli medlem :poke:)
Skulle vara kul att samåka någon gång, det är ju lite tryggare att vara två bilar om man havererar.
Det är ju en bit att åka till alla träffar.
Jag pm:ar dig!

precis som Hookan skrev så är det bara att komma på en träff så ordnar vi medlemskapet. Eller ring mig på 0702247457 så ska jag lösa det åt er. och till trådskaparen så har du ju bara 6 mil till värnamo, samt att vår kassör och han som har hand om medlemskapen bor i skeppshult, dit har du ju inte långt, om du vill snacka lite skit är han aldrig omöjlig, men du får ha lite överseende med honom, han är från Norrland :P

Christian , samordnare och miljöansvarig i VJK
Suzuki sj413

Hägge
Rutinerad

Inlägg av Hägge » mån jul 09, 2012 1:58

Typiskt...kan inte komma på SOT-träffen på tisdag, hade varit kul.

christian.p, jag hör av mig till dig angående medlemskap, tack för responsen.

Ha så kul på tisdag!
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)

Teljemo
Nybörjare

Inlägg av Teljemo » mån jul 09, 2012 23:40

se där ja.. verkar ju finnas en del...
ska se om man inte kan få tummen ur nu på semestern så man kan se vad en original grand cherokee klarar innan dom planerade moddarna.. ;)

hägge: ska in o kolla ditt PM nu oxå.. =)

Hookan
Rutinerad

Inlägg av Hookan » ons jul 11, 2012 10:46

En original Grand skämmer inte ut sig. Jag kör med höjning och bättre däck och lyckas ha kul i min. Man får bara hålla sig ifrån det värsta men man kommer långt ändå. Och man sitter väldigt skönt i dem.
Vilken årsmodell är det du har?
Jeep Grand Cherokee 95

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » ons jul 11, 2012 12:29

Teljemo skrev:hört att det är förbjudet med terräng körning..
men folk kör ju så sntingen skiter man i att det är förbjudet eller så finns det då vissa platser där det är dispans.. eller?..

var kan man åka o köra lite.. finns det nåt ställe i Södra sverige.. bor i Halland..
Nu vet jag inte vilken bil du har men SLRK (Svensk Land Rover Klubb) anordnar regelbundet träffar i Sennan (Olofström). Du kan gå in på Facebook och kolla en "sida" som heter 4x4 Halland, den drivs av SLRK-folk men det brukar komma andra fordon också. Du kan även kolla länken nedan till youtube. Det är från den så kallade "Vildsvinsträffen" som 4x4Halland driver.

http://www.youtube.com/watch?v=1H2MXpqvz_A" onclick="window.open(this.href);return false;
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

PerLindstrand
Användare

Inlägg av PerLindstrand » ons jul 11, 2012 12:41

Jag bor strax utanför smålandsstenar och letar också efter lite körställen "mellan terrängträffar" där man kan köra lagligt utan att markägaren blir förbannad. Vi är några stycken i trakten och har ev. lite på gång men inget klart än..

Men bilen måste igång först, så innan dess behöver jag ingenstans att köra...
Volvo XC140 - 77 (range rover volvon)
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99

christian.p
Beroende

Inlägg av christian.p » ons jul 11, 2012 13:09

PerLindstrand skrev:Jag bor strax utanför smålandsstenar och letar också efter lite körställen "mellan terrängträffar" där man kan köra lagligt utan att markägaren blir förbannad. Vi är några stycken i trakten och har ev. lite på gång men inget klart än..

Men bilen måste igång först, så innan dess behöver jag ingenstans att köra...

då är ju värnamo ett bra ställe att köra, är man medlem så får man köra när man vill, 24h om dygnet 7 dagar i veckan om man vill det :)
Suzuki sj413

Teljemo
Nybörjare

Inlägg av Teljemo » ons jul 11, 2012 15:55

jag har en Jeep Grand Cherokee Limited 1999. o ja dom e ju vääldigt goa att köra..
Jag planerar höjning och lite större däck jag oxå, men då tänkte jag skaffa en annan bil att köra som 1a bil först.. :P

Kan man kanske snacka med nån på kommunen om dom har mark dom går att använda lagligt?.. eller är det inhängnat område som gäller?

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » ons jul 11, 2012 17:31

Kolla om din kommun har "Frivilliga resursgrupper", det är en del i kommunens krisberedskap (typ vad som händer i östra Småland just nu.

Finns resursgrupp så gå med där (Terrängbilsgrupp), finns ingen så dra ihop ett gäng och anmäl er till kommunens kris samordnare som "frivillig resursgrupp vid påfrestningar för samhället", dessa har rätt att träna för sina uppgifter, precis såsom brandkårer har en brandövningsplats. Då kan ni få en bit sunkig industritomt att "öva" på.

Kolla lite med din kommun hur ni ska gå tillväga. Prata med kommunens kris samordnare.

SORK (Skånes Offroad Klubb) är en sådan resursgrupp.

sj410
Rutinerad

Inlägg av sj410 » ons jul 11, 2012 18:49

Teljemo skrev:jag har en Jeep Grand Cherokee Limited 1999. o ja dom e ju vääldigt goa att köra..
Jag planerar höjning och lite större däck jag oxå, men då tänkte jag skaffa en annan bil att köra som 1a bil först.. :P

Kan man kanske snacka med nån på kommunen om dom har mark dom går att använda lagligt?.. eller är det inhängnat område som gäller?
Prata med kommunen eller någon annan markägare om ni får köra på deras mark, sen ansöker du hos Länstyrelsen för undantag i terrängkörningslagen.

yota
Forumräv

Inlägg av yota » ons jul 11, 2012 20:12

Sdkfz251 skrev:
Teljemo skrev:hört att det är förbjudet med terräng körning..
men folk kör ju så sntingen skiter man i att det är förbjudet eller så finns det då vissa platser där det är dispans.. eller?..

var kan man åka o köra lite.. finns det nåt ställe i Södra sverige.. bor i Halland..
Nu vet jag inte vilken bil du har men SLRK (Svensk Land Rover Klubb) anordnar regelbundet träffar i Sennan (Olofström). Du kan gå in på Facebook och kolla en "sida" som heter 4x4 Halland, den drivs av SLRK-folk men det brukar komma andra fordon också. Du kan även kolla länken nedan till youtube. Det är från den så kallade "Vildsvinsträffen" som 4x4Halland driver.

http://www.youtube.com/watch?v=1H2MXpqvz_A" onclick="window.open(this.href);return false;
Du menar nog Oskarström och inte Olofström, eftersom Sennan ligger intill Oskarström och långt från Olofström :)
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » fre jul 13, 2012 22:31

Helt rätt, mina geografikunskaper runt Halland är lika med 0... :poke:

Teljemo
Nybörjare

Inlägg av Teljemo » lör jul 14, 2012 13:06

hittar inte 4x4 halland på facebook eller nån annanstans heller...
länka om nån annan hittar...

Skriv svar