Bakaxelproblem....
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bakaxelproblem....
Jeep Cherokee -97 V8
Bakaxeln har börjat låta som en kåt katt i mars och är i ett trängande behov av nya lager. och min lilla fundering är: Ser konstruktionen ut som den ska- eller är det några konstigheter att byta hjullager på en sån?
I min värld så tar man bort centrummutter, alla bromsgrejer och skruvar bort lagerhållaren. Därefter rycker man ut axeln och då följer ytterbanan med. Inner banan knackar man bort från axeln och sen dit med nya lager och ihop med grejerna igen. Så funkar det på valp- men nu är det ingen valp så då undra man ju...
Bilen är röd.
SKREV OBELIX
Bakaxeln har börjat låta som en kåt katt i mars och är i ett trängande behov av nya lager. och min lilla fundering är: Ser konstruktionen ut som den ska- eller är det några konstigheter att byta hjullager på en sån?
I min värld så tar man bort centrummutter, alla bromsgrejer och skruvar bort lagerhållaren. Därefter rycker man ut axeln och då följer ytterbanan med. Inner banan knackar man bort från axeln och sen dit med nya lager och ihop med grejerna igen. Så funkar det på valp- men nu är det ingen valp så då undra man ju...
Bilen är röd.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Bakaxelproblem....
fast inte på en jeep
sök på jeep och c-clips så för du en uppfattning om hur man gör och är du säker på att det är hjullager och inte diffens?

"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Jag är inte säker på nånting, har bara blivit tillfrågad typ: du som håller på med bilar, kan du hjälpa mej med en sak? Mina hjullager är slut i bakaxeln. Så jag tänkte höra mej för här innan jag säger ja-nej eller amen.
C-clips har jag lite koll på, var med och monterade diffspärr på en Wrangler för några år sen..
Men lagren är av ordinarie konstruktion så man inte behöver värma och hålla på?
SKREV OBELIX
C-clips har jag lite koll på, var med och monterade diffspärr på en Wrangler för några år sen..
Men lagren är av ordinarie konstruktion så man inte behöver värma och hålla på?
SKREV OBELIX
skulle gissa på att lgerna är av typisk usa hjärndöd konstruktion med stort nållager som rullar rätt mot drivaxeln,dvs drivaxeln är inre lagerdelen

"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Jag skulle gissa på pinjonglager.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Okej, så det finns alltså ingen inre rullbana? Eller jo det finns det ju, men ingen separat? Så om man har otur så är det byte av drivaxel som gäller med andra ord.
Stenström, Klart det kan vara pinjonglagret med, jag har som skrivet inte tittat närmare på bilen så jag fått rycka och klämma och känna själv- men jag ska kolla upp även dom
Tack för snabb och bra info bojs!
SKREV OBELIX
Stenström, Klart det kan vara pinjonglagret med, jag har som skrivet inte tittat närmare på bilen så jag fått rycka och klämma och känna själv- men jag ska kolla upp även dom

Tack för snabb och bra info bojs!
SKREV OBELIX
lätt att kolla vad som är vad
ändras ljuder om du kör zick zack på vägen, och inte vid belastning/obelastad = hjullager
tvärtom = pinjong lager
det finns lager för att flytta lager ytan på drivaxel, "lite" dyrare bara
ändras ljuder om du kör zick zack på vägen, och inte vid belastning/obelastad = hjullager
tvärtom = pinjong lager
det finns lager för att flytta lager ytan på drivaxel, "lite" dyrare bara

IH Scout II -75 "RostHögen"
Jeep Wrangler -89 Offroad wannabe
BMW 2002 Touring -72
Jeep Wrangler -89 Offroad wannabe
BMW 2002 Touring -72