Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av joker_fly » tor jul 19, 2012 19:36

Dodge ram 4X4 1996 tror långa flaket (6,45 total längd) med 8.0L v10
Lite bilder
Bild

Lera =)
Bild

Bild

Nya dämpare och höjning fram (spacer 2")
Bild

köpte en tuner från hemifever.. Är en SCT tuner så man kan chippa den själv (Typ iaf)
Kör nu på 93 oktan tune och jävlar vilken skillnad går som skottet (vilket märks på bakdäcken)
Planer
Winsh fram (gärna överdrivet stor funderar på hydraliskt från england)
35x10,5 16" däck
Bort med extraljusen på taket (och på med led bar )
Cut outs på avgas (Elventiler efter grenrör)
Någon typ av CAI (Cold Air Intake)
Elfläktar ist för orginal
98-99 styrning Heavy Duty (Beställd =)
Ev gangster keps (någon som vet var det finns)
Sen finns det hur mycket annat som helst jag vill göra men detta kommer göras inom en snar framtid iaf

Mvh Jokern =)
Senast redigerad av joker_fly den tor jul 19, 2012 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av joker_fly » tor jul 19, 2012 19:40

Bilderna vart väldans stora ?

Kan någon göra dom lite mindre så är det helt ok
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Felix » fre jul 20, 2012 0:49

Manligt åk! visste inte ens att dom fanns med v10a. bild på motorn?:)

Dina planer låter lovande :beer:
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av macke » fre jul 20, 2012 1:03

Cool! Visste inte heller att en fanns med V10
TGB 13

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Grottulf » fre jul 20, 2012 9:04

Jo det är väl "samma" motor som i Vipern, fast i gjutjärn o lite annan trimmningsgrad såklart :wink:
Trevlig bil :tumbup:

Men varför ska du byta till elfläkt?

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av joker_fly » fre jul 20, 2012 19:04

Gillar inte när vatten och lera vispar runt
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av 3500 » fre jul 20, 2012 20:58

:tumbup:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Joel_Vbg » lör jul 21, 2012 8:18

Snyggt projekt! :tumbup:
Gillade dina planer, blir rent och snyggt, höjning och stora däck är fräckt men det blir rätt okörbart i längden om man brukar bilen...

Vad är skillnaden på original styrning och HD styrning från 98-99?

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Danne » lör jul 21, 2012 9:26

Varför skulle bilen bli okörbar i längden?
Ekonomiskt eller håller det inte?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av joker_fly » lör jul 21, 2012 18:40

Ang okörbart vill jag gärna med veta ?

Håller lär det göra d60 fram d70 bak (bilen kommer aldrig se större än 37".. billiga däck kontra storlek efter 37 blir det alldeles för dyrt ) och troligen blir den inte höjd mer än befintligt (om den blir det blir det longarm kit )

Ekonoimskt =) den drar 3L milen 45kr + slitage så det beror på vad man anser försvarbart och ja detta är min bruks bil men kör knappt 1000 mil om året om ens det men vilka mil =) föra bilen var en suburban och med min fot drog den mer än 2L milen och sög rent effekt mässigt..men tanken rymde iaf 169 liter något jag saknar på denna

T setup (som genererar att toe in, out ändrar sig när axeln rör sig upp och ner ) sitter på alla 2500/3500 fram till 98 efter det vart det en mycket bättre lösning

Se bilden och skillnaden..främst var styrningen knyts ihop mellan styrstaget och paralell (stavning ?) staget 4:an och att 9an är en hel bit på hd setupen
Bild
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Joel_Vbg » lör jul 21, 2012 22:44

Ren personlig åsikt angående körbarheten... Dricker mer, upplevt mina bilar som betydligt ostadigare, väsnas mer, stora grova däck slits mer om man kör mkt väg och sen allmänt rent otympligt.
Håller gör det absolut...
Men det är en smak sak...

Kör min Dodge på 1.45L/milen med 285/75R16 AT däck och tung högerfot, tyst på vägen, inga större krängningar, däcken håller bra och är tysta sen är slitaget mindre då dom MT 35" däcken jag hade innan slets betydligt mer än dessa jag har nu... Visserligen ska jag inte ha fördomar för aldrig kört större däck än 35" men tvivlar på att dom blir bättre ju större dom är?
Men som sagt än en gång, smak sak...

Intressant med styrningen, köpte nytt till min i höstas allting men kanske får uppgradera då...
Sneglat en del på en sån där styrsnäcka stabilisator däremot, har en del glapp i min styrsnäcka som det är nu och en ny snäcka är för dyrt!

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av joker_fly » sön jul 22, 2012 0:59

Tror (märk tror) att lite större däck på vridmoments monster kan ge något bättre förbrukning
Håller dock med att det kränger mer =)

Ju större däcket är ju längre kommer man på varje varv(någon smart kan säkert räkna ut skillnaden mellan 33" och 37" =) men det e klart M/T däck slits mer och låter oftast ganska mycket (spelar dock ingen för mig då jag kör såpas lite )

Ang styrning
själv tycker jag orginal verkar suga rätt hårt... nyare än 99 har annan pitman arm (8 på bilden )med annan kona på borningen... bara så du vet

Om inte bilprovningen hade varit så kinkiga på uniballs så hade jag kört som Thuren fabrications styrning http://www.thurenfabrication.com/crossover.html fast då köpt egna uniballs och bocka själv (kanske gör senare då detta verkar helt överlägset.. utom då orbitrol )

Får man fråga var du fick tag i din styrning ?

Ang styrsnäcks lagringen kolla så det inte glappar i skit röret mellen ratten och snäckat (gör det på min..)
Tänkte köpa ett kit på ebay när ekonomin tilllåter med nytt skit rör och och lagring till snäckan. Har dock hört att vid mycket flex i ramen så vrider den nya lagringen hela snäckan ist... men detta kan vara sälj snack http://www.dodgeoffroad.com/store_DORbrace2g.php dock låter det rimligt
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Danne » sön jul 22, 2012 10:10

Du kommer ca 16 cm längre per varv.
Men det är väll mer bredden än höjden på ett däck som avgör soppaförbrukningen? Eller tänker jag fel igen...
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Grottulf » sön jul 22, 2012 16:25

Danne skrev:Du kommer ca 16 cm längre per varv.
Men det är väll mer bredden än höjden på ett däck som avgör soppaförbrukningen? Eller tänker jag fel igen...
Det blir 32cm längre per varv
((37-33)*3,14=12,56")
Höjden gör en hel del pga det ökade luftmotståndet.
Sen hamnar motorn på ett annat varvtal, vilket kan vara både bättre o sämre beroende på hur motorns moment-kurva ser ut.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Dodge 4x4 2500.. saknar dock coolt namn

Inlägg av Danne » sön jul 22, 2012 16:52

Jag räknade på skillnaden mellan 35or och 37or, fel av mig.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar