All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Caffe
- Forumräv
- Inlägg: 586
- Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
- Ort: Skänninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Caffe » ons okt 10, 2012 12:33
Kör en S10a och borde få på 31" men det (sägs att det) skaver och där kommer trådens frågeställning in.
Om jag byter till fälgar från en 2WD får jag ET 13 istället för ET50, dvs fälgen borde sticka ut knappt 4cm extra. Förutom att det ser tufft ut, hur påverkar det hjulupphängning, påfrestningar på bussningar etc?
Jag antar att det ger mer plats mot ramen när jag svänger, alltså borde skavandet minska.
Kommer min brukshäck med 24 tusen på mätaren tacka för sig och säcka ihop eller kommer det "rulla på som vanligt"?
Vet att ni kan det här.
Ps. Jag vet att det kan bli så att det krävs skärmbreddare, det ser jag som en bonus.
/C
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » ons okt 10, 2012 13:14
bra om du inte överstiger evt gällande uppgifter som finns angående spårviddsökning som tillverkaren angett till billotteriet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » ons okt 10, 2012 13:36
Det är ovetenskapligt obevisat att drivknutarna tar stryk men det vet säkert nån bättre än mig.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Jarskagarden
- Hemmastadd
- Inlägg: 193
- Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
- Ort: Södra Härene, Vårgårda
-
Kontakt:
Inlägg
av Jarskagarden » ons okt 10, 2012 14:05
Det blir lite större påfrestningar framförallt på hjullager. Har kört med rätt rejäla ändringar i åratal på en massa olika bilar och det är inga direkta problem. Bilprovningen bryr sej inte ett skvatt om det. Besiktigade senast min Land Rover med 70mm spårviddsökning utan kommentar.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
-
J Landin
- Beroende
- Inlägg: 1141
- Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av J Landin » ons okt 10, 2012 15:22
Blir även lite spårkänsligare å eventuellt mer trögstyrt, men det är nog knappt märkbart på en sån bil!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
Caffe
- Forumräv
- Inlägg: 586
- Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
- Ort: Skänninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Caffe » ons okt 10, 2012 15:26
Tack för svaren, ang. besiktning så sker det med vinterdäcken och de är i väldigt orginal både till fälgsort och däckdimension.
Vi snackar ju inte någon jätteändring av däckstorleken heller, men det vore tråkigt om jag åker på en framvagnsrenovering om året för att jag "ville se tuff ut"... :/
/C
-
volvorobban86
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Inlägg
av volvorobban86 » ons okt 10, 2012 16:12
Skiljer inte bultcirkeln på 2wd och 4wd?
Har för mig jag läste det.....
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » ons okt 10, 2012 21:26
När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » ons okt 10, 2012 21:32
optodsl skrev:När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
Och det är den situationen som oftast är problemet, så att få ut däcken ändå mer torde förvärra problemet ändå mer.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Caffe
- Forumräv
- Inlägg: 586
- Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
- Ort: Skänninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Caffe » ons okt 10, 2012 22:01
optodsl skrev:När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
Tänkte inte köra något speciellt stort, 31" (eller 33").
Lutar åt 31", ser ut så här:
Utan höjning:
http://www.garaget.org/?car=246003&image=2511153" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 1,5" höjning:
http://www.garaget.org/?car=155862&image=1490603" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 4" höjning:
http://www.garaget.org/?car=217891&image=2260595" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan såg jag den här och blev sugen på 33"...
http://www.garaget.org/?car=293452&image=2897909" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad jag väljer får vi se, beroende på vad jag får tag på.
Men jag vill veta vad som sker med bilen, veta vad jag ger mig in i.
/C
-
noomadic
- Användare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: ons okt 26, 2011 3:58
Inlägg
av noomadic » ons okt 10, 2012 22:09
Caffe skrev:optodsl skrev:När du flyttar ut hjulet så kommer det även röra sig mer frammåt och bakåt vid stora rattutslag än tidigare vilket skulle kunna göra att det tar i tex bakre skärmkanten. Det beror ju förstås också på hur stora däck du har och hur skärmkanten ser ut
Tänkte inte köra något speciellt stort, 31" (eller 33").
Lutar åt 31", ser ut så här:
Utan höjning:
http://www.garaget.org/?car=246003&image=2511153" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 1,5" höjning:
http://www.garaget.org/?car=155862&image=1490603" onclick="window.open(this.href);return false;
Med 4" höjning:
http://www.garaget.org/?car=217891&image=2260595" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan såg jag den här och blev sugen på 33"...
http://www.garaget.org/?car=293452&image=2897909" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad jag väljer får vi se, beroende på vad jag får tag på.
Men jag vill veta vad som sker med bilen, veta vad jag ger mig in i.
/C
Den sista du länkade till är min!

Har fälgar som breddar 70mm utåt och 33x12.5" däck. Har kapat lite för det ska gå
-
Amazon_Sleper
- Beroende
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
- Ort: Krokån (sollefteå)
Inlägg
av Amazon_Sleper » fre okt 12, 2012 19:19
volvorobban86 skrev:Skiljer inte bultcirkeln på 2wd och 4wd?
Har för mig jag läste det.....
Stämmer bra de 2wd har 5x4 3/4" å 4wd har mig vetligen Gms stora 5x5"
Så går nog jävligt ont för trådskaparen å få på 2wd fälgar, men tanken var god. Men finns ju ett stort antal andra Gm bilar med stora cirkeln

Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..
-
noomadic
- Användare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: ons okt 26, 2011 3:58
Inlägg
av noomadic » fre okt 12, 2012 19:58
Amazon_Sleper skrev:volvorobban86 skrev:Skiljer inte bultcirkeln på 2wd och 4wd?
Har för mig jag läste det.....
Stämmer bra de 2wd har 5x4 3/4" å 4wd har mig vetligen Gms stora 5x5"
Så går nog jävligt ont för trådskaparen å få på 2wd fälgar, men tanken var god. Men finns ju ett stort antal andra Gm bilar med stora cirkeln

Den skiljer inte.. det är samma på 2wd och 4wd bara annat ET. PUNKT
-
Chrille_91
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av Chrille_91 » fre okt 12, 2012 20:50
Annars så köper du en 6" höjningssats o en 2" karoshöjning o kapar lite hjulhus så får du på 33or
Fast som lite bättre svar på frågan så tror jag att fälgar som breddar mer utåt bara försämrar det hela för då "vevar" hjulet mycke mer när du svänger, som du ser på min s10a så är den höjd 8" o kapat en del i hjulhusen men när man svänger så skaver de iaf i när de flexar lite men hade fälgarna breddat lite mer inåt så hade de nog gått fritt i alla lägen. Och angående slitage på framvagnen så lär det inte bli någon större skillnad då dessa bilar är ganska stabila.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab