Generator i brand. Varför?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Boston
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: tor dec 04, 2008 20:49
Ort: Älvsjö / Botkyrka MK

Generator i brand. Varför?

Inlägg av Boston » ons nov 14, 2012 20:14

Hej.
Behöver lite hjälp här känner jag.
Vid lampbyte på bilen hör jag att det rasslar från generatorn. Tre dagar senare tänds laddningslampan. Ganska ny bil, från -02 med 14000mil. Ingen konstigt så långt. Generatorn är slut helt enkelt. Plockar loss generatorn och åker till närmsta generatormeck där jag köper en utbytesenhet. Skruvar i nya generatorn. Det är två kablar, stora och liten, båda sätts tillbaka ordentligt. Startar bilen. Den går tre sekunder sedan stannar den. Jag startar igen och samma sak händer igen. Kliver ur bilen och ställer mig och stirrar tomt ner i motorrummet. Då börjar det plötsligt spraka ryka ordentligt ur generatorn. Visst måste det vara utbytesenheten som är felaktig eller har jag missat något?
Pajero Shogun -03 3.2
Pajero Wagon -07 3.8

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Generator i brand. Varför?

Inlägg av joones » tor nov 15, 2012 18:19

Nu vet jag inte om jag är helt ute på cykel (jag känner ganska ofta att jag är det) men en sak som spontant dök upp i mitt huvud då jag läste ditt inlägg var en text som jag läst för något år sedan. Som sagt jag vet inte om det kan ha med saken att göra men jag citerar rakt av från en webbsida från ett företag som heter start och generatorspecialisten

"Eftersom bilar från Asien är byggda med flera anslutningspunkter och smältlänkar (huvudsäkringar) uppstår spänningsfall mellan generator och batteri. När generator byts dra alltid en extra +kabel mellan generatorns B+ till batteriets pluspol. Detta är viktigt! Om du inte gör det kommer den nya generatorn att haverera.

Även äldre japanska bilar har detta problem! (Laddsystem med separat laddningsregulator). Dålig kontakt mellan generatorns N-uttag (stators mittuttag) ökat till 30-40 Volt och bränner sönder laddningsregulatorn (+ eventuell säkring "charge"). Resultatet är att generatorn och laddningsregulator i regel går sönder och kostanderna ökar (för dig!). Att plocka bort hastighetsmätaren för att byta laddningslampa (4W) är inte roligt! "

källa http://www.startmotor.se/page/generator" onclick="window.open(this.href);return false;
VW TARO -95

Boston
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: tor dec 04, 2008 20:49
Ort: Älvsjö / Botkyrka MK

Re: Generator i brand. Varför?

Inlägg av Boston » tor nov 15, 2012 23:01

Tack Joones!
Det löste sig på så sätt att jag åkte tillbaka till firman där jag köpt generatorn och bytte den.
Innan jag kopplade in den nya använde jag mig av sidan du tipsade om för att kolla att allt var okej, vilket det var. Startade upp och allt funkade fint. Det var alltså en dålig generator jag fått.
Pajero Shogun -03 3.2
Pajero Wagon -07 3.8

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Generator i brand. Varför?

Inlägg av joones » fre nov 16, 2012 5:41

Skönt. Har man bara gjort rätt vid monteringen så ska det ju inte vara något problem att reklamera en ny inköpt vara. Problemet är ju om företaget hävdar att man gjort fel vid monteringen.

Jag har själv bränt en genrator (en gammal sådan) på vad jag misstänker var en dåligt fastsatt batterikabel. Batteripolen var något konisk och inte riktigt rund så i ena läget känndes det som att den satt fast men då den vreds något lossnade den. Så jag har blivit lite mera nojig när det gäller batterikablarna.
VW TARO -95

Skriv svar