Geländewagen lutar mystiskt!

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

moberg
Hemmastadd

Geländewagen lutar mystiskt!

Inlägg av moberg » ons okt 31, 2012 20:09

Märkte när jag köpte bilen att den va lägre vä bak. Men jag skulle ändå köpa nya fjädrar så jag brydde mig inte mera. Nu har jag bytt fjädrarna och den är fortfarande ca 5cm lägre vä bak. Inget är trasigt på bilen vad jag kan se. Har ni några tips? Kan panhard staget va me å spöka?
Senast redigerad av moberg den ons okt 31, 2012 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Patrol y61 2,8td Såld!

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Re: Geländewagen lutar mystiskt!

Inlägg av Danne » ons okt 31, 2012 20:15

Kan absolut inget om GW så jag undrar vad det är för typ av fjädring fram?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

carfrigge
Veteran

Inlägg av carfrigge » ons okt 31, 2012 20:29

Danne skrev:Kan absolut inget om GW så jag undrar vad det är för typ av fjädring fram?

Spiraler fram & bak.
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör:
300GD
X5 35D

carfrigge
Veteran

Inlägg av carfrigge » ons okt 31, 2012 21:44

moberg skrev:Märkte när jag köpte bilen att den va lägre vä bak. Men jag skulle ändå köpa nya fjädrar så jag brydde mig inte mera. Nu har jag bytt fjädrarna och den är fortfarande ca 5cm lägre vä bak. Inget är trasigt på bilen vad jag kan se. Har ni några tips? Kan krängningshämmarn va me å spöka?

För en tid sedan "löste" jag ett sådant problem på en G400 CDI med hjälp av måttbeställda distanser.

När jag kom in i fallet hade en annan verkstad (MB) bytt en hel del på bilen för att lösa problemet (bla. samtliga fjädrar & stötdämpare) utan framgång..

Jag nämnde för kunden att man skulle kunna "justera" höjden med hjälp av distanser så som vi ofta gör inom offroad och han gillade förslaget & sedan dess är han kund hos mej :tumbup:

Obs: jag säger inte att det var fel att byta fjädrar etc. Säkerligen hade jag oxå börjat med det & det blev ju extra tacksamt läge för mej med denna historia.

Gjorde även lite taffliga mätningar på fjäderfästen etc. men kunde inte finna några avvikelser.

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör:
300GD
X5 35D

moberg
Hemmastadd

Inlägg av moberg » tor nov 01, 2012 14:49

Jag har kollat runt lite på norska sidor och det verkar som att det inte är ovanligt. Men störande som fan. Nu syns det kanske inte så väl iom att den är höjd men vetskapen räcker för att irritera sig.
Om den vore ramsne så tycker jag det borde synas och märkas på andra ställen.
Patrol y61 2,8td Såld!

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tor nov 01, 2012 15:05

du har inte missat om det står en betongsugga i bagaget? :poke:

Skoj åt sidan, det verkar onekligen skumt att det inte finns några avikelser, känns som en otroligt dum fråga men hur är det med däck och fälgdimensioner?

om du lyfter bilen i bak med domkraft och ställer ner den igen lutar den fortfarande? (kärvande länkage)

hur ser fjäderinfästningen ut på likadana bilar? fattas det puckar eller annat som ska sitta där?
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

moberg
Hemmastadd

Inlägg av moberg » tor nov 01, 2012 16:45

Jag ska prova att släppa på alla bult till alla fäst punkter till bakaxeln och ev byta bussningarna bak.
Jag läste detta här http://www.benzworld.org/forums/g-class ... level.html
Patrol y61 2,8td Såld!

Skriv svar