Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ -06?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ -06?

Inlägg av Wältmeister » tis sep 25, 2012 11:04

Som rubriken.
Alt bytt till Defender Td4 fördelningslåda i en TJ -04 - 06?
Tror i o f s det är samma låda - men vet inte säkert = olika växellådor(och motorer).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Inlägg av peterand » tis sep 25, 2012 12:35

Varför skulle man vilja göra det ? Dvs vad vill man/du uppnå för funktion?
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Inlägg av oxyjohan » tis sep 25, 2012 12:44

F-låda diffad i 4H gissar jag.
TEAM HORRED CUSTOMS

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Inlägg av peterand » tis sep 25, 2012 15:18

oxyjohan skrev:F-låda diffad i 4H gissar jag.
Snarare tvärtom, Wranglerns 231 är låst i 4H dvs går ej att köra på asfalt.

Då måste det vara bättre att ta en 242 låda, ren bolton och har 4H med låst eller öppen mittspärr.

2H - 4 Parttime - 4 Fulltime- N - 4L
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1361
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Inlägg av jonte_malmö » tis sep 25, 2012 15:19

Fråga på Jeepsweden.net, vet ja. :P
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Inlägg av MrHawk » tis sep 25, 2012 16:24

Vänta nu, Jeep och Landrover har väl ändå inte samma fördelningslådor??

Även om det är samma tillverkare så har väl Defendern klumparna på höger sida och Jeepen har centrerad bak och vänster fram ? Eller är jag helt ute och cyklar? :vetej: :aaah:
I aim to misbehave

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Inlägg av oxyjohan » tis sep 25, 2012 16:42

peterand skrev:
oxyjohan skrev:F-låda diffad i 4H gissar jag.
Snarare tvärtom, Wranglerns 231 är låst i 4H dvs går ej att köra på asfalt.

Då måste det vara bättre att ta en 242 låda, ren bolton och har 4H med låst eller öppen mittspärr.

2H - 4 Parttime - 4 Fulltime- N - 4L
Tvärtom vadå? Jag skrev ju att jag gissar att han vill ha en differential vid 4H, eftersom TS skrivit några gånger här om att det är så bra på vintern och nu är det ju inte långt till snön.
TEAM HORRED CUSTOMS

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Någon som bytt till Defender Td5 fördeningslåda i en TJ

Inlägg av Wältmeister » tis sep 25, 2012 17:00

MrHawk skrev:Vänta nu, Jeep och Landrover har väl ändå inte samma fördelningslådor??

Även om det är samma tillverkare så har väl Defendern klumparna på höger sida och Jeepen har centrerad bak och vänster fram ? Eller är jag helt ute och cyklar? :vetej: :aaah:
Helt rätt.
Framdiffen på höger sida, vilket jag dyrt fick erfara första gången i spenaten med den nyinköpta Deffen.
Vad jag är ute efter är bättre köregenskaper på halt underlag.
En L R-fördelningslåda går att köra valfritt öppen eller låst mellandiff på såväl hög- som lågväxel.
Så ofantligt mycket bättre egenskaper på halt underlag och om man i terrängen måste svänga tvärt.
Har ägt såväl Pajero som Land Rover med "riktig" fördelningslåda.
Min KJ är en halvmessyr. Går att köra 4-hjulsdrivet med öppet mellan axlarna på högväxeln "Full Time", men inte på lågen. Då låses 100%-igt mellan axlarna.

Enligt min mening och erfarenhet är Wrangler olämplig som vinterbil = på halt underlag.

Därför skulle jag vilja ha "Land Rover-egenskaper" utan att dras med deras övriga "egenskaper". :smoke:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar