dämpare vid 2" höjning?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
dämpare vid 2" höjning?
tänkte höja upp min tahoe-98 en liten bit.
ska höja upp den 2" bak så den blir jämn hög med fram. funkar det med dämparna bak eller blir det knas?
har inte lust att byta nya dämpare.
ska höja upp den 2" bak så den blir jämn hög med fram. funkar det med dämparna bak eller blir det knas?
har inte lust att byta nya dämpare.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
-
- Beroende
Re: dämpare vid 2" höjning?
Inte riktigt samma bil, men jag höjde min silverado ca 2-3" precis. Dämparna nådde ej mellan fästena, inte ens när jag satt ner bilen på backen, fick bli längre dämpare...
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Och hur gammal silverado pratar vi om då? Finns ju ett gäng olika modeller som kallas silverado.jonte_malmö skrev:Inte riktigt samma bil, men jag höjde min silverado ca 2-3" precis. Dämparna nådde ej mellan fästena, inte ens när jag satt ner bilen på backen, fick bli längre dämpare...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Klossade bakaxeln på min Silverado -97 2" och det gick bra med dämparna.
samma som min bakvagn antar jag?Hakansson skrev:Klossade bakaxeln på min Silverado -97 2" och det gick bra med dämparna.
tänkte klossa min med.
ska ha den som familjepulka så det är ju inget större offroadåkande det gäller.du har inte märkt nått om dämparn bottnar eller så?
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Inte en susning om det är lika men jag skulle tro det. Kollade lite på ebay och det verkar vara likadana klossar iaf.BroncoXLT skrev:samma som min bakvagn antar jag?Hakansson skrev:Klossade bakaxeln på min Silverado -97 2" och det gick bra med dämparna.
tänkte klossa min med.
ska ha den som familjepulka så det är ju inget större offroadåkande det gäller.du har inte märkt nått om dämparn bottnar eller så?
Har inte märkt någonting konstigt under de två månaderna jag kört med det.
-
- Beroende
Ok, en 88henke_99 skrev:Och hur gammal silverado pratar vi om då? Finns ju ett gäng olika modeller som kallas silverado.jonte_malmö skrev:Inte riktigt samma bil, men jag höjde min silverado ca 2-3" precis. Dämparna nådde ej mellan fästena, inte ens när jag satt ner bilen på backen, fick bli längre dämpare...

Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Det här med stötdämparlängder är alltid lurigt, man kan inte ens lite på att det man får med till en viss höjningssats stämmer.
Till Rancho-kitet till min 2500 sp var de främre för korta och de bakre för långa...
Enda sättet att veta säkert är att lossa dämparna och cykla fjädringen fullt in och ut och mäta.
Till Rancho-kitet till min 2500 sp var de främre för korta och de bakre för långa...

