De bästa 80-talslåtarna

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

740Hobbe
Hemmastadd

De bästa 80-talslåtarna

Inlägg av 740Hobbe » lör jul 14, 2012 17:52

Är grymt förjust i 80-talsmusik så tänkte det kan komma lite tips på låtar och artister under just 80-talet.
Börjar lite själv..

Forever young, Big in japan- Alphaville
Your love - The outfield
The one and onley - Chesney Hawkes
Live is life - opus
Bed of roses - Bon Jovi (allt med Bon Jovi är skit bra :wink: )
Sexual healing - Marvin Gaye
The final countdown - Europe
We built this city, Nothing's gonna stop us now - starship
It's a sin - Pet Shop Boys
You're the voice - Johan Farnham
Sweet dreams (are made of this) - Eurythimics

.. Är några av många bra låtar, fortsätt att fylla på listan bara :tumbup:
Senast redigerad av 740Hobbe den lör jul 14, 2012 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Re: Det bästa 80-talslåtarna

Inlägg av koppartaket » lör jul 14, 2012 19:44

oj! har har minst 1000 80- tals låtar i datorn lyssnar sjukt mycket på sånt själv.. :)

Wham
The Police
Tag Team
Technotronic
The Jackson 5
Stray Cats (storfavorit)
Statusqou
Shakin Stevens
Stevie Wonder
Wether Girls
Walden & Patti
Rick James
Rick Springfield
Michael Jacksson

(orkar inte skriva låtarna, bara artisterna)
Äh finns ju hur mycket som helst...
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Rössvik
Veteran

Re: Det bästa 80-talslåtarna

Inlägg av Rössvik » lör jul 14, 2012 20:54

740Hobbe skrev:Är grymt förjust i 80-talsmusik så tänkte det kan komma lite tips på låtar och artister under just 80-talet.
Börjar lite själv..

Forever young, Big in japan- Alphaville
Your love - The outfield
The one and onley - Chesney Hawkes
Live is life - opus
Bed of roses - Bon Jovi (allt med Bon Jovi är skit bra :wink: )
Sexual healing - Marvin Gaye
The final countdown - Europe
We built this city, Nothing's gonna stop us now - starship
It's a sin - Pet Shop Boys
You're the voice - Johan Farnham
Sweet dreams (are made of this) - Eurythimics
Wild one (real wild child) Iggy pop

.. Är några av många bra låtar, fortsätt att fylla på listan bara :tumbup:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Rubiconjeep
Hemmastadd

Re: De bästa 80-talslåtarna

Inlägg av Rubiconjeep » lör jul 14, 2012 22:17

Bruce Springsteens Born in the USA. I princip alla låtar på den skivan är bra.
ZZ-top Eliminator skivan.

Sen skulle man kunna kompletera med ålder.
Intressant och se om det skiljer sig med ålder.
Jag är 48

740Hobbe
Hemmastadd

Inlägg av 740Hobbe » lör jul 14, 2012 22:40

Rubiconjeep skrev:Bruce Springsteens Born in the USA. I princip alla låtar på den skivan är bra.
ZZ-top Eliminator skivan.

Sen skulle man kunna kompletera med ålder.
Intressant och se om det skiljer sig med ålder.
Jag är 48
Ja det vore en kul grej.
Jag är 17 år :)
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jul 14, 2012 22:54

Kraftwerk - Numbers, Computer-World, It's More Fun to Compute, m.fl
Jean Michel Jarre - skivorna Magnetic fields, Rendez-vous, Concert in China, Revolutions, Nasa-konserten, Destinaton Docklands dvs allt han gjorde...
Depeche Mode - Love in itself, More than a party, Everything counts, The landscape is changing, Black celebration, Question of lust, World full of nothing, Dressed in black...
Visage - Fade to Grey
Kim Wilde - Cambodia
Desireless - Voyage Voyage
Bonnie Tyler - Total eclipse of the heart
Berlin - Take my breath away
The Cars - Who's gonna drive you home
Pink Floyd - Another brick in the wall (egentligen det mesta med PF)
Sandra - Maria Magdalena
AC/DC - Thunderstruck
Metallica - Enter sandman, och kanske den absolut bästa "powerballaden" - Nothing else Matters

+ några 100000 till. Som ni ser mest synt och det, med modernare varianter spelas mest än idag...

Och åldern? 47 gånger har det bjudits på tårta...

Fan. 80-talet va fint...
Senast redigerad av Lasse Suzican den lör jul 14, 2012 23:56, redigerad totalt 2 gång.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » lör jul 14, 2012 23:10

Född precis i början av 70talet (1971 närmare bestämt) så man var ju i tonåren under 80-talet så några 80tals låtar har man ju snappat upp. Det går att göra en hur lång lsita som helst över bra 80tals låtar. Problemet är ju att avgöra vad som är en 80tals låt eftersom flertalet artister är aktiva under väldigt lång tid. Deras musik blir ju lite tidslös.

Ta exempelvis Bruce Springsteen som började sin kariär på 60talet och är aktiv än idag. Vissa av hans låtar är ju 60tals, andra 70tals 80tals etc. Många gamla hårdrocksband var ju aktiva under 80talet. En annan grupp är förståss Qeen som var aktiva från 70talet till mitten av 90talet.

Metalicas "Nothing else matters" och "Enter sandman" är nog gränsfall även om Metallica är ett 80tals band.

Ett annat "problem" är ju att flera låtar är Covers på tidigare låtar och flera 80tals har det säkert gjorts covers på efter 80talet. Det gör ju också att gränserna blir en aning flytande.

Pratar man 80tal måste man ju även nämna gyllenetider, Ebba grön, Imperiet etc

Några favoritlåtar

Bruce Springsteen "Jersey Girl"
The Housemartins "Caravan of Love"
Prince "puple rain"
UB40 "kingston town", "red red wine"
Simply Red "If You don't Know Me By Now"

För den som är insnöad på 80talet i allmänhet så finns det två filmer som nog alla i min ålder har sett.
G som i gemenskap och Stockholmsnatt.

Den senare av dem visades på skolor under 80talet i "avskräckande syfte" så att vi inte skulle slå sönder telefonautomater (eller använda våld i allmänhet).

Filmerna är inte bra men ganska tidstypiska
VW TARO -95

740Hobbe
Hemmastadd

Inlägg av 740Hobbe » lör jul 14, 2012 23:33

joones skrev:Född precis i början av 70talet (1971 närmare bestämt) så man var ju i tonåren under 80-talet så några 80tals låtar har man ju snappat upp. Det går att göra en hur lång lsita som helst över bra 80tals låtar. Problemet är ju att avgöra vad som är en 80tals låt eftersom flertalet artister är aktiva under väldigt lång tid. Deras musik blir ju lite tidslös.

Ta exempelvis Bruce Springsteen som började sin kariär på 60talet och är aktiv än idag. Vissa av hans låtar är ju 60tals, andra 70tals 80tals etc. Många gamla hårdrocksband var ju aktiva under 80talet. En annan grupp är förståss Qeen som var aktiva från 70talet till mitten av 90talet.

Metalicas "Nothing else matters" och "Enter sandman" är nog gränsfall även om Metallica är ett 80tals band.

Ett annat "problem" är ju att flera låtar är Covers på tidigare låtar och flera 80tals har det säkert gjorts covers på efter 80talet. Det gör ju också att gränserna blir en aning flytande.
Jo det där har du en poäng i. Så det blir ju lite fel egentligen, men eftersom det är samma "typ" av musik på just den gruppen (tex Queen) under alla år de var aktiva, så spelar det inte så stor roll av det exakta årtalet på låten tycker jag. Men det är ju iallafal en speciell musik genre runt det gamla goda 80-talet. :)
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » sön jul 15, 2012 0:08

