Varför är Suzuki Samurai så bra?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

smasseman
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jul 23, 2012 11:45

Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av smasseman » mån jul 23, 2012 12:00

Alla är nybörjare i början så ni får ursäkta en fråga som kanske är lite trivial för er. Jag har börjat läsa på om 4x4-bilar eftersom jag funderar på att köpa en offroad-light-bil som jag även kan hämta och lämna på dagis med. Det ett himla massa snack om Suzuki Samurai, och det som jag, med min begränsade erfarenhet, inte kan förstå är varför den är så bra när den saknar diffspärrar. Läser men den här tråden viewtopic.php?f=9&t=25706" onclick="window.open(this.href);return false; så anses den av vissa vara en top-5-bil, trots att den saknar spärrar. Jag kan teorin om diffbromsar, diffspärrar så det behöver inte förklaras.

Varför anses Samurai vara så bra, trots att den saknar diff-broms/spärr? Borde de andra bilarna med bättre diffar vara bättre offroad-bilar?

Rubiconjeep
Hemmastadd
Inlägg: 247
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Rubiconjeep » mån jul 23, 2012 12:14

Nu blir väl Suzukigänget arga :D Jag gillar inte alls Samurai. De är hemska att köra, som att sitta i en plåtburk. Dessutom håller den inte alls. Jag har kört mycket Samurai. När jag jobbade i Afrika testade organisationen jag jobbade för att köpa 3 st Samurai. jag fick en av dom. Jag körde ca 3000 mil innan vi fick byta bort dom. De bokstavligen föll isär. Alldeles för veka. Så nej jag förstår inte varför dom är populära.

Volvo_rules
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:20
Ort: JKPG

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Volvo_rules » mån jul 23, 2012 12:24

Jag kan ju bara ge dig min åsikt i frågan och anledningen till att jag tycker den är bra är för att den är liten och smidig i skogen, den väger inte så mycket och den är smidig att höja och modifiera. De flesta är ju cabbar så man ser ju runt hela bilen vilket är en fördel i skogen.

Har själv haft en 413 och har nu en samurai, min 413 var axelvänd med 32er och samuraien är original. Kör tgb11 iskogen nu och den är ju fulldiffad, men lillebrorsan kör en 413, spoad med 31er och svetsdiff bak och han tar sig fram lika bra med den, mycket tackvare låg vikt och att bilen är liten och smidig, min största fördel mot suzukin är att jag har högre frigång under axlarna.

Jag använder min Samurai som bruksbil och tycker den är riktigt usel, jag bor på landet och kör endel dålig grusväg och det lilla aset skramlar och skakar så man tror den ska hoppa i bitar ibland. Nu har min bil rätt trötta blad fram så visst skulle det nog hjälpa med nya grejer men tror inte det gör underverk. Så ska du ha den lite till vardags så är det bäst om man bara åker fina asfalterade vägar.

Detta är min åsikt du får säkert fler från andra lycka till.

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av christian.p » mån jul 23, 2012 12:29

Jag själv är inte förtjust i Suzuki, men jag kan förstå varför dom är populära, dom kostar inte mycket att köpa, det finns billiga delar i överflöd och du kan byta allt med en slägga och skiftnyckel :) lite överdrivet men dom är ganska lättskruvade. Dom som har suzuki och kör i samma klubb som jag kör i, behöver aldrig skruva, skiten bara går och går, sen så tar dom sig fram riktigt bra utan spärrar, fast jag tror dom flesta svetsar nog bakdiffen. sen att dom är små skrangliga plåthögar med en motor som är mindre än en symaskin får man leva med om man väljer att köra suskutti. Köp Cherokee istället, dom är lika billiga att köpa och delarna är inte heller så dyra, sen är det nog ingen som inte kan hålla med om att Cherokke är betydligt skönare att köra. men smaken är som baken
Suzuki sj413

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av oxyjohan » mån jul 23, 2012 12:31

Låg vikt, smidigt format, korta överhäng, kort axelavstånd, stela axlar, "riktig" fyrhjulsdrift med lågväxel, allmänt enkel konstruktion är väl några saker som gör originalbilarna så pass bra i skogen.
TEAM HORRED CUSTOMS

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Roger Patrol » mån jul 23, 2012 13:43

tycker dom är vidrigt obekväma överallt,men nu finna det ju inte många kvar ,rost å ofta tvivelaktiga reparationer å ålderdom har ju gjort sitt,
leta tills du hittar en kry kort pajero ca 88-96 dom fungera utmärkt till både skogen å dagis körning
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av ernie » mån jul 23, 2012 14:05

oxyjohan skrev:Låg vikt, smidigt format, korta överhäng, kort axelavstånd, stela axlar, "riktig" fyrhjulsdrift med lågväxel, allmänt enkel konstruktion är väl några saker som gör originalbilarna så pass bra i skogen.
X2

Liten smidig bil som inte väger speciellt mycket. Det är ganska stor skillnad på 1000-1400kg bil och 2000-2500kg om man kör där man ibland inte borde. På vägen kan en tyngre bil va att föredra om man vill åka gött. Ska du köra många mil på dåliga grusvägar/stigar så hade nog inte förstavalet fallit på en liten Suzuki heller :)


Finns många bilar som funkar bra som "offroad light" till vettiga pengar. Diffspärrar spelar mindre roll för lightkörning.

