Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ -06?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ -06?
Som rubriken.
Alt bytt till Defender Td4 fördelningslåda i en TJ -04 - 06?
Tror i o f s det är samma låda - men vet inte säkert = olika växellådor(och motorer).
Alt bytt till Defender Td4 fördelningslåda i en TJ -04 - 06?
Tror i o f s det är samma låda - men vet inte säkert = olika växellådor(och motorer).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ
Varför skulle man vilja göra det ? Dvs vad vill man/du uppnå för funktion?
F-låda diffad i 4H gissar jag.
TEAM HORRED CUSTOMS
Snarare tvärtom, Wranglerns 231 är låst i 4H dvs går ej att köra på asfalt.oxyjohan skrev:F-låda diffad i 4H gissar jag.
Då måste det vara bättre att ta en 242 låda, ren bolton och har 4H med låst eller öppen mittspärr.
2H - 4 Parttime - 4 Fulltime- N - 4L
-
- Beroende
Fråga på Jeepsweden.net, vet ja. 

Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Vänta nu, Jeep och Landrover har väl ändå inte samma fördelningslådor??
Även om det är samma tillverkare så har väl Defendern klumparna på höger sida och Jeepen har centrerad bak och vänster fram ? Eller är jag helt ute och cyklar?

Även om det är samma tillverkare så har väl Defendern klumparna på höger sida och Jeepen har centrerad bak och vänster fram ? Eller är jag helt ute och cyklar?

I aim to misbehave
Tvärtom vadå? Jag skrev ju att jag gissar att han vill ha en differential vid 4H, eftersom TS skrivit några gånger här om att det är så bra på vintern och nu är det ju inte långt till snön.peterand skrev:Snarare tvärtom, Wranglerns 231 är låst i 4H dvs går ej att köra på asfalt.oxyjohan skrev:F-låda diffad i 4H gissar jag.
Då måste det vara bättre att ta en 242 låda, ren bolton och har 4H med låst eller öppen mittspärr.
2H - 4 Parttime - 4 Fulltime- N - 4L
TEAM HORRED CUSTOMS
-
- 4x4xnerd
Helt rätt.MrHawk skrev:Vänta nu, Jeep och Landrover har väl ändå inte samma fördelningslådor??
Även om det är samma tillverkare så har väl Defendern klumparna på höger sida och Jeepen har centrerad bak och vänster fram ? Eller är jag helt ute och cyklar?![]()
Framdiffen på höger sida, vilket jag dyrt fick erfara första gången i spenaten med den nyinköpta Deffen.
Vad jag är ute efter är bättre köregenskaper på halt underlag.
En L R-fördelningslåda går att köra valfritt öppen eller låst mellandiff på såväl hög- som lågväxel.
Så ofantligt mycket bättre egenskaper på halt underlag och om man i terrängen måste svänga tvärt.
Har ägt såväl Pajero som Land Rover med "riktig" fördelningslåda.
Min KJ är en halvmessyr. Går att köra 4-hjulsdrivet med öppet mellan axlarna på högväxeln "Full Time", men inte på lågen. Då låses 100%-igt mellan axlarna.
Enligt min mening och erfarenhet är Wrangler olämplig som vinterbil = på halt underlag.
Därför skulle jag vilja ha "Land Rover-egenskaper" utan att dras med deras övriga "egenskaper".

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.