Cant DODGE it RAM it!

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

HenkeS
Beroende

Re: Cant DODGE it RAM it!

Inlägg av HenkeS » ons sep 05, 2012 7:37

silentdawg skrev:grattis till köpet. vilken har bäst komfort, chevan el dodgen?
:beer: Skulle nog säga Dodgen, Den går lite likt en båt. gungar lite lätt fram, inte lika stötig heller. Chevan är litt som en förvuxen king cab. hyfsad fjädring fram men sparkar som en tjurig häst med arslet.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

silentdawg
Användare

Inlägg av silentdawg » ons sep 05, 2012 18:58

Damn, jag valde mellan en dodge ram och en chev 2500 men det blev chevan pga reservdelspriserna.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » ons sep 05, 2012 20:04

HenkeS skrev:jopp är en 318 i min, pris på motorn då?
Komplett motor med all el som du vill plocka åt dig, 4000kr? Finns ju kyl och allt det med som jag inte ska ha...
silentdawg skrev:Damn, jag valde mellan en dodge ram och en chev 2500 men det blev chevan pga reservdelspriserna.
Dodge är billiga med om man köper på rätt ställen... :wink:

Jag har kört gamla modellen på cheva 2500 och nyare 1500 (-00 och uppåt...) samt min Dodge 2500HD, den skönaste av dom var utan tvekan den nyare Chevan! men den var inte alls lika rolig som min Dodge samt Dodgen är snyggare... :beer:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor sep 06, 2012 8:23

Joel_Vbg skrev:
HenkeS skrev:jopp är en 318 i min, pris på motorn då?
Komplett motor med all el som du vill plocka åt dig, 4000kr? Finns ju kyl och allt det med som jag inte ska ha...
silentdawg skrev:Damn, jag valde mellan en dodge ram och en chev 2500 men det blev chevan pga reservdelspriserna.
Dodge är billiga med om man köper på rätt ställen... :wink:

Jag har kört gamla modellen på cheva 2500 och nyare 1500 (-00 och uppåt...) samt min Dodge 2500HD, den skönaste av dom var utan tvekan den nyare Chevan! men den var inte alls lika rolig som min Dodge samt Dodgen är snyggare... :beer:
lät som ett okej pris, Får väll fundera lite om man ha någon användning av en motor stående :) Vet du om det är ac på motorn?

Nyare chevy ha jag inte provat så om dom kan jag inget säga, Men skulle valet stå mellan 2a generation cheva eller dodge så är valet enkelt :beer: iaf som brukspickis, Går man sen på ännu äldre så gilla jag chevas k modeller mer än dodgens D.

Brukar handla reservdelar hos Norrlands Custom och inte ha jag märkt någon större skillnad i reservdelspriser, det är ganska samma mellan alla jänke bilar,

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » sön sep 23, 2012 21:31

Sitter i lite funderingar på avgassystem, Finns ju inget till bensinarn som jag faller för så tänkte om man köpte anpassat till en diesel dodge så borde väll upphängningarna under bilen vara placerade på samma vis så det bara är att hänga upp de?
Tankarna går kring detta http://www.summitracing.com/parts/SVR-DS101409/?rtype=1

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tis nov 06, 2012 9:52

Då vare beställt lite grejer från over there. Fälgar till trucken, blev rock crawler svarta plåtisar. Mera höjning så det blir plats åt de tänkte däcken.
Även lite service på gång. byta lite knutkors och lite nav i Dana 44an. Börjar även vara temp ute att motivera ett motorvärmar montage. Suck.

kik härn då. Fett som tusan.. :beer:

Bild

Bild

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » tis nov 06, 2012 14:59

Mer bilder behövs! är den höjd något? hur isf?

Köpte mej själv en dodge ram 1500 från 2000 i förra veckan, som tanken är att höjja drygt 6" och slänga på 35"are :) Kommer inte gå i skogen dock, bara brukis..
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tis nov 06, 2012 15:30

4x4power skrev:Mer bilder behövs! är den höjd något? hur isf?

Köpte mej själv en dodge ram 1500 från 2000 i förra veckan, som tanken är att höjja drygt 6" och slänga på 35"are :) Kommer inte gå i skogen dock, bara brukis..
de kommer de kommer, Ska bara hinna få lite tid över att fixa lite :)
Den är höjd 3" nu. sitter spacer mellan fjädrar fram och klossar bak, Men jag ha tänkt köpa 2500 fjädrar från offroad package och add a leaf bak för att få upp den 2 tum till. Så snart som möjligt ska jag sätta dit 3" karosslyftet också. landar då på ca 8" höjning.

Låter bra. 35 är ganska lagom på dessa. Men för min del blire nog 36x15.5 till våren.

Startat någon tråd om din?

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » tis nov 06, 2012 15:59

HenkeS skrev:
Den är höjd 3" nu. sitter spacer mellan fjädrar fram och klossar bak, Men jag ha tänkt köpa 2500 fjädrar från offroad package och add a leaf bak för att få upp den 2 tum till. Så snart som möjligt ska jag sätta dit 3" karosslyftet också. landar då på ca 8" höjning.

Låter bra. 35 är ganska lagom på dessa. Men för min del blire nog 36x15.5 till våren.

Låter bra!

Hade tänkt mej 3" klossar/ längre spiraler fram och bygga om schakelfästet bak, min är 3" klossad mellan bladen och axeln original. Och så tänkte jag 3" kaross höjning. vart köpte du din karosshöjning?