Enda sättet att veta säkert är att lossa dämparna och cykla fjädringen fullt in och ut och mäta.
Ska man satsa på landa någonstans mitt i slaglängden när bilen står normalt?
Det spelar ingen större roll, se bara till att kolla ändlägena.
Hur menar du?
Jag har lite funderingar på hur långa jag behöver till mitt bygge. Jag vet ju inte hur mycket det kommer röra på sig.
Jag har lite funderingar på hur långa jag behöver till mitt bygge. Jag vet ju inte hur mycket det kommer röra på sig.
Då måste du ta reda på hur mycket det rör sig först.
Du mäter som sagt längden mellan stötdämparfästena när fjädringen är helt ihoptryckt, och sedan samma sak när den är helt utfjädrad.
Flexa den mot någon lämplig kulle för att kunna mäta, och så lägger du till så mycket marginal som du känner dig trygg med.
Det är oftast bäst att lyfta ett bakhjul när du mäter fram o vice versa.
Summit tex anger både ihopfjädrad och utfjädrad längd för alla dämpare de säljer, så där kan du sen se vilka du behöver.
Blir slaget allt för långt, så kan det bli aktuellt att flytta up de övre fästena för att få dit en längre stötdämpare.
Vart den hamnar när bilen står plant spelar mindre roll, för det beror ju helt på hur fjädringen är kontruerad.
På bilar med bladfjädrar har man oftast mycket mer utfjädring än infjädring, så då blir stötdämparen ganska ihoptryckt när den står plant.
Du mäter som sagt längden mellan stötdämparfästena när fjädringen är helt ihoptryckt, och sedan samma sak när den är helt utfjädrad.
Flexa den mot någon lämplig kulle för att kunna mäta, och så lägger du till så mycket marginal som du känner dig trygg med.
Det är oftast bäst att lyfta ett bakhjul när du mäter fram o vice versa.
Summit tex anger både ihopfjädrad och utfjädrad längd för alla dämpare de säljer, så där kan du sen se vilka du behöver.
Blir slaget allt för långt, så kan det bli aktuellt att flytta up de övre fästena för att få dit en längre stötdämpare.
Vart den hamnar när bilen står plant spelar mindre roll, för det beror ju helt på hur fjädringen är kontruerad.
På bilar med bladfjädrar har man oftast mycket mer utfjädring än infjädring, så då blir stötdämparen ganska ihoptryckt när den står plant.
Fast du har väl inte karossen på nu va, kom jag just på....
Så då är det lite svårt att flexa utan någon vikt på den, så det är nog enklare att vänta till den är klar.
Eller ifall du ska flytta ner genomslagsgummina så kan du kanske uppskatta hur ihopfjädrat det kan bli som mest, när de sitter där du vill ha dem.
Utfjädring kanske du kan mäta genom att bara lyfta i ramen rakt upp, men lägg då till ett par tum för säkerhets skull, men jag tror det finns risk att den kommer att kunna fjädra ut mer än så vid flex.
Så då är det lite svårt att flexa utan någon vikt på den, så det är nog enklare att vänta till den är klar.
Eller ifall du ska flytta ner genomslagsgummina så kan du kanske uppskatta hur ihopfjädrat det kan bli som mest, när de sitter där du vill ha dem.
Utfjädring kanske du kan mäta genom att bara lyfta i ramen rakt upp, men lägg då till ett par tum för säkerhets skull, men jag tror det finns risk att den kommer att kunna fjädra ut mer än så vid flex.
Okej tack för lite småtips där.
Nej exakt, stötdämparna är inte sådär aktuella just nu ändå men tänkte när vi ändå har ämnet uppe.
Fick ju med stötdämpare till mitt höjningskit men dom verkar löjligt korta. Nu kommer ju karossen tynga ner ramen när den trillar på men drar jag ut dämparen fullt så når den inte ens mellan fästena.
Nej exakt, stötdämparna är inte sådär aktuella just nu ändå men tänkte när vi ändå har ämnet uppe.
Fick ju med stötdämpare till mitt höjningskit men dom verkar löjligt korta. Nu kommer ju karossen tynga ner ramen när den trillar på men drar jag ut dämparen fullt så når den inte ens mellan fästena.

När jag byggde om min bil sist så fick jag flytta stötdämparfästena på bakaxeln. Jag hissade upp bilen så den fjädradd ut helt o sen satte jag dämparnas fästen nån cm längre upp än vad dämparen räckte. Bygger man inte fjädring för att få en massa flex så tror jag det duger att hissa upp o mäta o sen köpa så korta som möjligt som ändå räcker ner. Jag har dämparna som en gång i tiden följde med en 6" höjning från superlift och dom funkar än när dom sitter i ramens originalfästen. Fast ju mer höjning man har ju mer rörelsemån får man ju i dämparna. Jag vet att jag borde flexat o testat, men varken pengarna eller tiden fanns till att vänta på nya dämpare när jag hade byggt klart så det fick bli som det blev, och med facit i hand verkade det ha fungerat bra. Då har bilen rullat i drygt två år sen dess, mudracet på high chaparral med tillhörande luftfärder inkluderade...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders