35" och 37" däck

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

DCH
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 05, 2010 21:37
Ort: Stockholm

35" och 37" däck

Inlägg av DCH » fre aug 03, 2012 21:10

Tja!
Någon som vet vad som händer om man nu byter ut 35" mot 37" däck och INTE trixsar
med utväxlingen? Kommer hastighetsmätaren visa fel? (i så fall hur mycket +/-10km/h??)
Något annat som kan gå galet i avseende att bibehålla original utväxling och 37" däck?

/Dennis
http://www.dch.se
-06 Nissan Patrol 7-sitsig

Karhinen
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 22, 2010 21:29
Ort: Tvärred, Ulricehamn
Kontakt:

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av Karhinen » lör aug 04, 2012 7:46

Jag vet inte så mycket exakt om utväxling, men det är helt annorlunda känsla i min bil i skogen när jag bytte från 38,5" till 35". Bilen går mycket långsammare och behagligare, och eftersom jag kör manuellt så är det guld värt!
"Birk", Willys CJ3B - 46 35" Bogger, B23 turbo.

DCH
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 05, 2010 21:37
Ort: Stockholm

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av DCH » lör aug 04, 2012 8:23

Karhinen skrev:Jag vet inte så mycket exakt om utväxling, men det är helt annorlunda känsla i min bil i skogen när jag bytte från 38,5" till 35". Bilen går mycket långsammare och behagligare, och eftersom jag kör manuellt så är det guld värt!

Du skriver att du bytte från 38,5" till 35" och att bilen går mycket långsammare och behagligare, så
du menar att 35:or känns bättre än de som är större, eller?
Jag har en automat och det som oroar mig mest är att hastighetsmätaren kan visa fel.
http://www.dch.se
-06 Nissan Patrol 7-sitsig

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av henke_99 » lör aug 04, 2012 8:36

Hastighetsmätaren kommer visa fel eftersom du ändrar rullomkretsen på däcken ganska rejält. Men det är bara att ha med sig en gps ett tag så lär man sig snart dom riktiga hastigheterna i förhållande till vad mätaren visar.

Hur stora däck som funkar bra beror väldigt mycket på vad man har för utväxling i bilen, en del är nerväxlade bra medans en del har för hög utväxling redan till originaldäck. Men generellt är det mer "förlåtande" när man har automatlåda. Dessutom ger större däck mer markfrigång. (eller möjlighet att släppa ur mer luft än med mindre däck utan att tappa mer markfrigång än med dom små)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av sleeper_86 » lör aug 04, 2012 11:08

Om jag inte gjort något total tankevurpa nu ny vaken å dan så skiljer de 5,7% i rullomkrets mellan 37" & 35" däck. visar 5,7% för lite under förutsättning att den visade helt rätt med 35".
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

DCH
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 05, 2010 21:37
Ort: Stockholm

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av DCH » lör aug 04, 2012 14:18

henke_99 skrev: Men det är bara att ha med sig en gps ett tag så lär man sig snart dom riktiga hastigheterna i förhållande till vad mätaren visar.



Det låter ju underbart, tills en dag då man kommer att besiktiga bilen. Jag tror inte de kommer gilla idén
med GPS :) Klart kan man ju ha 29":re för ett sådant tillfälle, men tänk om farbror potatisgrisen har
flygande kontroll, vad ska man då göra?
http://www.dch.se
-06 Nissan Patrol 7-sitsig

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av henke_99 » lör aug 04, 2012 17:54

Men dom kollar ju inte på besiktningen om den stämmer, bara att den funkar. Så då ska man ha gps:en avstängd. Besiktigade min bil utan problem ett par gånger innan jag bytte utväxlingar på den, då visade den 20 km/h för lite...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av Rössvik » sön aug 05, 2012 14:29

nä de kollar nog inte sånt ut med vägen... annars kan du väl gradera om mätaren??? du kommer nog känna att bilen blir lite slöare också mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

DCH
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 05, 2010 21:37
Ort: Stockholm

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av DCH » sön aug 05, 2012 14:45

Rössvik skrev:nä de kollar nog inte sånt ut med vägen... annars kan du väl gradera om mätaren??? du kommer nog känna att bilen blir lite slöare också mvh

Det låter ju lovande henke_99/Karhinen/Rössvik!
"...annars kan du väl gradera om mätaren" - ska undersöka vad det kan kosta och var man kan göra det.

Jag tänkte också på om bilen kan ta stryk på något sätt med 37":or förutom bränsleförbrukningen ...
http://www.dch.se
-06 Nissan Patrol 7-sitsig

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av macke » sön aug 05, 2012 19:33

man byter väl ut hastighetsdrevet
TGB 13

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av Chrille_91 » sön aug 05, 2012 22:02

Så länge du kör på vägen så kommer den att bli lite slöare, hastighetsmätaren kommer visa några kilometer mindre (min cheva har typ 30" däck orginal och med 35or så visade mätaren 10km för lite) så jag kan inte tro att skillnaden mellan 35-37" kan skilja så jättemycke (kanske typ 5km/h). Ända gången bilen kommer få mer stryk är om du kör offroad.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av Rössvik » tis aug 07, 2012 19:20

DCH skrev:
Rössvik skrev:nä de kollar nog inte sånt ut med vägen... annars kan du väl gradera om mätaren??? du kommer nog känna att bilen blir lite slöare också mvh

Det låter ju lovande henke_99/Karhinen/Rössvik!
"...annars kan du väl gradera om mätaren" - ska undersöka vad det kan kosta och var man kan göra det.

Jag tänkte också på om bilen kan ta stryk på något sätt med 37":or förutom bränsleförbrukningen
...
"...annars kan du väl gradera om mätaren" menade typ en maskerings tejp med nya siffror på vid bes :poke: :mrgreen: :beer:
lift your truck fat chicks can´t jump!

DCH
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 05, 2010 21:37
Ort: Stockholm

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av DCH » lör aug 11, 2012 18:35

forumräv skrev: "...annars kan du väl gradera om mätaren" menade typ en maskerings tejp med nya siffror på vid bes :poke: :mrgreen: :beer:
Enkelt och genialt! :mrgreen:
http://www.dch.se
-06 Nissan Patrol 7-sitsig

rindiz
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 04, 2007 12:59
Ort: Norrhult
Kontakt:

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av rindiz » lör aug 11, 2012 19:13

På en jeep så byter man bara drevet till hastighetsmätaren som sitter i lådan.. lätta att komma åt utifrån så det är en easyfix på 15 min.
självklart tar oxå drivaxlar stryk vid större däck och tung gasfot.. på lågväxlen märker du inte så mycket att bilen blir slöare men du märker det på landsväg..
kommer oxå att rulla på lite fortare i skogen, men som sagt du har ju automat så går det för fort är det ju bara att ligga på bromsen lite :-)
/Rindiz
Jeep Wrangler -97 Fullsmetad
Unimog 403 -76 Projekt Baltazar
Can am Outlander 800 -11

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: 35" och 37" däck

Inlägg av HenkeS » ons aug 15, 2012 22:12

chevyn min visar rätt nu med 35", visade på tok för mkt med de 31or som satt när jag köpte den.
Nu med nytillskottet på gården (dodge ram) så blir det en flashpack så då kan man calibrera mätaren själv. går att justera mellan 29"-40" om jag minns rätt. på den är det 33or nu å den mätaren visar ca 15 för lite trots orginal storleken på däck.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Skriv svar