Testade 35x15,5" på min idag och tycker det ser smått ut så slutar nog på 37" .

Har inte gjort nån tråd än då jag lyckades köra emot flaket på höger sidan så den ska lämnas iväg på lack i veckan :evil:
men det kommer!!
4x4 Engineering Sandhill

Ford F350 Flatbead 7,3

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tis nov 06, 2012 16:11

4x4power skrev:
HenkeS skrev:

Låter bra!

Hade tänkt mej 3" klossar/ längre spiraler fram och bygga om schakelfästet bak, min är 3" klossad mellan bladen och axeln original. Och så tänkte jag 3" kaross höjning. vart köpte du din karosshöjning?

Har inte gjort nån tråd än då jag lyckades köra emot flaket på höger sidan så den ska lämnas iväg på lack i veckan :evil:
men det kommer!!
Låter som din är höjd redan 3" då. Sitter det någon rund kloss mellan spiralfjädrarna och fjäder tornet om man säger?

Vad har du för utväxling?
Hade gärnat vela se bild på testet med 35" :beer:

Karosshöjningen kommer från summit. köpte även fästena för bakre stötfångaren. Byggde eget på chevan jag hade men det va så besvärligt så denna gång blev de fördigt paket istället.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tis nov 06, 2012 16:18

Den här är 3" karosslyft och 4" susp höjning.
37x14.5-15 toyo, allied type 51 stålfälg 15x10 med offset -38
Bild

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » tis nov 06, 2012 17:00

HenkeS skrev:
4x4power skrev:
HenkeS skrev:

Låter bra!

men det kommer!!
Låter som din är höjd redan 3" då. Sitter det någon rund kloss mellan spiralfjädrarna och fjäder tornet om man säger?

Vad har du för utväxling?
Hade gärnat vela se bild på testet med 35" :beer:

Karosshöjningen kommer från summit. köpte även fästena för bakre stötfångaren. Byggde eget på chevan jag hade men det va så besvärligt så denna gång blev de fördigt paket istället.

Läste nån stans att många 4x4 hade klossar bak från fabrik.. Sitter inget fram :)

Sitter 3,54 eller vad det nu stod, kommer inte ihåg i huvudet vad det var.

Fälgarna passar inte så hjulen är bara ställda i hjulhusen. Tycker nästan att 35" är smått.. Kan fixa in en bild senare idag :)
4x4 Engineering Sandhill

Ford F350 Flatbead 7,3

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tis nov 06, 2012 18:22

Läste nån stans att många 4x4 hade klossar bak från fabrik.. Sitter inget fram :)

Sitter 3,54 eller vad det nu stod, kommer inte ihåg i huvudet vad det var.

Fälgarna passar inte så hjulen är bara ställda i hjulhusen. Tycker nästan att 35" är smått.. Kan fixa in en bild senare idag :)
Då är de offroad pack på den isåfall står på lappen som sitter på huven när du öppna den där står oxå utväxling och vilka axlar medmera.
Du tro inte den utväxlingen är lite låg för 37or? Ha 3:92 i min o tycker de känns lågt.

Ja de vore schysst, alltid bra med bilder så man få lite tips istället för att satsa fel å måsta göra om :aargh:

4x4power
Guru

Inlägg av 4x4power » tis nov 06, 2012 19:58

HenkeS skrev:
Då är de offroad pack på den isåfall står på lappen som sitter på huven när du öppna den där står oxå utväxling och vilka axlar medmera.
Du tro inte den utväxlingen är lite låg för 37or? Ha 3:92 i min o tycker de känns lågt.

Ja de vore schysst, alltid bra med bilder så man få lite tips istället för att satsa fel å måsta göra om :aargh:
Nej står inget om Offroadpack dock så var det 3:55 i utväxling, Nästan rätt.

Kommer nog bli slö med 37" så ett utväxlingsbyte är väl kanske nödvändigt.

Här är bilderna. Original hög, 35x15,5x15" kanske är ett par cm högre än original då den står på domkraften :) Tycker 35" är lite väl litet..
Bild

Bild
4x4 Engineering Sandhill

Ford F350 Flatbead 7,3

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » ons nov 07, 2012 11:55

Okej, såg bilen i en annan tråd, tyckte den såg så låg ut ändå för att vara klossad 3" redan. Men svårt att se på en bild iof.

Jo 37or är ju ganska tunga att dra runt på Men det går ju testa å se om man överlever lite slöare. Blir väll lite annat om man ska åka omkring i skogen å lera då vill man väll ändra utväxling så grejerna håller bättre å har lite mer ork.

På cheven hade jag ju 35" med orginal utv och det gick ju bra. lite slö bara vid rödljusen men inte märkbart på landsvägen. snarare tvärtom, nästan så att när hjulen fått upp farten så hjälpte till med sitt vridmoment.

Ser ändå helt ok ut. Men som sagt de skulle vart mer luft mellan husen å däcken. Men du måste nog upp på minst 7-8" höjning om du vill ha breda 37 or. Kommer säkert inte gå svänga annars. Iof skulle du bara ha som brukis så då kanske de funkar ändå?
Är det 10 tum bredd på fälgarna där?

Vare den här dodgen som var ute på blocket för typ 20nånting papp?
Senast redigerad av HenkeS den ons nov 07, 2012 12:03, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar