Knak, vibrationer, skrammel!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
sorry kollat på felrader
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*
JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
Allt knak och skrammel är fixat, det mesta berodde på att hö-styrled va helt slut.
Men dunkande ljudet kvarstår, vä broms ok är igenrostat, kolven är sönder, och det glider inte alls där! Nya ok är beställt men har ej kommit. Kan detta skapa dunk dunk dunk ljudet? Ljudet går med hastighet, oberoende av växel, bromsar man hårt så minskar det dunkandet.
Hittar inget annat glapp eller nånting, så det måste väl vara oket?
Har ingen erfarenhet av detta fel så kan ju inte härleda ljudet..
Men dunkande ljudet kvarstår, vä broms ok är igenrostat, kolven är sönder, och det glider inte alls där! Nya ok är beställt men har ej kommit. Kan detta skapa dunk dunk dunk ljudet? Ljudet går med hastighet, oberoende av växel, bromsar man hårt så minskar det dunkandet.
Hittar inget annat glapp eller nånting, så det måste väl vara oket?
Har ingen erfarenhet av detta fel så kan ju inte härleda ljudet..
Jeep Cherokee -91 , 2.5" skyjacker, 32" maxxis mudders, mooserkofångare,mattsvart
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
Bytt bromsok nu, men det läcker vid bromsrör anslutningen , spelar ingen roll hur hårt jag drar den..
Jeep Cherokee -91 , 2.5" skyjacker, 32" maxxis mudders, mooserkofångare,mattsvart
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
Det där har jag också råkat ut för. Då berodde det på att det var olika "fabrikat" på gamla och nya oket. Detta märktes då muttern till bromsröret bottnade i oket före det att det nått ända in och slutit an och tätats.
Jag har för mig att jag bytte bromsrör med ny nippel som var grundare, dvs färre gängor med samma stigning. Det var lite pyssel att komma på lösningen men det löste sig. För det kan även vara så att muffen i framkant på bromsröret är för tjock och då blir det glipor och tätar inte rätt, oavsett hur drar.
Har du det gamla oket kvar så ta ett skjutmått och mät hålets djup och se om det är samma som det nya oket. Kolla även okhålets utformning, om det är koniskt på rätt sätt som det gamla oket eller om det är "platt" i botten av hålet. Enkel sexualkunskap sålunda, hålet och det som ska in i hålet ska passa
Annars blir det gängtejp, vilken förvisso löses upp av bromsvätskan

Jag har för mig att jag bytte bromsrör med ny nippel som var grundare, dvs färre gängor med samma stigning. Det var lite pyssel att komma på lösningen men det löste sig. För det kan även vara så att muffen i framkant på bromsröret är för tjock och då blir det glipor och tätar inte rätt, oavsett hur drar.
Har du det gamla oket kvar så ta ett skjutmått och mät hålets djup och se om det är samma som det nya oket. Kolla även okhålets utformning, om det är koniskt på rätt sätt som det gamla oket eller om det är "platt" i botten av hålet. Enkel sexualkunskap sålunda, hålet och det som ska in i hålet ska passa

Annars blir det gängtejp, vilken förvisso löses upp av bromsvätskan


Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
Tjena!
Japp olika fabrikat på oken, original satt innan nu är det Cardone!
Ska kolla skillnaden! Det är så nu att det ser ut att bli jävligt tätt, kan inte va många damkorn som ligger emellan!
Men måste ju va nåt sånt! Får kolla imorgon!
Japp olika fabrikat på oken, original satt innan nu är det Cardone!
Ska kolla skillnaden! Det är så nu att det ser ut att bli jävligt tätt, kan inte va många damkorn som ligger emellan!
Men måste ju va nåt sånt! Får kolla imorgon!
Jeep Cherokee -91 , 2.5" skyjacker, 32" maxxis mudders, mooserkofångare,mattsvart
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
Det där med bulten borde man ju kunna lösa med en eller två extra ringar mellan bulten och nippeln ju..?
Jeep Cherokee -91 , 2.5" skyjacker, 32" maxxis mudders, mooserkofångare,mattsvart
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
Ja precis, då ser man även om det sluter tätt... Kruxet blir bara om flänsen på röret är för fet... då blir det andra åtgärder.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
Drog av bultnippeln så nu sitter det en bit av den i nya oket.. Haha aldrig kan det gå smärtfritt 

Jeep Cherokee -91 , 2.5" skyjacker, 32" maxxis mudders, mooserkofångare,mattsvart
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Jeep GC LTD v8 -97 --Såld
Audi A6 2.4 V6 quattro - 2004 - familjeräcer
Re: Knak, vibrationer, skrammel!
.... Typiskt! Lagen om alltings jävlighet




Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.