Trasig koppling, slangen till slavcylindern
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Trasig koppling, slangen till slavcylindern
Hej!
Var ute i ett stenigt parti och kämpade och slet av slangen på slavcylindern. Så nu står bilen 1km ut i skogen bland stenar och lera. Jag hade inte möjlighet att inspektera noggrannare, men slangen hängde löst och såg ut att vara av. Inget fäste, utan gått av.
Någon som varit med om detta eller vet hur man löser det? Advanced adapters säljer ett kit som ersätter slangen mellan kopplingscylindern och slaven. Men det är lite bråttom, behöver ha hem bilen.
Wrangler -95 med 2.5l manuell AX-5.
Robin
Var ute i ett stenigt parti och kämpade och slet av slangen på slavcylindern. Så nu står bilen 1km ut i skogen bland stenar och lera. Jag hade inte möjlighet att inspektera noggrannare, men slangen hängde löst och såg ut att vara av. Inget fäste, utan gått av.
Någon som varit med om detta eller vet hur man löser det? Advanced adapters säljer ett kit som ersätter slangen mellan kopplingscylindern och slaven. Men det är lite bråttom, behöver ha hem bilen.
Wrangler -95 med 2.5l manuell AX-5.
Robin
Re: Trasig koppling, slangen till slavcylindern
Slå i låg och etta och starta med växel i..
Re: Trasig koppling, slangen till slavcylindern
Partiet kräver koppling.
Någon som råkat ut för detta haveri?
Någon som råkat ut för detta haveri?
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Trasig koppling, slangen till slavcylindern
De finns egentligen 3 (realistiska), eller 3 val..
Laga på plats.. muttra bort slangen och åk å få en ny pressad eller om de finns några bromsslangar som kan tänkas passa så du kan köra ut den..
Kör ut den utan koppling. Har svårt att se framför mig hur man ska behöva kopplingen, den används vid normalt start och stopp inte annars..
Knyt den bakom nån bil å dra ut den..
Eller om man gillar å spexa:
Jaga tag på en dumper med lastväxlare på, krocka på maskinflak att lasta bilen på och kör ut den med dumpern istället..
Laga på plats.. muttra bort slangen och åk å få en ny pressad eller om de finns några bromsslangar som kan tänkas passa så du kan köra ut den..
Kör ut den utan koppling. Har svårt att se framför mig hur man ska behöva kopplingen, den används vid normalt start och stopp inte annars..
Knyt den bakom nån bil å dra ut den..
Eller om man gillar å spexa:
Jaga tag på en dumper med lastväxlare på, krocka på maskinflak att lasta bilen på och kör ut den med dumpern istället..
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Trasig koppling, slangen till slavcylindern
Mjo, det är vad jag kommit underfund med också. Det är ruskig stenigt och stubbigt som gömmer sig i högt gräs. Mycket omtag osv. Därför behövs kopplingen.
Fick tag på en bonde som drar ut mig på tisdag. Så kan ja varvtalsväxla hem den och laga i lugn och ro. Och bygga hasplåt för slaven
Fick tag på en bonde som drar ut mig på tisdag. Så kan ja varvtalsväxla hem den och laga i lugn och ro. Och bygga hasplåt för slaven

Re: Trasig koppling, slangen till slavcylindern
Det går inte att klämma på bensinslang? Har funkat bra för mig i fyra år nu.
Re: Trasig koppling, slangen till slavcylindern
Bra tips! Tack.