liten maskin till skogen

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mathias T
4x4xnerd

Re: liten maskin till skogen

Inlägg av Mathias T » sön maj 20, 2012 11:32

funkar faktiskt helt ok ! antingen så sätter man i en serieplugg på spakventilen och går därifrån till orben,nackdelen är i så fall att man tappar styrningen när du använder spakventilen.
ett annat alternativ är en prioventil som prioreterar orben.
Nackdelen med det är du ev kan behöva ha lite motorvarv för att få olja till spakventilen beronde på hur allt är dimensionerat.
Bästa alternativet är varsin pump för dom olika funktionerna
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » sön maj 20, 2012 15:18

Precis vad jag menade, det funkar inte utan nån form av "specialgrejer" som mer kunniga människor än mej kan orda om.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

brt666
Forumräv

Inlägg av brt666 » tor jun 07, 2012 10:32

Bara som en passus kan jag ju tillägga att det med största sannolikhet är olagligt att köra dessa skapelser. Särskilt om ni gör det i ett företag (t.ex jordbruk)
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Anders_S
Hemmastadd

Inlägg av Anders_S » tis jun 26, 2012 18:10

En liten statusuppdatering....
Dom senaste två månaderna har jag surfat, räknat, surfat, läst på osv.

När jag hade kommit fram till en utväxling som kändes rätt så drog jag slutsatsen att den skulle gå för långsamt på backen. Att den går väldigt långsamt på ettan är ju helt ok och önskvärt men backen finns det ju bara en av så jag började snöa in på hydrostatlösningar. Det här är en maskin som kommer backas ganska mycket...

Efter mycket sökande, räknande och studerande så har jag kommit fram till att det inte är helt lätt att få ihop det heller.
Första tänka lösningen var en hjulmotor (ca 1 liter styck) på vardera hjulen men det ser ut att falla på att jag antingen får ha en rätt stor hydrostat=dyrt och stor motor eller en maskin som maxar typ 8 km/h.
Inte så kul att ha motorn gåendes på 4000 rpm och maxa 8 km/h. En fördel hade också varit att jag hade varit fri att göra fordonet så brett jag velat utan att behöva korta ner axlar osv.

Andra lösningen var att ha två tgb 20 axlar och två hydraulmotorer men mindre förvånande så blev problemet detsamma som ovan. Ett problem också att man måste ha väldigt stora hydraulmotorer.

Lösning nr 3 är att ha en fördelningslåda och en hydraulmotor plus två tgb axlar. Man vinner två saker på det, den första att man får en hög och lågväxel vilket gör att man har en sportslig chans tillräcklig hastighetsspann samt att man behöver hitta en hydraulmotor.

En annan lösning hade varit att ha en motor med inbyggd växel men sådana växer ju inte på träd direkt. :?
Jag har hittat en hydrostat som nog är lite för dyr på surpluscenter.com när frakt och skatt kommer på. Sen lök på laxen så behöver jag naturligtvis en hydraulmotor till det av rätt storlek och som tål 340 bar och 1200rpm.
Skulle klara mig med ca 18cc om jag hade en sån (svåra att finna).
Hydrostaten skulle dock bli lite överdimensionerad för den motor jag tänkt ha men jag tror det funkar för när det går lite fortare så går det i regel lätt och då blir inte trycket så högt i systemet.

Att ha ett system som tål höga tryck är rätt smart har jag kommit fram till för det ger systemet mer flexibilitet. Inte undra på att volvo kör med 400bar. :)

skogis
Forumräv

Inlägg av skogis » tor jun 28, 2012 22:26

går det inte andvända växellåda från en gammal volvo remjohan går lika fort bakåt som framåt

Anders_S
Hemmastadd

Inlägg av Anders_S » lör jul 28, 2012 18:56

Just nu snöat in på drivlinan och närmare bestämt hydrostaten och motorn till den.

Fått tips om att kolla på truckar som ibland har hydrostat (om dom har dieselmotor).
Jag har kollat lite och det verkar som även ganska små truckar har motorer på över 30 hk.
Är det någon som har koll på varför dom har så stora motorer?
Är det för att kunna lyfta lasten snabbt eller?
Känns som om framdrivningen inte kräver särskilt mycket i och med att dom kör på hårt underlag.

Således har dom en stor hydraulpump och en liten hydrostat eller?

ca 50-75 cc beroende på motor har jag kommit fram till att hydrostaten behöver ha i deplacement.

sleeper_86
Beroende

Inlägg av sleeper_86 » sön jul 29, 2012 1:22

Gamel Hystern vi hade på förra jobbet hade hydrostat på drivningen, var inga problem att lyfta lika fort på full fart fram som när man stod still, så var inte pumpen som bromsade farten i lyften på den iaf.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

kotte
Hemmastadd

Inlägg av kotte » sön jul 29, 2012 11:02

Om du inte bor förlångt bort kan du ju titta på min Broddway o se om det kan va en lösning på pump o drift.
viewtopic.php?f=14&t=36990" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders_S
Hemmastadd

Inlägg av Anders_S » sön jul 29, 2012 13:13

Nja lite för långt bort för att titta förbi men tack för erbjudandet.

Hur drivs den?
sleeper_86 skrev:Gamel Hystern vi hade på förra jobbet hade hydrostat på drivningen, var inga problem att lyfta lika fort på full fart fram som när man stod still, så var inte pumpen som bromsade farten i lyften på den iaf.
Det indikerar väl att framdrivningen drar ganska liten effekt samt att det är separata system (vet inte om det finns några kombinerade)

kotte
Hemmastadd

Inlägg av kotte » sön jul 29, 2012 14:14

Har inte en aning hur den funkar.
Sitter en gul klump bakom motorn som det står Linde på.
Efter den sitter de en pump av något slag.
Tog lite bilder till i dag på det jag kunde se så kolla pixbox!

Anders_S
Hemmastadd

Inlägg av Anders_S » mån jul 30, 2012 16:21

kotte skrev:Har inte en aning hur den funkar.
Sitter en gul klump bakom motorn som det står Linde på.
Efter den sitter de en pump av något slag.
Tog lite bilder till i dag på det jag kunde se så kolla pixbox!
Hur många hästkrafter har du på motorn?
Kan du läsa vad det står mer än Linde? Borde finnas någon typbeteckning.

kotte
Hemmastadd

Inlägg av kotte » mån jul 30, 2012 18:23

Kollade lite nu när jag kommit hem från jobbet.
på den delen som sitter efter motorn står det: Type: BPV 50
På den delen som sitter på axeln står det Type: BMF 50 eller BME 50 svårt att se.
Fram på BPV 50 delen sitter de en annan pump historia som jag tror e till alla spakar
o på den står det DOWTY 2P 3070 CPDFB 3 12 77 22

Anders_S
Hemmastadd

Inlägg av Anders_S » mån jul 30, 2012 20:01

Tack för den infon den var givande :)

Det är en hydrostat med 50cc i deplacement max 420bar. Jag gissar att hydraulmotorn också har det med tanke på beteckningen.
Hydraulpumpen som sitter monterad (som jag förstår det) är på 22.7 cc och ger max 68 liter/min.

Således skulle den där kunna funka bortsett från att jag behöver en annan hydraulmotor.

Det är en mb diesel. Hur många hk?

Anders_S
Hemmastadd

Inlägg av Anders_S » mån jul 30, 2012 20:05

ahh 65 hk :)

kotte
Hemmastadd

Inlägg av kotte » mån jul 30, 2012 20:06

Anders_S skrev:ahh 65 hk :)
:tumbup: