Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
messner
- Hemmastadd
- Inlägg: 208
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01
Inlägg
av messner » mån nov 19, 2012 19:53
Hej
Köpte ett par Black Rock Yuma fälgar till min Jeep Wrangler 2012, skall ha de som vinterdäck.
Nu är centrumhålet större än navet? räcker det att centrera med bultarna eller behöver man ha nav centrerings ringar att fylla ut med. Me dessa ringar så undrar jag om jag får på "kapslarna" för de träds ju genom centrumhålet och har man en ring där borde ju inte kapseln kunna trädas igenom.
Jag har läst att typ alla icke Jeep orginal är lugg centric, dvs de centreras med bultarna istället. Jag tror dock att det är bättre med nav ringar men tror inte att man då får på kapseln.
Jätte svårt att hitta info om detta, hur gör ni?
Min Jeep utan kapsel därfram på Black Rock fälgen

-
Carle
- Hemmastadd
- Inlägg: 158
- Blev medlem: tor nov 08, 2012 15:36
- Ort: Falun
Inlägg
av Carle » tis nov 20, 2012 10:50
Jag har jobbat med bilar ett antal år (verkstad hos bilhandlare), och jag skulle säga som såhär:
Om du vill ha ringar är upp till dig, det kommer dock aldrig centrera riktigt utan.
I skogen är det inget som märks, men när du kommer upp i hastighet på vägen så kommer det med all säkerhet kännas.
MvH
Niclas
"If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together"
-Gears 5 ending credits
Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » tis nov 20, 2012 12:43
Jag har inga ringar på min suburban o hade inte på den lilla blazern heller. Subban går så fint så o det gjorde den andra med. Min kadett däremot var omöjlig att få ordning på utan ringar. Dom flesta fälgar till såna här lite större bilar brukar inte ha nån centrumpassning. Dom är väl kanske inte så känsliga som en personbil heller.
Iofs, ju fler hjulbultar desto bättre centrering gissar jag på. Subban är ju 8-bultad o kadetten bara 4.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
J Landin
- Beroende
- Inlägg: 1141
- Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av J Landin » tis nov 20, 2012 12:55
Skulle inte tro att du märker nån skillnad, stora å höga däck sväljer mycket!
Tänk på att dra in bultarna jämnt å tajta alla innan du drar åt så funkar det till 99%!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
Hegge
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
- Ort: Alingsås
-
Kontakt:
Inlägg
av Hegge » tis nov 20, 2012 13:25
Jag har kört en bra bit över 10000mil utan ringar på en honda civic och en golf 3. Dessa bilar är båda 4-bultade. Drar fast dem noga och det har aldrig varit några problem.
-
roggie_49
- Användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör nov 03, 2012 17:17
- Ort: Enköping-Bålsta
Inlägg
av roggie_49 » tis nov 20, 2012 16:41
centreringsring finns ju av någon anledning eller hur.
/Rogge
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis nov 20, 2012 16:52
Jag har aldrig haft centreringsringar på någon bil/Jeep.
3 senaste har varit TJ -05, TJ -06 & KJ -06.
Alla 3 har haft större däck på "icke originalfälg".
Möjligt att på en bil med lätta fina hjulupphängningar centreringen skulle märkas.
Men på en Jeep med sina tunga klumpiga stela axlar anser jag det är som att kasta pärlor för svin = heeeelt bortkastat.
På offroadbilen har jag inte ens balancerat 33":orna SS TSL Diagonal på Dodgefälgar.
B t w, snygga fälgar du köpt.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
messner
- Hemmastadd
- Inlägg: 208
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01
Inlägg
av messner » tis nov 20, 2012 19:46
Hej
Saken är den att vintern är på intågande, skall ju egentligen sätta på vinterdäck när tempen är under + 7 grader
Jag tror också på dessa ringar min däck handlare har svårt att få tag på dessa ringar i rätt dimension, så vi kommer prova med att bara använda bultarna. Får hoppas att det inte vobblas.
Vill att den skall se lite ut som en militär jeep, därav svarta fälgar.
Ville ha coola kraftiga och godkännda vinterdäck, så de som sitter på fälgen är Cooper ST MAXX dubbade i storleken 265/70/17
Hela fälgen ser ut så här

-
levis
- Användare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: sön jul 26, 2009 20:38
- Ort: Grästorp
Inlägg
av levis » tis nov 20, 2012 21:57
Det handlar inte bara om centrering. Om inte fälgen passar på navet så får hjulbultarna ta all last. Kanske har du märkt att fälgar som suttit över vintern eller längre kan vara svåra att få av. Det är just för att centrumhålet sitter tajt mot navets utstick. Det är så konstruktören tänkt ut det. Större och tyngre bilar innebär ännu mer krafter som bör tas upp av navet och inte bultarna.
Jeep J20 -81
-
messner
- Hemmastadd
- Inlägg: 208
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01
Inlägg
av messner » tis nov 20, 2012 22:18
Hej
Jag frågade Black Rock tillverkaren, dvs de som tillverkar fälgen.
Svarar så här
"Thank you for your inquiry. The Yuma Series 908 wheels are lug centric
and do not require hub centric rings."
Egentligen lite halv vagt med att det inte krävs ringar, men samtidigt kan det nog vara bra att ha på.
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » ons nov 21, 2012 8:59
levis skrev:Det handlar inte bara om centrering. Om inte fälgen passar på navet så får hjulbultarna ta all last. Kanske har du märkt att fälgar som suttit över vintern eller längre kan vara svåra att få av. Det är just för att centrumhålet sitter tajt mot navets utstick. Det är så konstruktören tänkt ut det. Större och tyngre bilar innebär ännu mer krafter som bör tas upp av navet och inte bultarna.
Det enda gången krafterna tas upp av naven är om skruvarna har skruvat upp sig.
Annars är det friktionen mellan anliggningsytorna som tar upp alla krafter det,
då skruvarnas trycker ytorna mot varandra.
Ringar är bara ett hjälpmedel vid montering som jag ser det.
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » ons nov 21, 2012 12:22
Grottulf skrev:levis skrev:Det handlar inte bara om centrering. Om inte fälgen passar på navet så får hjulbultarna ta all last. Kanske har du märkt att fälgar som suttit över vintern eller längre kan vara svåra att få av. Det är just för att centrumhålet sitter tajt mot navets utstick. Det är så konstruktören tänkt ut det. Större och tyngre bilar innebär ännu mer krafter som bör tas upp av navet och inte bultarna.
Det enda gången krafterna tas upp av naven är om skruvarna har skruvat upp sig.
Annars är det friktionen mellan anliggningsytorna som tar upp alla krafter det,
då skruvarnas trycker ytorna mot varandra.
Ringar är bara ett hjälpmedel vid montering som jag ser det.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » ons nov 21, 2012 16:27
Ja, och titta på hur bakaxeln på en Suzuki ser ut. Innanför bromsskivan sitter det fyra skruvar som håller medbringaren på plats, och den ytan är väl helt plan om jag inte minns fel. Eller sitter det når som centrerar medbringaren?
Har för övrigt aldrig använd ringar på nån av mina bilar.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » ons nov 21, 2012 18:34

x 2

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.