Kommerru te Sandlycke nu på lördag 2012-08-25 skaru få se min.Danne skrev:Vart hittar man en SWR mätare och hur funkar dom?
Å kanske kan vi kolla SWR-signalen också.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kommerru te Sandlycke nu på lördag 2012-08-25 skaru få se min.Danne skrev:Vart hittar man en SWR mätare och hur funkar dom?
Då säger vi så.Danne skrev:Yes, planen är att komma dit så det vore fin fint
En sådan antenn stäms av genom att mäta SWR med den i orignallängd, sen klipper man av en liten bit och ser åt vilket håll SWR:en rör sig. Håll dig i mitten på kanalområdet. Om SWR går ned efter klippet - klipp en liten bit till. Går SWR upp - stanna eftersom du kommit lite förbi.
Finns ny på lite olika ställen som Limmared, FBRadio, Alfakom o.s.v. Dessutom ligger det många sådana i bra-att-ha-lådorna hos radioamatörer.Danne skrev:Vart hittar man en SWR mätare och hur funkar dom?
Det finns sådana antenner också liksom andra varianter... Min långe antenn är delad på mitten för att kunna fällas och på den skall man kapa överdelen i nederänden.Wältmeister skrev:Finns väl även antenner där sprötlängden är justerbart i foten i s m mont spröt i fot?AlterEgo skrev: En sådan antenn stäms av genom att mäta SWR med den i orignallängd, sen klipper man av en liten bit och ser åt vilket håll SWR:en rör sig. Håll dig i mitten på kanalområdet. Om SWR går ned efter klippet - klipp en liten bit till. Går SWR upp - stanna eftersom du kommit lite förbi.
Eller har jag missförstått "bortifrånsk" monteringsanvisning.
Håller med, det är nog många apparater som blivit brända på det sättet. Täcks vanligvis inte av garantin heller om man kört rom utan antenn. Effekttransistorn som är den delen som går sönder är också en relativt dyr komponent.Wältmeister skrev:Sen kan man väl inte nog varna för "prova" komradion = slå på utan att antennen är ansluten till apparaten.
X2popnit skrev:Nu är radio och tillbehör beställda!
Vad har hänt med dig?? Det är ju vissa som tvärvägrat innan när man tjatat..Tdi-racing skrev:X2popnit skrev:Nu är radio och tillbehör beställda!
Och jag behövde bara frågaMattisH skrev:Vad har hänt med dig?? Det är ju vissa som tvärvägrat innan när man tjatat..Tdi-racing skrev:X2popnit skrev:Nu är radio och tillbehör beställda!
Vi skaffade PMR, men det är ju vad det är.. HAde varit bättre med sånt här från början.popnit skrev:[
Och jag behövde bara fråga![]()
Prylbög som man är så...Visst Svana, jag ska skriva ner vad jag tycker om prylarna.
Det blev en TTi TCB R2000 radio och en sting antenn med kraftig fot.
Kabel och kontakt vet jag inte vad det blev då jag bad dom på Limmared att plocka ihop vad som behövs.