Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Olof
- Beroende
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
- Ort: Ramnäs
Inlägg
av Olof » sön maj 13, 2012 15:39
Jag förstår men jag kan inte ge dej måtten. Vet man inte modulen är det svårt att mäta. Antingen får man använda en mall, eller så mäter man avstånd från centrum till en cylindrisk pinne, som ligger mellan två kugg.
Varför är jag så tjurig?

Jo, bredden på ett kugg varierar ju hela vägen, det kilar lixom. Och höjden är ju ett mått mellan två luftmått. Det är ju frigång både i topp och botten. Men du ska få ungefärliga mått, kanske de är så nära en modul så att det går att hitta rätt.
Höjden är ca 10,5
tjockleken är ca 7,4
Delningen är ca 13,4
Kugghjulets bredd är 35
Får man fråga varför du vill veta?
Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
Anders_S
- Hemmastadd
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fre apr 04, 2008 22:25
Inlägg
av Anders_S » sön maj 13, 2012 19:28
Jo jag vet att det är svårt att säga med exakthet. Normalt så tar man nog inte hänsyn till att kubben blir lite smalare längst upp utan mäter den nedtill.
Man borde som du är inne på också kunna mäta på ett ungefär för att avgöra vilken modul det är.
Frigången är om jag inte minns fel 0.25 moduler vilket skulle motsvara en millimeter vid modul 4.
35 mm är det vid topp eller botten?
Anledningen att jag frågar är för att jag vill skaffa mig en bättre uppfattning av hur mycket moment portalaxlarna klarar.
Kom på att det kanske är lättare att räkna antalet kuggar mäta ytterdiametern på kugghjulet.
-
Anders_S
- Hemmastadd
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fre apr 04, 2008 22:25
Inlägg
av Anders_S » sön maj 27, 2012 8:59
Vad anser den samlade expertisen här att mittaxeln från en tgb 20 är värd?
Har den endast ett värde som reservdel?
Det är inte så att den saknar diffspärr?
Diffklumpen är ju lite knubbigare på mittaxeln jämfört med den bakre i och med att den har "genomföringen" till bakaxeln.
-
Anders_S
- Hemmastadd
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fre apr 04, 2008 22:25
Inlägg
av Anders_S » sön aug 26, 2012 20:49
Hur mycket är offset:et på tgb 11/13/20:s axlar, dvs hur mycket extra markfrigång ger dom?
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » sön aug 26, 2012 21:55
Jämfört med valp, -dom har samma däck. det skiljer 100 mm, valpen 295mm & 30X 395 mm
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
suzuki nr.1
- Rutinerad
- Inlägg: 288
- Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
- Ort: vaggeryd
Inlägg
av suzuki nr.1 » mån dec 24, 2012 19:41
Vad skiljer det i vikt mellan unimog och tgb axeln? Tänker fram och bak tillsammans?
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!
TEAM MILK AND 4WD
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » mån dec 24, 2012 19:55
suzuki nr.1 skrev:Vad skiljer det i vikt mellan unimog och tgb axeln? Tänker fram och bak tillsammans?
Hur långt är ett snöre????
Unimog 4??
Finns ju en del olika varianter...
En komplett 404 framaxel väger iaf 251kg.
Har hört att en TGB-framaxel matchar in på c:a 160kg....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
bug_x
- Rutinerad
- Inlägg: 259
- Blev medlem: tor jun 10, 2010 8:34
- Ort: Stockholm
Inlägg
av bug_x » mån dec 24, 2012 20:56
Unimog 406
Fram 320 kg
Bak 280 kg
Vet ej om momentröret ingår i detta och om det avser trum eller diskbromsad.
Källa:
http://www.exaxt.ca/faq.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Unimog is the shit!

-
Marcus
- OffroadGeek
- Inlägg: 4857
- Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
- Ort: Borås
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus » tis dec 25, 2012 13:38
Rensat... Orka!