Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla generator

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla generator

Inlägg av Marie » sön aug 19, 2012 1:00


Hejsan på er :)

Som ny på detta forumet, så blir detta min första tråd och mitt första inlägg. :mrgreen:
Jag blev tipsad om detta forumet från en på 27mhz.se forumet som sa att ni kan det mesta här inne, så jag lyder rådet jag fick och postar in en dubbelfråga i detta inlägget.

*Fråga 1:
Jag har lite problem med för klen generator i förhållande till elkonsumtion efter ett "litet" extraljusmontage. Så jag undrar om det går att montera dubbla generatorer utan att behöva vara utbildad ingenjör? och hur löses detta i så fall?
Eller finns det några billiga större generatorer att köpa som inte krävs en lottovinnst för?
På min bil fungerar inte AC'n (kan vara tomt eller bara något elfel kanske) hur som, så kanske ac-kompressorfästet går att utnyttja för en extra generator?

Jag har inte en aning om vad det är för generator på bilen nu, då det bara står ett skumt nummer på generatorn, och när jag kollar efter standardgenerator till min bil, så står det inte utmärkt hur många amper den ligger på. Men sådant kanske ni vet :D

*Fråga 2:
Jag undrar om det finns billiga skyddsplåtar att köpa, som skyddar de ömma detaljerna under bilen, eller om någon här inne tillverkar sådana och kan tänka sig sälja till ett billigt pris. (jag studerar så min ekonomi är begränsad tyvärr) :?
Jag har konstaterat att fördelningslådan är väldigt utsatt, men som tur var så var det bara en mjuk grästuva i lösjord som jag plogade bort med fördelningslådan. Men nästa gång kanske det är en sten :shock:

*Bonusfråga/lite överflödig fråga men jag är nyfiken :D
Är det svårt att få tag på bullgards? för att skydda fronten och bakkofongaren? (jag tror de kallas så) och vad kostar sådana? (ej nyskick men hela de går ju att lacka om)


-Bilen i fråga är en Jeep Grand Cherokee Laredo -96:a
Motorn är den vanliga 4.0L 6an med standard 242 fördelningslåda. Växellådan vet jag ej vad den heter, lika så har jag ingen aning om bakaxel eller framaxel, mer än att bakaxeln är lamelldiffad.

Jag tackar för tips på förhand.
Ha det bäst. 8)
//Marie

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av christian.p » sön aug 19, 2012 8:54

Kan börja med att säga att 242 inte är särskilt vanlig i grand, däremot är det en bättre låda än 249 som är vanligaste på granden, du har dana 30 fram och dana 35 bak. Du kan köpa en 136amp generator från grand v8 1993-98, dom är kraftigare och passar rakt i.
Suzuki sj413

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av OBELIX » sön aug 19, 2012 10:02

Hej och välkommen,

Vi har några riktiga Cherokee-gurus i Olerum. Några bor faktiskt i Linköping :) Varje tisdag har vi skruvar-kväll i verkstaden, så kom ut dit med din bil så kan du nog få många tips på både generator och skyddsplåtar.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av Marie » sön aug 19, 2012 14:41

christian.p skrev:Kan börja med att säga att 242 inte är särskilt vanlig i grand, däremot är det en bättre låda än 249 som är vanligaste på granden, du har dana 30 fram och dana 35 bak. Du kan köpa en 136amp generator från grand v8 1993-98, dom är kraftigare och passar rakt i.

Jo det har jag hört att den fördelningslådan är ovanlig i granden.. samt att det sitter knutkors istället för drivknutar fram på min :) Det var någon som sa att just Laredo modellen har drivlinan från lilla cherokee'n som är mer stryktålig (vad jag hört) Så jag vet inte om det även gäller bak och framaxlarna.

Jag tackar för tipset om V8ans generator
Vet du vad det är för amper på standard generatorn i laredomodellerna?

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av gorQi » sön aug 19, 2012 14:51

Varför använder du lila text?
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av Marie » sön aug 19, 2012 15:01

OBELIX skrev:Hej och välkommen,

Vi har några riktiga Cherokee-gurus i Olerum. Några bor faktiskt i Linköping :) Varje tisdag har vi skruvar-kväll i verkstaden, så kom ut dit med din bil så kan du nog få många tips på både generator och skyddsplåtar.

