Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
haze
- Nybörjare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tis mar 20, 2012 0:00
Inlägg
av haze » lör maj 12, 2012 12:31
Har tänkt instalera STT turbokittet nu till veckan iaf. Behöver eller tycker ni man ska ha 3 tums avgassystem eller duger original? (Kommer inte ha någon intercooler just nu iaf)
Kommer även instalera avgastempmätare. Vilka grader bör man ligga i samt inte ligga i?
Blir avgasvärdena annorlunda efter konverteringen?
Växllådan som Bosse96/Marcus förslår passar inte eller hur?? Hade vart parfa det isf.
Jag tror att jag har en 5-vxl låda som ligger sedan jag bytte motor i min 230GE, jag plockade ur motor och låda från en 230E 123:a men tog bara motorn så lådan borde ligga någonstans. 
/Marcus
-
Rossi
- Forumräv
- Inlägg: 681
- Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
- Ort: Borås
Inlägg
av Rossi » mån maj 14, 2012 7:39
Utan personlig erfarenhet i frågan menar jag att ha läst att startmotorn sitter på andra sidan av en 230? I så fall blir det val en gnutta svårt att få dit den.
Hur stort avgassystem har du nu? STT-kitet har väl ett system på 2.5" har jag för mig. Kommer inte ihåg eftersom det var ganska länge sen jag bytte ut mn STT-motor mot OM617A. Så länge du inte gör några stora justeringar/trimmar motorn skulle jag gissa på att det fungerar fint med 2-2.5" system. Det är ganska trångt att få plats för 3" avgassystem på Geländewagen, men har du planer om att hämta ur mycket effekt är det väl lika bra att bygga ordentligt redan från början.
Intercooler känns viktigare än stort och ballt avgassystem tycker jag
Förövrigt antar jag att du är medveten om att du behöver mer diesel om du monterar turbo? Oavsett hur mycket luft du kör inn i motorn kommer du inte få någon högre effekt så länge den inte får mer diesel

-
barett
- Användare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre nov 25, 2011 21:38
Inlägg
av barett » sön jun 17, 2012 14:40
Har pratat med Mercedes ang effekt på w460. Man får ha motsvarande största motorn som fanns på 280GE
-
Hynboholm
- Forumräv
- Inlägg: 526
- Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
- Ort: Wermland.
Inlägg
av Hynboholm » tis sep 18, 2012 19:30
Hur har det gått här?
-
Mrhope
- Användare
- Inlägg: 82
- Blev medlem: lör jan 16, 2010 9:41
- Ort: Mora
Inlägg
av Mrhope » tor sep 20, 2012 15:42
280 är enda bensinmodell som delar växelåda med dieslarna så 230 lådan passar ej.
håller med rossi att avgasystemet behöver inte vara 3"
Har på lagret:
300GD-80 kort "Gårdstraktorn"
300GD-83 kort "STT"
280GE-87 "reservdelsbil"
300GD-86 "Reservdelsbil"
Projekt: G500-99 kaross på 300GD-81 lång chassi
-
Trident
- Användare
- Inlägg: 98
- Blev medlem: lör jun 12, 2010 20:46
- Ort: Göteborg och Boråsare imellanåt.
Inlägg
av Trident » tor sep 20, 2012 21:23
Jag har en liten fråga. Ni som har bytt låda till ex m90 hur löste ni det med kardanen och medbringaren? Finns det en medbringare man kan ta från en annan mb? Jag har en Volvo maskin och en m45 manuel låda i en Gw ram och jag måste hitta en lösning på att få volvo och mb att lira ihop.
Willys -47 projekt med 38,5" Superswamper
-
Mrhope
- Användare
- Inlägg: 82
- Blev medlem: lör jan 16, 2010 9:41
- Ort: Mora
Inlägg
av Mrhope » fre sep 21, 2012 9:45
Trident skrev:Jag har en liten fråga. Ni som har bytt låda till ex m90 hur löste ni det med kardanen och medbringaren? Finns det en medbringare man kan ta från en annan mb? Jag har en Volvo maskin och en m45 manuel låda i en Gw ram och jag måste hitta en lösning på att få volvo och mb att lira ihop.
enklast för dej kanske är att få nån att svarva en adapter mellan mbs 8 bultade medbringare och volvos 4 bultade.
Har på lagret:
300GD-80 kort "Gårdstraktorn"
300GD-83 kort "STT"
280GE-87 "reservdelsbil"
300GD-86 "Reservdelsbil"
Projekt: G500-99 kaross på 300GD-81 lång chassi
-
Marcus A
- Forumräv
- Inlägg: 876
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
- Ort: Uppsala
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus A » fre sep 21, 2012 14:45
Trident skrev:Jag har en liten fråga. Ni som har bytt låda till ex m90 hur löste ni det med kardanen och medbringaren? Finns det en medbringare man kan ta från en annan mb? Jag har en Volvo maskin och en m45 manuel låda i en Gw ram och jag måste hitta en lösning på att få volvo och mb att lira ihop.
Jag svarvade en adapter, mycket enkelt.
Inga bultar som krockar eller några sådana problem, peace a' cake...
Hittar inga bilder på datorn men snubblar jag på en så lägger jag upp den.
-
Trident
- Användare
- Inlägg: 98
- Blev medlem: lör jun 12, 2010 20:46
- Ort: Göteborg och Boråsare imellanåt.
Inlägg
av Trident » mån sep 24, 2012 20:35
Tack för svaret. Jag har haft funderingar på det med. Problemet är att vi får så lite mellanrum mellan medbringarna så jag hoppas det räcker till denna manövern. Vi kan inte flytta fördelningslådan längre bak heller för kardan vinkeln är redan lite väl skarp för att man ska vara nöjd. Just nu har det varit burbyggande och kopplings bygge som har hägrat.
Willys -47 projekt med 38,5" Superswamper
-
Trident
- Användare
- Inlägg: 98
- Blev medlem: lör jun 12, 2010 20:46
- Ort: Göteborg och Boråsare imellanåt.
Inlägg
av Trident » tis sep 25, 2012 19:48
Kom att tänka på hur tjock behöver medbringaren vara? vi har ganska tight mellan kardan och lådan så det är väl typ 10 MAX 15 mm tror jag. klarar man sig på det plus medbringarens tjocklek.
Willys -47 projekt med 38,5" Superswamper