kopplingsbyte...

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

kopplingsbyte...

Inlägg av bureå » sön jun 03, 2007 13:10

Ska man måsta demontera tvärbalken bakom förd lådan som håller torsionstavarna, eller brukar det gå att lyfta upp lådan på balken?
Jag har toklite lust att sära på lådorna, det måste gå ändå?
KingCab- 89 var det.
Senast redigerad av bureå den sön jun 03, 2007 18:20, redigerad totalt 1 gånger.

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön jun 03, 2007 17:58

jag har bytit 2 koplingar på king cab har aldrig fått den den balken splainsen sitter :shock: därimot brukar jag kapa av balken så att den går att fälla ner sen svetsar jag dit den i åter sen jävla tung växelåda det där dessutom inte ett dugg rolig att byta på en king :(

lyfta lådan över går inte inte ens om du lossar balken & sänner ner toritionsstavarna :(

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön jun 03, 2007 21:58

När jag gjorde det för många herrans år sedan var det motor ur som funkade bäst (man kapar inte sönder andras bilar)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön jun 03, 2007 22:39

Mathias T skrev:När jag gjorde det för många herrans år sedan var det motor ur som funkade bäst (man kapar inte sönder andras bilar)
det har du rätt i det var inte koplingen jag bytte utan växelådan & dom va mina så det brydde jag mig inte i :wink:

men det är nog riktigt matias motorn är nog fan lättare att lyfta ur än att ta ur växelådan

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » mån jun 04, 2007 5:49

Jag sänkte ned torisionsbalken och drog lådan 15 cm bakåt. Då gick det bra att byta koppling. Lådan ligger fint på en tvärbalk och det vat inga större problem.
Skulle jag göra om det gjorde jag nog likadant, det måste vara mer skruvning att lyfta ut motorn.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jun 04, 2007 19:47

bureå skrev:Jag sänkte ned torisionsbalken och drog lådan 15 cm bakåt. Då gick det bra att byta koppling. Lådan ligger fint på en tvärbalk och det vat inga större problem.
Skulle jag göra om det gjorde jag nog likadant, det måste vara mer skruvning att lyfta ut motorn.
Det var ganska lätt på en gammel 88- med förgasare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tazzeman
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jun 06, 2007 20:11

Inlägg av Tazzeman » ons jun 06, 2007 22:11

bureå skrev:Jag sänkte ned torisionsbalken och drog lådan 15 cm bakåt. Då gick det bra att byta koppling. Lådan ligger fint på en tvärbalk och det vat inga större problem.
Skulle jag göra om det gjorde jag nog likadant, det måste vara mer skruvning att lyfta ut motorn.
Du har gjort på lättaste sättet ..
Bara du bytte uttrampningslagret samtidigt ... :P
/ Tobbe

Skriv svar