740Hobbe skrev:
Jo det där har du en poäng i. Så det blir ju lite fel egentligen, men eftersom det är samma "typ" av musik på just den gruppen (tex Queen) under alla år de var aktiva, så spelar det inte så stor roll av det exakta årtalet på låten tycker jag. Men det är ju iallafal en speciell musik genre runt det gamla goda 80-talet. :)
Visst är det en speciell genre, kul att du gillar den. Det gjordes mycket musik, bra musik. Det görs förståss mycket bra musik även idag men min åsikt är att det är lite musikinflation med alla tvprogram som lyfter fram nya artister. Det blir ju lite svårare att hitta det äkta även om det naturligtvis finns där.

Förr fick "banden" kämpa för att för det första få spela in en demo och sedan försöka få den spelad. Demotape:arna skickades till olika skivbolag och begrepp som "dom är inte så kända i Sverige men de är ganska stora i Japan, USA etc" hörde man ganska ofta folk säga om band som förmodligen ingen annan än de närmast sörjande hört spela.

Idag kan ju bokstavligen vem som helst spela in en låt själv och lägga upp på you tube. Det gör det kanske både lättare och svårare på sätt och vis. Lättare att spela in och att visa upp sig men svårare kanske att nå fram i allt "brus".

80talet anses ju ofta lite töntigt vilket delvis är orättvist i alla fall då det gäller musiken (kläder och frisyrer lämnar vi där hän). Så det är extra kul att en 17åring vågar stå upp och stå för att han gillar 80tals musik.

När vi pratar typisk 80tals musik får vi ju inte glömma "The Pinks" här snackar vi äkta vara. Garage band som fixar ett skivkontrakt. Kanske lite barnsliga men den äldsta av dem var 14år då det begav sig
VW TARO -95

Rubiconjeep
Hemmastadd

Inlägg av Rubiconjeep » sön jul 15, 2012 12:43

Alla har väl en relation till musiken när man var ung. Jag var 16 år 1980 så särskilt första halvan av 80-talet betydde mycket. Dock gillade jag aldrig Gyllene tider. alldeles för mesiga. Det var riktig rock som gällde. Dock har man minnen till massor av 80-talsmusik. Sen gillar jag 50-tals musik. Dock gillar jag inte Beatles. Av alla jag känner i min ålder är det inte en enda som gillar Beatles. Men går man till dom som var unga på 60-talet låter det anorlunda.

DCH
Användare

Inlägg av DCH » tis aug 28, 2012 20:43

http://www.youtube.com/watch?v=vkG7290S ... sults_main" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dch.se
-06 Nissan Patrol 7-sitsig

Pajerocab-92
Hemmastadd

Inlägg av Pajerocab-92 » tis aug 28, 2012 21:05

http://www.youtube.com/watch?v=dfIBYRMAAG0" onclick="window.open(this.href);return false;

Å se till att dra upp volymen på FULLT direkt...

Uggla har haft sina ljusa stunder..
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00

isuzukb88
Hemmastadd

Inlägg av isuzukb88 » tis aug 28, 2012 21:16

jag tycker också att det gjordes mycket bra musik på 80 talet, men jag lyssnar även på elvis och the everly brothers mm och sån musik. jag är 18 år, och känner väl nån som lyssnar på äldre musik men inte fan är det många som gör det, dom lyssnar bara på ny äckelmusik

Hedliden
Rutinerad

Inlägg av Hedliden » ons aug 29, 2012 21:27

46 år

The Cure
Siouxsie & the Banshees
Joy Division/New Order
Depeche
Echo & the Bunnymen

:tumbup:
Suzuki SJ413 -86 Ja, jag erkänner... är lite kär i den.

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » tor aug 30, 2012 19:44

Här kommer det ett "lass 80-tal"
http://www.youtube.com/watch?v=8_9GzSWsl1M" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=GC6ckaDA ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=kMkO9gOK2I0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=091H5bxsaps" onclick="window.open(this.href);return false;
VW TARO -95

Skriv svar