Ny i 4x4 världen

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nizzla
Användare

Ny i 4x4 världen

Inlägg av nizzla » lör jul 14, 2012 9:09

Hejsan alla!
Jag är både ny på forumet och när det gäller 4x4 bilar!
Jag köpte en Subaru Legacy -95 igår som jag tänkt ha som skogsbil/fiskebil/vinterbil!
Det jag dock skulle vilja är att få den högre på något sett.
Kan dock inget om bilar så hur omfattande behöver det bli? kan det räcka med att köpa nya feta däck och fälg?
Är ju givetvis ingen monstertruck jag är ute efter utan bara lite mer markfrigång!

Med vänliga hälsningar/ Nisse

gorQi
Rutinerad

Re: Ny i 4x4 världen

Inlägg av gorQi » lör jul 14, 2012 9:15

Subaru legacy kommer aldrig att vara någon riktig terrängbil, det är dock en mycket trevlig vardagsbil. En modifiering jag funderade på när jag ägde en legacy från 96 var att byta ut fjädrar och dämpare från outbacken, det skall vara bolt on från de första modellerna enligt vad jag läst. Jag fick dock aldrig tummen ur.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » lör jul 14, 2012 9:21

Kan inget om Subaru men denna tog sig fram grymt bra :)

Bild
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gorQi
Rutinerad

Inlägg av gorQi » lör jul 14, 2012 9:32

Inga diffspärrar, ingen riktig lågväxel, dålig markfrigång, lång hjulbas och långa överhäng är väl inget optimalt recept men nog går det att förbättra originalprestandan med höjning och bra däck. Jag lyckades fastna ordentligt med min legacy hängandes på magen med diagonalspin, men det har jag å andra sidan gjort med min suzuki också så det handlar väl bara om att veta sina begränsningar.

carfrigge
Veteran

Inlägg av carfrigge » lör jul 14, 2012 11:18

nizzla skrev:Hejsan alla!
Jag är både ny på forumet och när det gäller 4x4 bilar!
Jag köpte en Subaru Legacy -95 igår som jag tänkt ha som skogsbil/fiskebil/vinterbil!
Det jag dock skulle vilja är att få den högre på något sett.
Kan dock inget om bilar så hur omfattande behöver det bli? kan det räcka med att köpa nya feta däck och fälg?
Är ju givetvis ingen monstertruck jag är ute efter utan bara lite mer markfrigång!

Med vänliga hälsningar/ Nisse

Välkommen hit!

Jag har mont. distanser mellan fjäderben och kaross på en legacy och även forester med gott resultat. Billigt och enkelt. (Hur höga distanserna skall vara väljer du själv men tänk på att hjulvinklar samt drivaxelvinklar ändrar sej en del)
Och skall du ändå byta däck kan du ju passa på att öka profilen samt grövre mönster.

Då kommer du längst ut till sjön i det fiskegänget :tumbup: :wink:

Lycka till

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör:
300GD
X5 35D

carfrigge
Veteran

Inlägg av carfrigge » lör jul 14, 2012 11:23

gorQi skrev:Inga diffspärrar, ingen riktig lågväxel, dålig markfrigång, lång hjulbas och långa överhäng är väl inget optimalt recept men nog går det att förbättra originalprestandan med höjning och bra däck. Jag lyckades fastna ordentligt med min legacy hängandes på magen med diagonalspin, men det har jag å andra sidan gjort med min suzuki också så det handlar väl bara om att veta sina begränsningar.

Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar men Legacy/Forester/Impreza (utan turbo) med manuell växellåda har "riktig" lågväxel, dvs. en spak där du mekaniskt påverkar utväxlingen i lådan.

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör:
300GD
X5 35D

gorQi
Rutinerad

Inlägg av gorQi » lör jul 14, 2012 13:55

carfrigge skrev:
gorQi skrev:Inga diffspärrar, ingen riktig lågväxel, dålig markfrigång, lång hjulbas och långa överhäng är väl inget optimalt recept men nog går det att förbättra originalprestandan med höjning och bra däck. Jag lyckades fastna ordentligt med min legacy hängandes på magen med diagonalspin, men det har jag å andra sidan gjort med min suzuki också så det handlar väl bara om att veta sina begränsningar.

Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar men Legacy/Forester/Impreza (utan turbo) med manuell växellåda har "riktig" lågväxel, dvs. en spak där du mekaniskt påverkar utväxlingen i lådan.

//F
Det jag menade var att den bara växlar ner ett halvt steg vilket i mitt tycke inte gör så mycket för att förbättra krypförmågan speciellt med större hjul, men det är klart att det är bättre än ingenting.

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör jul 14, 2012 19:35

har haft några styck pickisar från subaru o en standard bil med 13 tums hjul som tar sej fram så bra de har jag aldrig vart med om :shock: :mrgreen: hade 15 tummare med grovt mönster(nåja) o små klossar typ en tum lr så o den blev grym på o ta sej fram om man ser till vad utgångs objektet var och med tanke på att de vart en bruksbil/laståsna o ingen offroad/träffbil... mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Skriv svar