SKREV OBELIX

Hejsan och Tackar tackar :)

Okej, skojigt med sam-mekning ju :)
Men mekar ni något runt linköpings trakterna, eller är det i Olerum bara?
Tyvärr skulle jag inte kunna dyka upp med jeepen föräns 1november, då den står avstäld just nu. poliserna har lite konstiga åsikter om att köra avställt :lol: Så nu åker jag enbart med sommarbilen(1maj till sista oktober), så jeepen rullar enbart mellan 1november till sista april. Det blev för dyrt att ha båda påställda sommartid nu när jag pluggar, så jeepen får tyvärr enbart gå som vinterbil i 2år till tills studierna är klara, innan den får bli åretruntbil igen.
Fördelen att ha dem avställda är väl att det finns många månader att underhålla bilarna :D

Men tipsen låter väldigt intressanta :)
//Marie

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av Marie » sön aug 19, 2012 15:02

gorQi skrev:Varför använder du lila text?

Hejsan
Det är enbart för att jag gillar färgen lila :)
Jag hoppas det inte är för irriterande?
//Marie

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av OBELIX » sön aug 19, 2012 16:38

Det gör väl inget, du kan svänga ut med sommarbilen och få tips och råd- även om inte Cherokeen är med. Det finns minst två sån i Olerum som man kan titta på. I Linköping bor Bengt Göran Karlsson som åker tokhöjd Cherokee, Han skruvar bara hemma vad jag vet. Ska se om jag har hans kontaktuppgifter- i så fall skickar jag över dom i ett PM.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av Marie » sön aug 19, 2012 17:36

OBELIX skrev:Det gör väl inget, du kan svänga ut med sommarbilen och få tips och råd- även om inte Cherokeen är med. Det finns minst två sån i Olerum som man kan titta på. I Linköping bor Bengt Göran Karlsson som åker tokhöjd Cherokee, Han skruvar bara hemma vad jag vet. Ska se om jag har hans kontaktuppgifter- i så fall skickar jag över dom i ett PM.

SKREV OBELIX

Det tackar jag för :D
Hur ser vägarna ut till era mekställen då? (kikade på eniro och det såg ut att vara en del småvägar runt om Olerum) Jag har bara 5cm markfrigång på sommarbilen, så jag är lite begränsad.. Men det har jag ju kompenserat med jeepen, så jag får ju en normal snittmarkfrigång :lol: :mrgreen:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av OBELIX » sön aug 19, 2012 18:28

Det är normal grusvägs-standard sista biten till Olerums gård. Så det ska nog funka tror jag.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av Marie » sön aug 19, 2012 19:48

OBELIX skrev:Det är normal grusvägs-standard sista biten till Olerums gård. Så det ska nog funka tror jag.

SKREV OBELIX

Okej :)
Det får bli när skolan o så dragit igång ordentligt, så det blir lättare att planera in utflykter. :)
Något som jag konstaterat med sänkt bil med massor stabilitetsstag under bilen, är ju att vissa vägar i den här stan och utanför stan är ren skär mardröm med hjärtat i halsgropen :lol: :roll: om det regnat flera dagar i sträck, så kan jag inte hälsa på min far föräns de sladdat grusvägen igen.. så jag saknar verkligen jeepen

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1361
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 20, 2012 12:35

christian.p skrev:Kan börja med att säga att 242 inte är särskilt vanlig i grand, däremot är det en bättre låda än 249 som är vanligaste på granden, du har dana 30 fram och dana 35 bak. Du kan köpa en 136amp generator från grand v8 1993-98, dom är kraftigare och passar rakt i.

Kanske olika på Grand med I6 och V8, men min 5,2 97:a har alu Dana 44 bak.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av christian.p » mån aug 20, 2012 14:01

jonte_malmö skrev:
christian.p skrev:Kan börja med att säga att 242 inte är särskilt vanlig i grand, däremot är det en bättre låda än 249 som är vanligaste på granden, du har dana 30 fram och dana 35 bak. Du kan köpa en 136amp generator från grand v8 1993-98, dom är kraftigare och passar rakt i.

Kanske olika på Grand med I6 och V8, men min 5,2 97:a har alu Dana 44 bak.

japp, men eftersom det är amerikanare så kan man ju aldrig veta exakt vad som sitter, men vanligaste på en i6 är dana 35, v8 är vanligaste dana 44a, finns även en del v8 med dana 44. sen finns det ju med chrysler bakaxel men det har jag aldrig sett någon, och den ska vara väldigt ovanlig
Suzuki sj413

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Re: Rådfråga/tillverkning av skyddsplåtar, samt dubbla gener

Inlägg av cheva k1500 » mån aug 20, 2012 21:33

Om jag får nån ritning typ så kan jag bygga ihop en. Har alla maskiner och plåt som behövs
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

Skriv svar