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av gorQi » mån jul 23, 2012 18:19

Totalkostnaden är otroligt låg om man jämför med andra 4x4. För inköpskostnaden kan man få en cherokee eller en rostig pickup, men då hamnar man på en annan nivå när det kommer till skatt och försäkring. Delarna är som nämnts tidigare enkla att få tag på och de kostar väldigt lite. Den är byggd för att vara en budgetbil och då blir ägandet billigt.
De är inte så bekväma(men i mitt tycke bekvämare än valp och tgb), men det finns heller inte en massa "lulllull" som kan gå sönder. Man klarar sig bra utan styr och bromsservo i en så liten bil och det mesta kan man lyfta för hand när man mekar. Iom att bilen är så liten så kan man få till bra vinklar och framkomlighet även med mindre däck vilken även det bidrar till lägre kostnader (och den ser frän ut med bara 31" vilket är viktigt när man hämtar på dagis) :tumbup:
Självklart är det bättre med diffspärrar i vissa fall men det finns inget som hindrar en från att montera det och göra suzukin än mer kompetent i terrängen och ändå behålla lägre driftskostnader än många bilar med sämre terrängegenskaper.

Har man krav på utrymme och bekvämlighet så finns det andra bilar som är bättre. Som första offroadbil med en budget funkar den utmärkt.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av gorQi » tis jul 24, 2012 1:21

Men skall man gå tillbaka till ursprungsfrågan om diffspärrar så är det inte automatiskt så att en bil med diffspärr alltid är bättre än en bil utan. Diffspärr är bara en del i paketet tillsammans med däckmönster/storlek, utväxling, markfrigång, vikt, fjädrings-flex, axelavstånd m.m

Jag vet inte hur väl det stämmer men jag fick berättat för mig att historien bakom diffspärr i volvo tgb berodde på att de blev så mycket tyngre än valpen pga storlek och lastkapacitet och därför var tvungna att ha så mycket styvare fjädring vilket ledde till att de inte kunde flexa lika bra och således ökade risken för att alla däck inte skulle ha markkontakt. En lättare bil med bra flex har enligt den logiken inte samma behov av diffspärr.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Grottulf » tis jul 24, 2012 9:38

gorQi skrev: Jag vet inte hur väl det stämmer men jag fick berättat för mig att historien bakom diffspärr i volvo tgb berodde på att de blev så mycket tyngre än valpen pga storlek och lastkapacitet och därför var tvungna att ha så mycket styvare fjädring vilket ledde till att de inte kunde flexa lika bra och således ökade risken för att alla däck inte skulle ha markkontakt. En lättare bil med bra flex har enligt den logiken inte samma behov av diffspärr.
x2
Med bra flex minskar man behovet av spärrar drastiskt.

Rubiconjeep
Hemmastadd
Inlägg: 247
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Rubiconjeep » tis jul 24, 2012 11:01

Diffspärrar är alltid bäst men till ett pris. Man klarar sig ganska långt utan. Bra mönster på däcken och varför inte en omgång piggkedjor. Då ökar framkomligheten rejält.

Turbo_Finnen
Rutinerad
Inlägg: 301
Blev medlem: sön maj 22, 2011 17:18
Ort: Strax bortanför Bråt (Borås)

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Turbo_Finnen » tis jul 24, 2012 11:35

Jag kör utan spärrar i min 410 med 32" däck. Händer ibland att man saknar spärren, men skulle vilja påstå att jag tar mig fram på sågott som alla ställen som de med spärrar.

Suzuki är en bra offroad bil, men där tar det stopp.
Utan 4x4 för tillfället, åker cross och båt just nu

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Roger Patrol » tis jul 24, 2012 18:28

Turbo_Finnen skrev:Jag kör utan spärrar i min 410 med 32" däck. Händer ibland att man saknar spärren, men skulle vilja påstå att jag tar mig fram på sågott som alla ställen som de med spärrar.

Suzuki är en bra offroad bil, men där tar det stopp.
en sak jag ser det spärrlösa folket sällan använder sig av är bromsen :poke:
man kan ofta lura diagonalspinnet men ett hastigt tryck på bromsen samtidigt man gasar.
åsom sagts..bra flex minskar behovet av spärr,spärrar sällan patrolen :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av Grottulf » tis jul 24, 2012 18:42

Roger Patrol skrev: en sak jag ser det spärrlösa folket sällan använder sig av är bromsen :poke:
man kan ofta lura diagonalspinnet men ett hastigt tryck på bromsen samtidigt man gasar.
Det där har jag testat på 2500:an men tycker sällan att det hjälper, däremot har jag knäckt en drivaxel så... :rodnar:

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?

Inlägg av kenny_69 » tis jul 24, 2012 21:26

Jag har prövat en del olika och har kommit fram till att Suzuki 41x/samurai är mest bil för pengarna. Men då inte för att Suzukin är billig i inköp,delar osv för ska man ha vettiga grejer så får man betala för det.. Utan det jag är ute efter är att har en bil som är billiga att äga, Min samurai jag har nu kostar 1000kr i skatt om året och 1250kr om året i trafikförsäkring och det passar mina 250-500mil om året utmärkt :D

Hade en Landcruiser lj70 för några år sen, den kostade 3700kr i skatt och 3000kr i trafikförsäkring.. :shock: Är ju vansinne för mej..

Lj70 var inte mindre trasig än nån än mina Zuki har varigt.. Dessutom finare gång med Suzukin i skogen om man bygger rätt

Sen är väl in Suzuki den bästa bilen på vägen, men där har jag 3 andra till :D

Sen tror jag att det har ändrat lite på sej vad det gäller att bara snåljåpar har suzuki, ska du ha en vettig Suzuki så är det mellan 20-30000kr med lite godis på. Vad får man för Landkcuruiser,Patrol,wrangler eller liknade för dom pengarna. Jo ett rostigt lik

Det ända jag saknar i Suzukin är en Dieselmotor

Skriv svar